شما این محصولات را انتخاب کرده اید

سبد خرید

تیم سازی (به یاد محمد جهانگیرزاده)
شناسه پست: 9224
بازدید: 389

درگذشت نابهنگام هم تیمی عزیزمان، آنچنان ناباورانه بود که ما را در بُهتی عظیم فرو برد…!
با احترام نوشته زیر به روحِ پاکِ شادروان محمد جهانگیرزاده و بازماندگان ایشان تقدیم می گردد.

« نامش جاودان و یادش همیشه سبز…»

ما به عنوان تیم‌ بازاریابی دیجیتال شهر تبریز به منظور قدردانی از زحمات جناب آقای محمد جهانگیرزاده، مدیر ارشد بازاریابی تیم رئال ربات که در طول همکاری با این تیم برای موفقیت آن تمام نیرو و توان خود را به کار گرفته بودند، مقاله‌ای به رسم یادبود تحت عنوان تیم سازی منتشر کردیم. امیدواریم مورد پسند کاربران گرامی و خانواده دیجیتال مارکتینگ شمال غرب کشور واقع گردد.

اهمیت تیم سازی در بیزینس

تیم‌ سازی برای کسب و کارهای کوچک و بزرگ یکی از مهم ترین اصول مدیریتی کسب و کار در کل دنیا محسوب می شود. چنانچه سیستم سازی و تیم سازی توسط مدیران بیزینس به درستی و با اصول و استاندارد انجام شده باشد، مشابه بازی شطرنج مهره ها هوشمندانه چیده شود سطح درآمد کل تیم و موفقیت برند روز به روز پیشرفت خواهد نمود.

رئال ربات مدیریت هوشمند کسب و کار،  جلسات متعددی را در زمینه  تیم سازی و سیستم سازی کسب و کار برگزار کرده است. در سمینار 1 خرداد ماه 1401 رئال ربات تبریز که به مناسبت پنج سالگی پلتفرم RealRobot برگزار شد، به همین موضوع اشاره داشت که ما همه یک خانواده ایم.

معرفی کتاب تیم سازی

کتب زیر از جدیدترین و معتبرترین منابع برای آموزش کوچینگ و رهبری و سیستم سازی کسب و کار محسوب می شوند. توصیه می شود این کتب را مطالعه کرده و به سایرین معرفی یا هدیه بدهید.

  •     کتاب 12 اصل رهبری اثر برایان تریسی از انتشارات نوین کتاب گویا
  •     کتاب صوتی رهبری در قرن ۲۱ نوشته‌ی دارن هاردی از انتشارات نگاه نوین
  •      کتاب رهبری  نوشته بیل جرج ، پیتر دراکر ، جان کاتر از انتشارات آموخته
  •     جستارهایی در رهبری به قلم پیتر دراکر ، جیمز مارچ ، وارن بنیس از نشر نی
  •     شیوه های رهبری برای نسل جدید نوشته‌ی جی الیوت از انتشارات نوین کتاب گویا

تیم سازی

تیم سازی از تکنیک‌‍‌های مدیریتی است که یک مدیر با تجربه و حرفه‌ای به منظور بهبود عملکرد و ارتقاء کارایی، تیم‌ها و گروه‌های کاری جهت ایجاد نظم و هماهنگی در کارها و استفاده درست از نیروی کاری در هر پست، پیش می‌گیرد. گردآوری افراد ماهر با علاقه و سلیقه و تفکر مشترک برای رسیدن به هدف مشترک کاری و تجاری را تیم سازی می‌گویند.

اعضای تیم در انجام کارها با مشارکت یکسان و وظیفه‌شناسی برای رسیدن به اهداف والاتر سازمان فعالیت می‌کنند. اعضای تیم با هدف مشترک هر یک بر مسئولیت خود متمرکز شده و اولیت را تمام اعضا و هدف اصلی تیم قرار می‌دهند. بنابراین زمینه رسیدن به موفقیت تیم و بالا رفتن از پله‌های ترقی فراهم خواهد آمد.

تعریف تیم سازی

تیم سازی مجموعه‌ای از فعالیت مختلف و هدف دار به منظور ایجاد انگیزه در اعضای تیم جهت افزایش عملکرد و بازدهی کل تیم است که از جانب مدیری حرفه‌ای و کاربلد انجام می‌گیرد. توجه داشته باشید که تیم شما قادر نیست به تنهایی عملکردی خوب و بازدهی مطلوب داشته باشد. برای رسیدن با بازدهی مطلوب بهره‌گیری از عامل محرک در تیم سازی لزوم داشته و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
همه ما موفقیت‌های خود را مدیون افرادی هستیم که راه را به ما نشان داده و زمینه ترقی را برای ما مهیا ساخته‌اند. بنابراین وظیفه خود می‌دانیم که چنین افرادی را در حضور همه و آن طور که لایق آن‌هاست تشویق کرده و یاد نماییم.

عوامل موفقیت در تیم‌سازی

تیم سازی عالی و موفق نیازمند حضور ذهن بالا و مهارت زیاد است. مدیر مسئول تیم سازی شرکت باید قادر به شناسایی نقاط ضعف و قوت افراد تیم باشد و براساس ویژگی‌های فردی و توانایی هر شخص، پست‌ها و مسئولیت‌ها را تقسیم کرده و برنامه‌ریزی دقیق برای پیشبرد کار گروهی تیم داشته باشد. علاوه بر این مدیر تیم سازی باید توانایی ایجاد اعتماد و ارتباط دوستانه و صمیمی را بین اعضای تیم داشته و روی این مولفه دقت کافی و زمان و تمرکز لازم را صرف نماید. تعیین نقش هر فرد در تیم برای پیشبرد اهداف اصلی سازمان بر عهده مدیر تیم است.

فرایند سیستم سازی به چه صورت است؟

تیم سازی فرایندی دنباله دار و همیشگی است که با یک بار انجام، تمام نمی‌شود. بلکه باید گام به گام برای پیشبرد کارهای روزانه، جهت رسیدن به اهداف مطلوب و بهتر در شرکت یا سازمان، ادامه داشته باشد. هر تیم جهت انجام کار یا پیشبرد پروژه‌ای خاص به منظور رسیدن به اهداف بلند مدت یا کوتاه مدت به وجود می‌آید. برای این که تیم تشکیل شده پایدار بماند و متلاشی نشود باید تمامی فرایندهای تیم سازی را مرحله به مرحله تا پایان پروژه انجام داد و حفظ نمود. این اهداف عبارتند از:

  • در ابتدا هدف و نیاز خود از تیم سازی را مشخص نمایید.
  • مجموعه مهارت‌هایی که برای پروژه نیاز دارید را مشخص سازید.
  • نقش‌ها، وظیفه و مسئولیت‌ها را در تیم تعیین کنید.
  • استراتژی منسجم و کارآمد تیم را تعیین کنید.
  • اعضای حرفه‌ای با مهارت لازم برای پیشبرد پروژه را فرا بخوانید.
  • نقاط قوت و ضعف هر یک از اعضای تیم را مشخص کنید.
  • خود را عضوی از تیم قرار دهید.
  • با دقت و لحظه به لحظه بر فعالیت‌های تیم نظارت داشته باشید.

5 سبک رهبری در تیم سازی کسب و کارها

  1. رهبری اقتدارگرا (Autocratic Leadership)
  2. رهبری کاریزماتیک (Charismatic Leadership)
  3. رهبری مشارکتی یا دموکراتیک (Participative Leadership)
  4. رهبری تفویضی یا آزادمنشانه (Delegative Leadership)
  5. سبک رهبری استراتژیک (Strategic Leadership)

پی نوشت:

محمد جهانگیرزاده، عضو سابق خانواده رئال ربات و رفیق کودکی بسیار صمیمی امیرحسین مهردوست (بنیانگذار رئال ربات)، سال‌ها با فعالیت تخصصی در حوزه مشاوره املاک، تیم ما را همراهی کرد و تمام سعی خود را کرد تا رئال ربات به جایگاه‌های برتر از رقبا برسد. و در آخر فقدان محمد جهانگیرزاده به را به بازماندگان ایشان تسلیت می گوییم و امیدواریم در برابر این غم شکیبا، محکم و استوار باشید.


نقل قول :

ما از 7 سالگی رفیق بودیم محمد همیشه در یاد و خاطر من و تمام خانواده رئال ربات خواهد ماند.

بماند به یادگار برادر, رفیق, همکار

در گذر این جهان هستی ما همه ره گذریم

بگذریم چو مگذریم غمی نیست

IMG 0389 تیم سازی (به یاد محمد جهانگیرزاده)

 

ازطرف امیرحسین مهردوست و سایر اعضاء تیم رئال ربات تبریز؛ 15 آذرماه 1401

 

نویسنده

ساناز ذوقی
ساناز ذوقی سردبیر وبلاگ رئال ربات و مدرس دوره آموزش تولید محتوای متنی وب به صورت SEO-Friendly به روش خلاقانه با کمک هوش مصنوعی | کارشناس سئو و برگزار کننده سمینار تولید محتوا با هوش مصنوعی فیبوناچی | 6+ سال فریلنسری پروژه‌های سئو محتوای تحت وب