تبلیغ نویسی یا کپی رایتینگ (Copywriting) چیست؟ آیا نوشتن شعارها و متنهای تبلیغاتی شغل پولسازی است؟ اگر شما هم دوست دارید که در این زمینه بیشتر بدانید، پس در ادامه با مجموعه دیجیتال مارکتینگ در تبریز (رئال ربات) همراه باشید.
آیا میدانستید که ۵۵% از صفحات وبسایتها فقط چند ثانیه از توجه کاربران را به خود جلب میکنند؟ یعنی چی؟ یعنی اینکه بیشتر از نیمی از مطالب در اینترنت اصلا خوانده نمیشوند! غم انگیز است. نه؟ اما راهکار میخکوب کردن کاربر در محتوای سایت شما اینجاست. با هم ترفندهای کپی رایتینگ در تبریز را جهت تبدیل شدن به یک کپی رایتر حرفه ای بررسی کنیم…
تبلیغ نویسی یا کپی رایتینگ، به معنای نوشتن متنی است که مخاطب با مطالعه آن، ترغیب به انجام خواسته مورد نیاز نویسنده شود. این خواسته در شرایط و در بسترهای مختلفی مثل فروش محصول، کلیک روی یک لینک، برندسازی در تبریز و… میتواند باشد.
کپی رایتینگ چیست؟
کپیرایتینگ یکی از اساسیترین عناصر هر نوع بازاریابی برای یک برند و همانند یک فراخوانی برای اقدام Call-To-Action (CTA) اما در مقیاسی بزرگتر است.کپی رایتینگ به معنای استفاده از کلمات برای جذب مخاطبین و فروش بیشتر است.در واقع کپی رایتینگ کار یک فروشنده را در قالب کلمات انجام می دهد.
در نگاه اول شاید کپی رایتینگ کاری ساده به نظر برسد ولی واقعیت این است که باید نکات و ظرافتهای زیادی را رعایت کرد تا بتوان یک کپی رایتنگ مؤثر انجام داد. در واقع دقت و خلاقیت در خلق یک اثر ماندگار با کلمات، هنر یک کپی رایتر حرفه ای است. بهخاطر داشته باشید مهمترین نکته در کارِ کپی رایتینگ و اصول تولید محتوا در تبریز «شناختِ تغییرات بازارِ مصرف» است. ما باید در جریانِ دگرگونیهای روز باشیم و بدانیم کی، کجا و چطور از چه چیزی حرف بزنیم.
این مهارت یک کپی رایتر است که بتواند با محتوای جالب و جذاب توجه مخاطبان را به خودش جلب کند و آنها را تبدیل به خریدار کند. هر چه مهارت و خلاقیت یک کپی رایتر بیشتر باشد تاثیرگذاری آن بیشتر می شود و اعتماد مخاطبان نیز افزایش می یابد.
نوشتن متن تجاری برای فروش
کپی رایتینگ یعنی قدرت بهره گیری از کلمات برای متقاعد کردن مشتری، به عبارت دیگر نوشتن متن تجاری، متنی که با آن بتوانید مخاطب خودتان را متقاعد به خرید کنید و در نتیجه فروشتان را افزایش دهید. در واقع کپیرایتینگ هنرِ بهرهگیری درست از کلمات برای جلبِ نظرِ مشتریست.
«یک عنوان خوب، میتواند تا ۱۹ برابر نتایج بهتری برای تبلیغ به ارمغان آورد.»
بدون شک بزرگترین دارایی یک بیزینس موفق نگهداشتن مشتری های بالقوه است و این یکی از راه های موفق شدن در هر بیزینسی است جذب مشتری و از آن مهمتر نگهداشتن مشتری های بالقوه و گذر از این مرحله به منزله ی به ثمر رسیدن بیزینس شماست. بازاریابی احساسی بخش عمده ای از بیزینس را در بر می گیرد و شما با یادگیری تکنیک های روز دنیا می توانید سهم عمده ای از بازار را در اختیار خود بگیرید.
نوشتن متن فروش و تبلیغات موثر
آیا تا بحال شده با خواندن متنی بر سرجایتان میخکوب شوید و دلتان بخواهد بیشتر در مورد آن بدانید؟ یا احساس کنید در اینجا می توانید چیزی را که دنبالش می گردید پیدا کنید؟ به متن زیر توجه کنید…
وقتی اگیلوی، تبلیغات رولز رویس را به عهده گرفت، به مدت سه هفته به مطالعه و بررسی ویژگیهای فنی خودرو پرداخت. درنهایت این متن تبلیغاتی را نوشت که تا به امروز در صنعت تبلیغات جزو بهترینها شناخته میشود. بقیه متنی که اگیلوی نوشته بود، ۶۰۷ کلمه داشت. شما را نمیدانم اما من برای خواندن ۶۰۷ کلمه بدون عنوانی خوب، وقت صرف نمیکنم.
«بلندترین صدایی که در سرعت ۶۰ مایل بر ساعت، در رولز رویس جدیدتان میشنوید، صدای تیک تیک ساعت است.»
دیوید اگیلوی (پدر تبلیغ نویسی جهان)
کپی رایتر کیست؟
کپیرایترها تلاش میکنند که با استفاده از کلمهها مردم را به ادراک یک حس، فکر کردن به یک موضوع و درنهایت پاسخ دادن و انجام دادن فعالیت از قبل تعریفشدهای ترغیب کنند.کپی رایتر کسی است که با توجه به نکات روانشناسی مخاطب بر فرآیند تصمیم گیری فرد در خرید کالا تاثیر می گذارد و تنها ابزار او در این راه، انتخاب هوشمندانه کلمات است.
3 ترفند کپی رایتینگ فوق العاده موثر
کپی رایتینگ در تبریز با فرمول PAPA
یکی از ترفندهای کپیرایتینگ، فرمول PAPA است. یعنی:
- مسئله یا مشکل : Problem
- ارائه راه حل مسئله: advantages (of solving the problem)
- اثبات (اینکه شما میتوانید آن را حل کنید) : proof
- اقدام : action
متن شما باید همه این ۴ مورد را در خود داشته باشد. به این صورت که:
شما در ابتدا مسئلهای را مطرح میکنید مانند چگونه شغل رویایی خود را پیدا کنید؟ بیان اینکه شما قبلا با این راهحل مشکل خیلیها، مثلا افراد بیکار یا دانشجویان را حل کردهاید! به بیان مزایای این انتخاب میپردازید: مثلا اینکه از زندگی بیشتر لذت ببرید، درآمد بیشتری کسب کنید. و در نهایت کار را با یک عمل مانند تماشای ویدیو، کلیک روی دکمه CTA، ثبت نام و … تمام میکنید.
کپی رایتینگ در تبریز با فرمول ۴P
- مشکل :Problem
- قول: promise
- اثبات: proof
- پیشنهاد: proposal
در این مورد هم مثالی میزنیم. مثلا یک سایت در زمینه مشاوره دیجیتال مارکتینگ :
در ابتدا مشکل کاربر یا بازدیدکننده وبسایت مطرح میشود. مثلا ترافیک وبسایت او خیلی پایین است. سپس به او قول میدهیم که روش یا راهحلی برای رفع مشکل او پیدا کنیم. زمانی که مخاطب کاملا قانع شد و اعتماد او را جلب کردیم، یک پیشنهاد به او ارائه میدهیم. به هر حال ترفندهای گپی رایتینگ در تبریز خیلی ساده و موثر هستند و کافی است آنها را به درستی اجرا کنید. نیازی نیست ژن آن را داشته باشید یا ساعتها برای اینکه آن را یاد بگیرید، وقت صرف کنید. فقط به همین روشهای اصولی بچسبید و آن را اجرا کنید.
استفاده از یک لحن قوی
کلمات و عباراتی مثل: بدون ریسک!
۱۰۰% تضمینی!
همین حالا نمونه رایگان یا نسخه دمو رو دانلود کن!
نسخه … منو نشونم بده! (همراه با لینک)
خیلی راحت میتونی….. ! و کلی مورد دیگر که خودتان میتوانید ایجاد کنید. شاید این جملهها و کلمات ساده به نظر برسند، اما تاثیر زیادی دارند. منظور از “قدرت کلمات”، استفاده از واژههای به اصطلاح “قلمبه سلمبه” نیست و گاهی اوقات سادگی هم نتایج خوبی به همراه دارد.
کاربردهای کپی رایتینگ
- تبلیغ نویسی در صفحات درباره ما
- نوشتن تگ لاین، اسلوگان و شعارهای کوتاه
- تبلیغ نویسی در ایمیل مارکتینگ
- کپی رایتینگ در مقاله نویسی و بلاگینگ در تبریز
- دکمه های کال تو اکشن (CTA)
- تبلیغات بنری و شبکه های اجتماعی
- نوشتن متن برای صفحات محصول
- تبلیغات مجله ای و کاغذی
- نوشتن متن یا سناریو تبلیغات ویدئویی یا صوتی (رادیو و تلویزیون یا پادکست)
- نوشتن محتوای تبلیغات پوش (تبلیغات پوش نوتیفیکیشن روی موبایل یا رایانه)
- نوشتن متن روی بسته بندی محصولات فیزیکی
فروشنده هایی در سایت بزرگ آمازون موفق می شوند که بتوانند مشتری بیشتری را جذب خود کنند پس اگر شما به تازگی فروش در این سایت بزرگ را آغاز کرده اید می توانید با خرید این دوره مهارت های فروش را در خود تقویت کنید و در این غول خورده فروشی دنیا یکی از فروشندگان برتر باشید چراکه جذب مشتری اصلی ترین راه موفق شدن در آمازون است. اما فروشنده ای می تواند در این مارکت پیروز شود که توانایی و علم بیشتری را دارد، شما با خرید دوره کپی رایتینگ می توانید انواع مشتریان را بشناسید و با نحوه ی برخورد با آنها آشنا شوید.
سخن پایانی
فراموش نکنید که خیلی از صفحات فقط چند ثانیه مورد توجه خوانندگان قرار میگیرند؛ چون توانایی این را نداشتهاند که کاربران را جذب کنند. پس همیشه خیلی سریع سراغ اصل مطلب بروید و مطالبی بنویسید که اکثر افراد به دنبال آنها هستند. اگر این کار را نکنید، تعداد زیادی از کاربران و بازدیدکنندگان ارزشمند خود را از دست میدهید.
به یاد داشته باشید: هرچه افراد مطالب شما را بیشتر بخوانند، احتمال بازگشت آنهابه سایتتان بیشتر است.
البته نوشتن متن خوب به زمان نیاز دارد؛ اما این کار غیرممکن نیست. کافی است اصولی که گفتیم را رعایت کنید و از لحن و زبانی قدرتمند استفاده کنید تا حتی خستهکننده ترین سوژهها هم کاربران را جذب کند. اگر میتوانید از ابزارهای ویرایش برای اصلاح محتوا استفاده کنید. حتما روی ساخت یک سبک و لحن منحصر به فرد کار کنید.
همانطور که رقابت آنلاین بیشتر میشود، نوشتن تبلیغات جذاب اهمیت بیشتری پیدا میکند. زیرا ابزار قدرتمندی برای افزایش نرخ تبدیل است. گرچه این کار به زمان و تمرین نیاز دارد، اما رعایت نکات بالا به شما کمک میکند از رقبایتان پیشی بگیرید. شما چه روشهایی برای کپی رایتینگ یا همان تبلیغ نویسی در تبریز میشناسید؟ نظرات و سوالاتتان را با ما در میان بگذارید.