شما این محصولات را انتخاب کرده اید

سبد خرید

IMG ۲۰۲۱۰۲۲۱ ۲۰۱۰۴۳ e1617062339819
شناسه پست: 713
بازدید: 419

شاید از خود بپرسید آخرین ماه زمستان چه مناسبت هایی را در خود جای داده است. گاهی بسیاری از مناسبت ها هستند که به مرور زمان فراموش می شوند و از یادها می روند، هر چند که دارای ریشه و پیشینه تاریخی و اجتماعی قوی ای هستند و در تقویم ما کم نیستند چنین مناسبت هایی که در چاه فراموشی افتاده اند. مانند هر ماه دیگری اسفند ماه نیز مجموعه ای از رویداد ها مناسبت های خاص و پر مفهومی را در خود جای داده است که ممکن است از ذهن مخاطبان پاک شده باشد چرا که درگیر مناسبت های قمری و میلادی شده اند. در اینجا قصد داریم تا برای زنده نگه داشتن مناسبت های در آستانه فراموشی نگاهی به تقویم محتوایی اسفند ماه داشته باشیم.

IMG ۲۰۲۱۰۲۲۱ ۲۰۱۱۴۸ در تقویم محتوایی اسفند ماه چه می گذرد؟

3 اسفند

روز تجلیل از اسرا و مفقودان : همواره بحث دفاع مقدس و شهیدان جنگ ، یکی از مهمترین رویدادهای انقلاب می باشد و این روز را برای تجلیل از اسرای جنگ و مفقودان آن در نظر گرفته اند.

5 اسفند

روز بزرگداشت زمین و بانوان / جشن اسفندگان (سپندارمذگان) روز عشق: از مهم ترین جشن های ایران باستان می توان به جشن اسپندگان اشاره کرد که برای بزرگداشت زن و زمین و عشق است. اسپندارمذ خدای پشتیبان زمین و نگهبانان زنان پارسا بوده است و این روز را به آن ها اختصاص داده اند.

روز مهندس و روز بزرگداشت خواجه نصیر طوسی: خواجه نصیر طوسی یک همه چیز دان ایرانی است که در حوزه های علمی زیادی مانند معماری ،ریاضی، نجوم و ستاره شناسی سر رشته داشته است و سالروز او را در تقویم محتوایی اسفند ماه، روز مهندسی نام نهاده اند که هر سال همایش ها و مراسم های مختلفی در این روز برگزار می شود.

7 اسفند

سالروز درگذشت علی اکبر دهخدا: وی یکی از لغت شناسان، سیاست مداران و شاعران برجسته ایرانی است که بزرگترین دستاورد او برای زبان فارسی تدوین لغت نامه دهخدا بود. به پاس قدر دانی از زحمات بی دریغ او برای زبان فارسی، در تقویم محتوایی اسفند ماه، 7 اسفند یعنی سالروز درگذشت او را هر ساله گرامی می دارند.

سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری و روز وکیل مدافع: وکلا نیز مانند بسیاری دیگر مشاغل دارای یک روز خاص هستند تا اهمیت فعالیت آن ها برجسته شود، هرچند این روز ، به طور دقیق تر برای گرامی داشت کانون وکلا می باشد نه خود شغل وکیل مدافع.

8 اسفند

روز بزرگداشت ملا هادی سبزواری: هادی سبزواری یکی از اندیشنمدان و فیلسوفات فقیه ایرانی می باشد که اشعار و آثار فراوانی را از خود به جای گذاشته است. وی دارای شاگردانی سرشناس بوده و خود نیز از شاگردان ملا علی نور ی می باشدکه 8 اسفند ماه در تقویم به نام او شناخته شده است.

9 اسفند

روز حمایت از حقوق مصرف کنندگان :همواره در بازار محصولات، حقوق مصرف کننده دارای اهمیت فراوانی بوده است و همیشه تلاش بوده تا بهترین ها را برای آن ها فراهم کنند.به منظور نشان دادن اهمیت مصرف کنندگان و همچنین اهمیت نیاز آن ها، روز 9 اسفند ماه برای حمایت از آن ها در نظر گرفته شده است. اختصاص یک روز به مصرف کنندگان نشان از اهمیت مبارزه با متخلفینی دارد که حقوق این گروه را زیر پای می گذارند.

14 اسفند

روز احسان و نیکو کاری: نوع دوستی و کمک به هم نوعان نه تنها در دین اسلام بلکه در فرهنگ غنی ایرانی نیز جایگاه مهمی دارد و همواره مورد توجه بوده است. به منظور نشان دادن و گرامی داشت این حرکت نوع دوستانه، در تقویم محتوایی اسفند ماه این روز به نیکو کاری اختصاص داده شده است.

سالروز درگذشت دکتر مصدق: دکتر مصدق نامی آشنا برای تمام ایرانیان است و همواره نقش کلیدی و اقدامات وی در تاریخ کشور عزیزمان بی تاثیر نبوده است و دیدن نام دکتر مصدق در تقویم دور از انتظار نمی باشد.

IMG ۲۰۲۱۰۲۲۱ ۲۰۱۲۱۹ در تقویم محتوایی اسفند ماه چه می گذرد؟

15 اسفند

روز درختکاری: در چند ساله ی اخیر، به دلیل به خطر افتادن محیط زیست و گیاهان و تهدید شدن زیست آن ها توسط انسان ها، روز ها و مناسبت هایی را برای این موضوع در نظر گرفته اند تا اهمیت آن هر ساله به مردم یادآوری شود. در این میان 15 اسفند ماه روز درختکاری نام دارد که هر ساله افراد بسیاری در جای جای کشور دست به کاشت درخت می زنند تا برای آیندگان سرمایه شود.

IMG ۲۰۲۱۰۲۲۱ ۲۰۱۲۴۳ در تقویم محتوایی اسفند ماه چه می گذرد؟

18 اسفند

روز بزرگداشت سید جمال الدین اسد آبادی: وی یکی از نظریه پردازان مهم اسلامی و اندیشمندان سیاسی به شمار می آیدکه از اسلام در مقابل فرهنگ غربی دفاع کرد. به دلیل تاثیر چشم گیر او بر عرصه اسلام، در تقویم محتوایی اسفند ماه، 18مین روز به یاد او نام گرفته است.

19 اسفند

جشن نوروز رودها: سلامت و زیبایی محیط زیست یکی از مسائلی است که نه تنها در چند سال اخیر بلکه از گذشته در میان ایرانیان جای داشته است و همواره مورد توجه بوده است. به طوری که در ایران باستان در این روز، به پاکسازی رود خانه ها می پرداختند تا طبیعت را از هر گونه زباله خالی کنند.

20 اسفند

روز راهیان نور: راهیان نور نام گروهی است که به بازدید از مناطق جنگی می پردازند تا یاد جنگ زنده نگه داشته شود. این روز نیز به دلیل نخستین حضور آیت الله خامنه ای در این مکان، نام گذاری شده است.

21 اسفند

روز بزرگداشت نظامی گنجوی: این روز، برای بزرگداشت نویسنده آثار بزرگی مانند خسرو و شیرین و لیلی و مجنون در نظر گرفته شده است.

22 اسفند

IMG ۲۰۲۱۰۲۲۱ ۲۰۱۳۱۰ در تقویم محتوایی اسفند ماه چه می گذرد؟

روز بزرگداشت شهدا: در این تاریخ رهبر انقلاب اسلامی ، آیت الله خمینی، فرمان صدور تاسیس بنیاد شهدای انقلاب را صادر نمودند.

25 اسفند

سالروز پایان سرایش شاهنامه: فردوسی، شاعر بلند آوازه ایرانی، در این تاریخ موفق به پایان رساندن شاهنامه به عنوان شاهکار ادبیات فارسی شد.

بمباران شیمیایی حلبچه به دست ارتش بعثی عراق : در 8 سال جنگ تحمیلی، رویداد های بسیاری در تقویم ثبت شده اندو یکی از آن ها روز بمباران شیمیایی مناطق کرد نشین توسط ارتش بعثی است که امروزه عده ای آن را کشتار حلبچه و نسل کشی مردم کرد می دانند.

روز بزرگداشت پروین اعتصامی : گرامی داشت حضور زنان در عرصه ادبیات با نام پروین اعتصامی شناخته می شود. وی از برجسته ترین شاعران زن ایرانی می باشد و سالروز تولدش در تقویم محتوایی اسفند ماه، به نام او ثبت شده است.

29 اسفند

IMG ۲۰۲۱۰۲۲۱ ۲۰۱۳۳۱ در تقویم محتوایی اسفند ماه چه می گذرد؟

روز ملی شدن صنعت نفت ایران: یکی از مهم ترین اتفاق های تاریخ ایران که نشان دهنده تلاش بی وقفه برای به دست آوردن استقلال است، ملی شدن صنعت نفت ایران به تلاش دکتر مصدق می باشد که هر ساله یاد این اتفاق و تلاش را گرامی می داریم.