شما این محصولات را انتخاب کرده اید
سبد خرید
تایید و پرداخت
دسترسی به محصول
سبد خرید شما در حال حاضر خالی است.

بازگشت به فروشگاه

Organizational portal design3
شناسه پست: 3467
بازدید: 624

 پورتال مدارس و دانشگاه ها با سیستم کامل مدیریت آموزشی، سیستم مدیریت کلاس ها ، دانش آموزان و دانشجویان، واحدهای درسی، کارنامه و نمرات و… طراحی پورتال خبری ، طراحی پورتال شرکتی و سایت و طراحی سایر پورتال های سازمانی توسط تیم برنامه نویسی در تبریز اجرا و در اسرع وقت به کارفرمایان پروژه طراحی سایت در تبریز تحویل داده می شود.

خرید هاست در تبریز

تاریخچه طراحی پورتال

اولین پورتال ها در فضای وب، Yahoo و Excite بودند. هر دوی این پورتال ها به عنوان موتورهای جست و جو و فهرست شبکه شروع به فعالیت کردند. طراحان یاهو که از فارغ التحصیلان دانشگاه استنفورد بودند، با هدف ساخت یک راهنمای شبکه یا فهرستی از سایت های مناسب شروع به کار کردند. آنها می خواستند، یک مکان واحد برای پیدا کردن سایت های مفید ایجاد کنند. هنگامی که یاهو برای اولین بار شروع به کار کرد، تبدیل به یک مکان سازمان یافته از جهان اطلاعات شد و به سرعت نیز گسترش یافت. نیز به عنوان یک موتور جست و جو از دهه 1990 شروع به کار کرد. اگزیت اولین صفحه اینترنتی بود که صفحات را برای کاربرانش تنظیم می کرد. یکی دیگر از پورتال های محبوب جهان، آمازون است. آمازون براساس علاقه کاربران، اطلاعات مورد نیاز شان را به آنها نشان می دهد.

پورتال چیست؟

کلمه پورتال نگارش فارسی کلمه انگلیسی Portal است. پورتال در زبان انگلیسی به معنای ورودی است و گیت ورودی فرودگاه را پورتال میگویند. در اصلاح نرم افزاری به وب سایتی که دسترسی به سایر وب سایت ها را تسهیل میکند و نظام می بخشد، پورتال می گویند. به عبارت دیگر، اگر یک وب سایت، به عنوان گیت ورودی، سامانه های متعدد و وب سایت های پراکنده و سیستم های متشتت را نظم بخشد و یافتن و دسترسی به آنها را راحت کند، به چنین سایتی پرتال میگویند.
بر همین سیاق، اگر سایتی علاوه بر کارکردهای معمول اطلاع رسانی، مکانیزم های الکترونیکی را فراهم کرد که مخاطبین سایت و ارباب رجوع تشکیلات، از مراجعات حضوری به تشکیلات بی نیاز شدند و کارکردهای عملیاتی ایشان با سایت، از طریق وب سایت اتفاق افتاد، چنین سایتی را هم پورتال می گویند.

پورتال سازمانی | قوی‌ترین ابزار مدیریتی شرکت‌های بزرگ!

به عنوان یک پلت فرم تحت وب، یک پورتال سامانه ای است که به کاربران اجازه می‌دهد با یکدیگر در ارتباط باشند و محتوایی مرتبط را به آسانی و سادگی هرچه تمام تر بیابند. در واقع پورتال ها اطلاعات و محتواها را از منابع مختلف طوری با هم ترکیب می کنند که در قالب یک رابط کاربری واحد ان را بدست دهند. پورتال که وب سایتی تحت وب برای تسهیل و ساماندهی دسترسی کاربر به تعداد زیادی سایت و سیستم آنلاین است، انواعی دارد.

طراحی پورتال سازمانی در تبریز

مزایای طراحی پورتال سازمانی در تبریز

عدم استفاده از CMS های رایگان و اوپن سورس یکی از مزایا و نقاط قوت سفارش طراحی پرتال سازمانی در رئال ربات است. طراحی گرافیکی اختصاصی، امکانات گسترده و ساختار ماژولار و استفاده از جدیدترین استانداردهای بین الملل، قابلیت سفارشی سازی تحت وب و راه اندازی سایت و اپلیکیشن و… از دیگر مزیت های طراحی وب سایت و پورتال سازمانی توسط اعضاء جوان این مجموعه محسوب می شوند.

مراحل طراحی پورتال سازمانی در تبریز

طراحی : طراحی تمپلیت اختصاصی گرافیکی برای پورتال و عدم استفاده از تم های از قبل آماده و پیش فرض.

ساخت: ساخت پورتال بصورت کاملا ریسپانسیو و همخوان کردن آن با انواع مرورگرها و موبایل‌ها و تبلت‌ها.

راه اندازی : انجام تنظیمات اولیه پورتال و کانفیگ های هاست برای بیشینه کردن سرعت و کارایی سامانه پورتال.

چه ارگان‌هایی از پورتال استفاده می‌کنند؟

ممکن است شما یک سازمان دولتی باشید که به دنبال طراحی پورتال سازمانی هستید، یا یک مرکز درمانی که طراحی پورتال بیمارستانی لازم دارید و یا شرکتی خصوصی که طراحی پورتال شرکت و یا یک فروشگاه اینترنتی که طراحی پرتال فروشگاهی و یا ممکن است مواردی دیگری را بخواهید نظیر طراحی پورتال خبری، طراحی پرتال صرافی و طراحی پرتال گردشگری.

بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها، مدارس، شرکت‌ها و تمامی سازمان‌های خصوصی و دولتی می‌توانند برای مدیریت اطلاعات یکپارچه خود از پورتال استفاده کنند. تسریع در دسترسی به اطلاعات بدون نیاز به طی کردن مراحل اداری از مهمترین دلایل روی آوردن مدیران و صاحبان کسب و کارهای دولتی و خصوصی به طراحی پورتال سازمانی در تبریز می باشد.

تفاوت سایت و پورتال

به همه سایت های اینترنتی وبسایت می گویند. اما اگر سایتی علاوه بر کارکردهای معمول، به عنوان گیت ورودی، دسترسی مخاطبان به سایت ها و سامانه های متعدد وابسته را تسهیل و نظام دهی کرد ،به آن پورتال می‌گویند. امروزه استفاده از روزنامه ها و اخبار کاغذی کم رنگ شده است و مردم بیشتر تمایل دارند تا اخبار جدید را از طریق انواع سایت های خبری دنبال کنند. همچنین، استفاده مردم از گوشی های هوشمند و تبلت ها زیاد شده است و آن ها بدین وسیله از اخبار جدید و موردعلاقه شان آگاه می شوند. هم زمان با توسعه تکنولوژی های جدید، شاهد گسترش طیف مختلف اخبار هستیم و حضور خبرگزاری ها و صاحبان خبر در فضای وب به یک ضرورت تبدیل شده است. بنابراین شما می توانید از این فرصت بهره ببرید و با طراحی پورتال خبری یا وب سایت خبری ، به راحتی درآمد کسب کنید. 

همانطور که می دانید، سایت به مدیریت نیاز دارد. اضافه کردن مطلب، بهینه سازی، دسته بندی مطالب، و طراحی سایت به چندین نیروی متخصص احتیاج دارند. در حالی که برای مدیریت پورتال به نیروی دیگری لازم نیست. کارمندان، مدیران، اساتید و دانشجویان به راحتی می توانند از پورتال استفاده کرده و آن را مدیریت کنند. در نگاه اول پورتال و وبسایت شبیه هم هستد اما در واقع پورتال دریچه ای است برای ورود به صفحات وب و پورتال های دیگر. در طراحی پورتال اطلاعات و خدمات در یکجا جمع آوری شده که جستجو برای کاربر را راحت تر می کند. با توجه به کسب و کار خود می توانید تصمیم بگیرید که طراحی پورتال سازمانی در تبریز، دانشگاهی، بیمارستانی و یا خبری نیاز دارید.

طراحی پورتال خبرگذاری در تبریز

تیم قدرتمند و متخصص برنامه نویسی و توسعه وب در رئال ربات، طراحی و مدیریت پورتال های خبری و خبرگزاری های اینترنتی را به صورت کاملا حرفه ای انجام می دهد. رئال ربات، پورتال های سازمانی و خبری بسیار منعطفی را طراحی و پیکربندی چند لایه را به صورت پیشرفته و منطبق با نیازهای شما را طراحی می کند، به گونه ای که کلیه امکانات و ویژگی های پورتال خبری، قابلیت شخصی سازی شدن را دارد و می توانید نوع ارائه، گردش اخبار و امکانات سیستم را کاملا متناسب با نیازتان تغییر بدهید.

ویژگی های اصلی طراحی پورتال

شاید تصور کنید که طراحی پرتال همان طراحی سایت است. اما پورتال ویژگی هایی دارد که آن را از سایت و فروم اینترنتی متمایز می کند. از ویژگی های پورتال می توان به گروه بندی داده ها، جمع آوری اطلاعات، ارائه خدمات به اعضا و کاربران، استفاده از روش های تجربه کاربری و نمایش اختصاصی اطلاعات، پنجره ورودی مخصوص کاربران اشاره کرد. شما با توجه به تعداد پورتال هایی که نیاز دارید، می توانید زیر پورتال خریداری کنید. در این حالت، لازم نیست چندین پورتال خریداری کنید. بلکه می توانید یک پورتال را به عنوان مرجع در نظر بگیرید و بقیه را به عنوان زیر عنوان در نظر بگیرید.

شرح ویژگی های پورتال در رئال ربات

امکان تعیین مجوز دسترسی برای کاربران

طراحی پرتال سازمانی این قابلیت را به شما می دهد تا اعضای سازمان خود را دسته بندی کنید و برای هر دسته مجوز تعیین کنید. در این صورت هرکس با توجه به مجوزی که دارد اجازه ی دیدن اطلاعات را دارد. برای مثال دانشجو اجازه ی دیدن اطلاعات استاد و یا دانشجویان دیگر را ندارد. اما در مقابل استاد دانشگاه قابلیت دیدن برخی از اطلاعات دانشجویان را دارد.

سهولت مدیریت پورتال و دسته بندی اطلاعات

شاید نگرانی بعضی از افراد بعد از طراحی پرتال ، چگونگی مدیریت آن است. برخلاف تصور، پورتالی که طراحی می شود مدیریت آن بسیار آسان است و شخصی به نام ادمین می تواند به راحتی دسترسی افراد را مشخص کند و اطلاعات را دسته بندی کند. همین طور آموزش هایی پس از طراحی پورتال توسط تیم رئال ربات به شما ارائه می شود.

طراحی پورتال طبق اصول سئو

یکی از دغدغه ها پس از ساخت پورتال ، سئو کردن آن است. سئو یعنی بهینه سازی سایت و پورتال برای موتور ها جست و جو. اما گاهی پیش می آید که پورتالی که طراحی شده است سئو پذیر یا در اصطلاح سئو فرندلی نیست. در این صورت سئو کار در ادامه ی راه ممکن است به مشکل بر بخورد. طراحی پورتال تیم رئال ربات قابلیت سئو شدن را دارد و البته سئو ی تکنیکال در فاز طراحی پورتال انجام می شود.

رابط کاربری آسان

یکی از موارد مهم در طراحی پورتال این است که کاربر بتواند به آسانی با آن کار کند و گیج نشود. اگر طراحی پورتال دارای پیچیدگی باشد و راهنمایی های لازم در حین انجام کار به او داده نشود، خیلی زود از پورتال ما خسته شده و آن را ترک می کند که این اثری منفی بر روی سئوی سایت دارد. باید تمام المان ها و قسمت های مختلف پورتال با نام  و رنگ های مناسب مشخص شده باشند و همین طور متن هم باید ساده و بدون پیچیدگی باشد.

امکان طراحی زیر پورتال

اگر کسب و کار شما دارای چند شعبه است، نیاز نیست برای هر قسمت پورتالی طراحی پرتال جدا داشته باشید. کافی است یک پورتال اصلی برای شعبه مرکزی خود طراحی کنید سپس برای دیگر شعب و مراکز از زیر پورتال کمک بگیرید. در واقع هر یک از این زیر پورتال ها یک پورتال کامل هستد که اطلاعات و ویژگی پورتال مادر را دارند. این پورتال ها با حفظ استقلال و یکپارچگی خود از آن پورتال اصلی هم تبعیت می کنند.   

پنل اختصاصی کاربران

شاید تصور کنید که پورتال همان وب سایت است. اما پورتال ویژگی هایی دارد که آن را از سایت و فروم اینترنتی متمایز می کند. از ویژگی های پورتال می توان به گروه بندی داده ها، جمع آوری اطلاعات، ارائه خدمات به اعضا و کاربران، استفاده از روش های تجربه کاربری و نمایش اختصاصی اطلاعات، پنجره ورودی مخصوص کاربران اشاره کرد.

طراحی پورتال کاملا ریسپانسیو

پورتال هم مانند وب سایت نیاز دارد که ریسپانسیو باشد. یعنی هنگامی که در دستگاه های مختلف موبایل و تبلت لود می شود اندازه اش متناسب با همان صفحه نمایش باشد. با توجه به اینکه استفاده از موبایل روزانه در حال افزایش است پس خیلی اهمیت دارد که طراحی پورتال ما ریسپانسیو باشد.

طراحی پورتال سازمانی در تبریز

انواع پورتال ها

به طور کلی می توان گفت طراحی پورتال در سه نسل متفاوت انجام شده است. پورتال نسل اول، اطلاعات ایستا، و منابع اطلاعاتی وب را نمایش می دادند. سایت یاهو یک پورتال است. در این نوع پورتال ها، اطلاعات تولید شده در شرکت یا سازمان در اختیار کاربران قرار می گیرند.

دومین نسل پورتال ها

دومین نسل طراحی پرتال ها روی اطلاعات و نرم افزار تاکید داشتند. در این نوع از پورتال ها، کاربران با محیط پورتال همکاری داشتند. یعنی، یک همکاری متقابل بین کاربران وجود دارد. از ویژگی های این نوع پورتال ها می توان به سرویس های مدیریت محتوا و سرویس ارتباط درون سازمانی اشاره کرد. ویژگی اصلی نسل سوم پورتال ها، تجارت الکترونیک است. در این نوع پورتال ها، یک ارتباط درست و هدفمند بین تولیدکنندگان، مشتریان و کارمندان ایجاد می شود. یک نکته دیگر در نسل پورتال ها این است که اطلاعات با نحوه نمایش آنها با توجه به نقش های مختلف کاربران، متفاوت است.

پورتال های b2b ، b2c و e2b

یک روش دیگر برای تقسیم بندی پورتال، نحوه پاسخگویی آنها به نیاز کاربران است.
در این حالت، سه نوع پورتال وجود دارند. پورتال های b2b (Business to Business)، پورتال های b2c یا (Business to Customer) و پورتال های e2b یا Business to Expert.
در پورتال های b2b، مدیر یا مدیران با نمایندگان و عوامل فروش ارتباط دارد. از جمله امکانات این نوع پورتال ها، بررسی موجودی، صدور فاکتور، و سفارش خرید است. در واقع، هدف از این نوع پورتال ها، یکپارچه سازی اطلاعات سازمان است.

هدف از پورتال های b2c ، ارتباط با مشتریان است. این پورتال ها، اطلاعات جامعی در مورد شرکت و یا فروشگاه به مشتریان ارائه می کند. مشتریان می توانند محصول خود را سفارش دهند، فاکتور ها را پرداخت کنند، نظر دهند و با مشتریان دیگر ارتباط برقرار کنند.

پورتال های e2b، پورتال های اینترنتی ای هستند که وظیفه به اشتراک گذاری اطلاعات را انجام می دهند. در واقع، در پورتال های ایی تو بی، اطلاعات یک سازمان با پرسنل و کارمندان به اشتراک گذاشته می شود. گزارش های کاری، اخبار شرکت و اطلاعات داخلی از جمله مواردی هستند که در این پورتال ها منتشر می شوند. همچنین، یک سیستم گفت و گوی اختصاصی نیز در این پورتال ها وجود دارد.

پورتال ها را از نظر نوع کارایی نیز می توان دسته بندی کرد. در این حالت، پورتال خبری، فروشگاهی، آموزشی، سازمانی، شرکتی، دانشگاهی، شخصی، تبلیغاتی و غیره از انواع پورتال ها هستند.

پورتال های افقی و عمودی

طراحی پرتال ها را می توان از نظر طیف مخاطب و موضوع به دو دسته پورتال های افقی و عمودی تقسیم بندی کرد. پورتال های افقی (Mega or Public Portal) به دنبال جلب مخاطب هستند. آنها با ارائه سرویس های مختلف و جذاب، یک فضای عمومی ایجاد می کنند. به بیان دیگر، پورتال های افقی روی یک موضوع خاص تمرکز ندارند. از نمونه پورتال های افقی می توان به Yahoo, Google, Altavista, MSN و غیره اشاره کرد.

پورتال های عمودی روی موضوع خاصی تمرکز دارند. اطلاعات خاصی را به کاربران خاص ارائه می دهند. از آنجایی که پورتال های عمودی تخصصی هستند، به سرعت توانسته اند جایگاه خوبی در بین کاربران وب پیدا کنند. از نمونه پورتال های عمودی می توان به پورتال علمی و دانشگاهی اشاره کرد.
زیرمجموعه پورتال های عمودی، پورتال های منابع بنگاه ها و پورتال های اطلاعات بنگاه ها وجود دارند. شرکت ها می توانند با استفاده از این پورتال ها، منابع داخلی و خارجی را به راحتی به اشتراک بگذارند. مدیران می توانند اطلاعات تجاری و شغلی (مانند بودجه، قیمت گذاری، فروش و درآمدها را به اطلاع مشتریان برسانند. نام دیگر این پورتال ها، پورتال های صنعتی هستند.

پورتال شرکتی

پورتال های سازمانی ویژگی های منحصر به فردی دارند. در واقع، سازمان ها با توجه به سطح پیشرفت و اندازه به پورتال های سازمانی احتیاج دارند. مدیران با استفاده از پورتال های سازمانی می توانند امور مدیریتی را ساماندهی کنند. در پورتال های سازمانی، یک ارتباط موثر بین کاربران، مدیران، معاونین، و مشتریان وجود دارد. کاربران و مشترکین می توانند از آخرین اخبار مربوط به سازمان مطلع شوند.

پورتال سازمانی

به طور کلی، از ویژگی های طراحی پورتال سازمانی در تبریز می توان به موارد زیر اشاره کرد: کنترل پنل مدیریت پورتال، تصاویر صفحات، قابلیت منو و زیرمنو، تنظیم مکان قرارگیری منوها، اضافه کردن بنرهای تبلیغاتی، مشاهده تاریخ، مشاهده ساعت، یادآوری تعطیلات و اعیاد، ورود و خروج کاربران، ایجاد دروازه های مختلف ورود برای کاربران متفاوت، گفتگوی آنلاین، نظردهی، فروشگاه آنلاین، جست و جو در سایت، پرداخت الکترونیکی، مطالب مرتبط، اخبار، مشاهده آب و هوا، بارگذاری گالری تصاویر و فیلم.

پورتال خبری

خبرگزاری ها سازمان های بزرگی هستند که برای مدیریت درون سازمانی حتما به پورتال احتیاج دارند. نرم افزار پورتالی که برای خبرگزاری ها طراحی می شود، کاملا منطبق با سیستم مدیریتی خبرگزاری است. مدیران، خبرنگاران، عکاسان، سردبیر و مدیر مسئول می توانند کارهای مرتبط را در پورتال شخصی خود انجام دهند.

پورتال فروشگاهی

پرتال فروشگاهی است که فروشندگان میتواند آن را بسازند و محصولات خود را در آن قرار بدهند . کاربر با وارد کردن مشخصات خود میتواند محصولات مورد نظر خود را خریداری کند.

پورتال دانشگاهی

همانطور که در ابتدای مقاله توضیح داده شد، تمام دانشگاه ها یک پورتال اختصاصی دارند. در واقع، این پورتال یک فضای اختصاصی برای اساتید، دانشجویان و کارمندان است. اساتید می توانند امور مربوط به مقالات، نمره دهی دانشجویان، برنامه کلاس ها و مدیریت کلاس های مجازی را در این پورتال ها انجام دهند. دانشجویان نیز در پورتال شخصی خود می توانند هزینه خوابگاه را پرداخت کنند. انتخاب واحد انجام دهند. نمره های خود را مشاهده کنند. به نمره ها اعتراض کنند. مقالات و پایان نامه خود را وارد کنند و اطلاعات دانشجویی خود را تکمیل کنند.

چه کسانی به طراحی پورتال نیاز دارند؟

بحث طراحی پورتال یک مقدار با طراحی سایت فرق می کند و هر کسب و کاری به پورتال نیاز ندارد. پورتال ها معمولا برای سازمان ها یا شرکت های بزرگ کاربرد دارند که یا بخش های مختلف و یا اینکه چند شعبه دارند.

معمولا داشتن پورتال برای سازمان ها یک اصل مهم به حساب می آید. پورتال ها می توانند بخش های مختلف یک سازمان را به یکدیگر متصل کنند. از دیگر مراکزی که نیاز واضح و مبرهنی به پورتال دارند دانشگاه ها هستند. دانشگاه ها برای ورود دانشجویان به بخش های مختلف سایت و همچنین ورود اساتید به سایت نیازمند پورتال هستند تا بتوانند به راحتی امور دانشجویی را اداره کنند. بیمارستان ها و مراکز درمانی هم جزو مواردی حساب می شوند که نیازمند پورتال هستند، با داشتن پورتال هم کار برای بیماران راحت تر است و هم امور بیمارستان بهتر از قبل پیش می رود.

چه جاهایی به پورتال نیاز دارند؟

  • بیمارستان و مراکز درمانی
  • هولدینگ و شرکت‌های بزرگ
  • سازمان و نهادهای دولتی
  • رستوران و فروشگاه های زنجیره ای
  • دانشگاه و نهادهای آموزشی

انواع اطلاعات در طراحی پرتال

همانطور که می دانید، سایت به مدیریت نیاز دارد. اضافه کردن مطلب، بهینه سازی، دسته بندی مطالب، و طراحی سایت به چندین نیروی متخصص احتیاج دارند.
در حالی که برای مدیریت پورتال به نیروی دیگری لازم نیست. کارمندان، مدیران، اساتید و دانشجویان به راحتی می توانند از پورتال استفاده کرده و آن را مدیریت کنند.

طراحی پرتال شامل سه دسته اطلاعات است: داده های ساخت یافته، داده های بدون ساختار و اطلاعات خاص.
داده های ساخت یافته، همان داده های سازمان یافته هستند که می توان در آن جست و جو انجام داد. جست و جوها از نوع سلسله مراتبی و براساس کلمات کلیدی هستند. برای مثال، فهرست الفبایی کتاب های یک کتابخانه یک نمونه از داده های ساخت یافته است. گزارش ها، تحلیل ها، پرس و جوهای مشخص و دانش های مرتبط با کسب و کار از نمونه اطلاعات سازمان یافته هستند.

داده های بدون ساختار در پورتال ها

دومین نوع داده ها، داده های بدون ساختار است. در این داده ها، نمی توان به سادگی جست و جو انجام داد. در واقع داده های بدون ساختار خارج از بانک اطلاعاتی قرار دارند. متن ها، صوت، تصویر، و یا گرافیک، ایمیل و قرارهای ملاقات از جله داده های بدون ساختار هستند. سومین اطلاعاتی که در دسته قرار می گیرد، اطلاعات خاص هستند. این اطلاعات در فرایندهای دیگر مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله این اطلاعات می توان به اخبار، گزارش ها، سهام  و محتوای بی اهمیت اشاره کرد.

سخن پایانی

در این مقاله درباره طراحی پورتال سازمانی بیشتر دانستید. به طور کلی جریان هر پرتال با پرتال دیگر فرق می کند. طراحی پورتال سازمانی بسیار رواج بالایی در جهان دارد که کار را برای سازمان ها بسیار آسان کرده است. معمولا سازمان های بزرگ رویکردی متفاوت تر از شرکت های تجاری دارند. هرچقدر هم که این شرکت های تجاری و برند ها بزرگ باشند، در حال ارائه خدمات هستند و فعالیت های خیلی مهم مردمی در آن ها انجام نمی شود.
اما طراحی پورتال سازمانی در تبریز برای یک سازمان چه بزرگ و چه کوچک لازم است. شاید حتی خیلی از امور لازم باشد که مستقیما از طریق پورتال انجام شود و بدون آن کار ها اصلا پیش نمی رود. پس می توان گفت اگر طراحی پورتال شرکتی در تبریز امری عالی و تاثیر گذار است، طراحی پورتال در تبریز برای دانشگاه و طراحی پورتال سازمانی گاهی واجب هم هستند و لازم است که این پورتال ها به بهترین شکل نیز کار بکنند.

نویسنده

ساناز ذوقی
ساناز ذوقی سردبیر وبلاگ رئال ربات و کارشناس سئو و برگزار کننده سمینار تولید محتوا با هوش مصنوعی فیبوناچی | 7+ سال فریلنسری پروژه‌های سئو