شما این محصولات را انتخاب کرده اید
سبد خرید
تایید و پرداخت
دسترسی به محصول
سبد خرید شما در حال حاضر خالی است.

بازگشت به فروشگاه

چک لیست سئو تکنیکال سایت (Technical SEO)
شناسه پست: 8291
بازدید: 1010

چک لیست سئو تکنیکال شامل فاکتور یا KPI های متنوعی می باشد که نقش بسیار مهمی در موفقیت یک پروژه سئو دارند. اگر سایت از نظر سئو تکنیکال عملکرد بهینه و استانداردی داشته باشد در رتبه بندی گوگل قطعاً تاثیر مثبت خواهد داشت.

چک لیست سئو فنی یا تکنیکال سایت

سئو تکنیکال چیست؟

سئو فنی سایت با پیکربندی‌هایی که می‌توانند در وب‌سایت و سرور پیاده‌سازی شوند. (مانند عناصر صفحه، پاسخ‌های هدر HTTP، نقشه‌های سایت XML، تغییر مسیرها، داده‌های متا و غیره) تعریف می‌شود. کار چک لیست سئو تکنیکال تاثیر مستقیم یا غیرمستقیم بر کراول (خزیدن) موتور جستجو، نمایه سازی و در نهایت رتبه بندی دارد. به این ترتیب، سئو تکنیکال سایت شامل تجزیه و تحلیل، تحقیق کلمات کلیدی، توسعه پروفایل بک لینک یا استراتژی های شبکه های اجتماعی نمی شود.
کلیه پارامترها و شاخص های سئو تکنیکال فقط هنگامی موثر بود که سایت ما بستر مناسبی برای ارائه محتوا به گوگل و از همه مهمتر کاربران فراهم ساخته باشد. رعایت استانداردهای سئو در حین طراحی وب سایت نقش مهمی در موفقیت پروژه ها دارد.

اما به این معنا نیست که همه کدنویسی‌ها توسط کارشناس سئو سایت اجرا گردد. به عنوان متخصص سئو باید علم مورد نیاز جهت نظارت بر تیم فنی و سلامت کدنویسی وبسایت را یاد بگیرید. موارد ذکر شده در چک لیست سئو تکنیکال را جدی بگیرید. تکنیکال سئو (Technical SEO) به معنی پروسه آماده‌ کردن و بهینه‌سازی یک وب‌سایت برای درک صحیح موتور جستجوی گوگل از موضوع و محتوای کلی سایت و برقراری ارتباط بین صفحات سایت می باشد.

یاد بگیرید که چگونه یک سری ممیزی سئو تکنیکال سایت را برای افزایش رتبه خود اجرا کنید.

ما معتقدیم سئوی با کیفیت به ایجاد یک تجربه کاربری بهتر کمک می کند. رویکرد ما در رئال ربات بر ارتباط و کارایی فنی تمرکز دارد:

کمک به موتورهای جستجو برای ارائه نتیجه مناسب، در زمان مناسب، با پیام‌رسانی مناسب به کاربر مناسب. زمانی که این هدف عالی مورد اصابت قرار می گیرد، اتفاقات شگفت انگیزی برای ترافیک، درآمد و رشد یک تجارت الکترونیک رخ می دهد. برای میلیون ها کاربر در طول شبانه روز، تجربه کاربری از نتایج جستجوی گوگل شروع می شود.

مطلب مرتبط : چک لیست سئو محتوا 

جامع چک لیست سئو تکنیکال

  • چک لیست خزیدن یا کراول
  • چک لیست نمایه سازی
  • چک لیست سئو تکنیکال (رندرپذیری)
  • چک لیست رتبه بندی سایت
  • چک لیست نرخ کلیک

دامنه مورد نظر خود را بررسی کنید.

دامنه شما URLی است که افراد برای ورود به سایت شما تایپ می کنند، مانند hubspot.com . دامنه وب سایت شما بر اینکه افراد می توانند شما را از طریق جستجو پیدا کنند یا خیر، تأثیر می گذارد و روشی ثابت برای شناسایی سایت شما ارائه می دهد. وقتی دامنه ترجیحی را انتخاب می کنید، به موتورهای جستجو می گویید که آیا ترجیح می دهید نسخه www یا غیرwww سایت شما در نتایج جستجو نمایش داده شود. برای مثال، ممکن است www.yourwebsite.com را از yourwebsite.com انتخاب کنید.

ما چک لیست سئو تکنیکال را به شما ارائه می کنیم اما فراموش نکنید ادامه کار با شماست…

این به موتورهای جستجو می گوید که نسخه www سایت شما را در اولویت قرار دهند و همه کاربران را به آن URL هدایت می کند. در غیر این صورت، موتورهای جستجو با این دو نسخه به عنوان سایت های جداگانه برخورد می کنند و در نتیجه ارزش سئو پراکنده می شود.

قبلاً گوگل از شما خواسته بود که نسخه URL خود را که ترجیح می دهید شناسایی کنید. اکنون Google نسخه ای را برای نمایش جستجوگران برای شما شناسایی و انتخاب می کند. با این حال، اگر ترجیح می دهید نسخه ترجیحی دامنه خود را تنظیم کنید، می توانید این کار را از طریق تگ های متعارف (که به زودی به آن خواهیم پرداخت) انجام دهید.

در هر صورت، هنگامی که دامنه مورد نظر خود را تنظیم کردید، مطمئن شوید که همه انواع، به معنی www، non-www، http و index.html به طور دائم به آن نسخه هدایت می شوند.

گواهی SSL را پیاده سازی کنید.

ممکن است قبلاً این اصطلاح را شنیده باشید. SSL یا Secure Sockets Layer یک لایه حفاظتی بین وب سرور (نرم افزار مسئول انجام درخواست آنلاین) و یک مرورگر ایجاد می کند و از این طریق سایت شما را ایمن می کند. وقتی کاربر اطلاعاتی مانند اطلاعات پرداخت یا تماس را به وب سایت شما ارسال می کند، احتمال هک شدن آن اطلاعات کمتر است زیرا شما برای محافظت از آنها SSL دارید.

گواهی SSL با دامنه ای مشخص می شود که با “https://” در مقابل “http://” و نماد قفل در نوار URL شروع می شود.

آدرس اینترنتی ssl امن hubspot

موتورهای جستجو سایت های امن را در اولویت قرار می دهند – در واقع، گوگل در اوایل سال 2014 اعلام کرد که SSL به عنوان یک عامل رتبه بندی در نظر گرفته می شود . به همین دلیل، مطمئن شوید که نوع SSL صفحه اصلی خود را به عنوان دامنه ترجیحی خود تنظیم کنید.

پس از راه اندازی SSL، باید هر صفحه غیر SSL را از http به https منتقل کنید. این یک سفارش بلند است، اما ارزش تلاش را به نام بهبود رتبه دارد. در اینجا مراحلی وجود دارد که باید انجام دهید:

  • همه صفحات http://yourwebsite.com را به https://yourwebsite.com هدایت کنید.
  • همه تگ های canonical و hreflang را بر این اساس به روز کنید.
  • URL های موجود در نقشه سایت خود (واقع در yourwebsite.com/sitemap.xml ) و robot.txt خود (واقع در yourwebsite.com/robots.txt ) را به روز کنید.

نمونه جدیدی از گوگل سرچ کنسول و ابزارهای وبمستر بینگ را برای وب سایت https خود تنظیم کنید و آن را پیگیری کنید تا مطمئن شوید که 100٪ ترافیک به سمت بالا منتقل می شود.

بهینه سازی سرعت سایت

آیا می دانید یک بازدیدکننده وب سایت چه مدت منتظر بارگذاری وب سایت شما خواهد بود؟ شش ثانیه … و این سخاوتمندی است. برخی از داده ها نشان می دهد که با افزایش زمان بارگذاری صفحه از یک به پنج ثانیه، نرخ پرش 90 درصد افزایش می یابد. شما یک ثانیه برای تلف کردن ندارید، بنابراین بهبود زمان بارگذاری سایت باید در اولویت باشد.

سرعت سایت فقط برای تجربه کاربر و تبدیل مهم نیست. بلکه یک فاکتور رتبه‌بندی نیز هست. از این نکات برای بهبود میانگین زمان بارگذاری صفحه خود استفاده کنید:

تمام فایل های خود را فشرده کنید. فشرده‌سازی اندازه تصاویر شما و همچنین فایل‌های CSS، HTML و جاوا اسکریپت را کاهش می‌دهد، بنابراین فضای کمتری اشغال کرده و سریع‌تر بارگذاری می‌شوند. حسابرسی به طور منظم تغییر مسیر می دهد. پردازش تغییر مسیر 301 چند ثانیه طول می کشد. آن را در چندین صفحه یا لایه ریدایرکت ها ضرب کنید، به طور جدی بر سرعت سایت خود تأثیر خواهید گذاشت.

کد خود را کوتاه کنید کدهای نامرتب می تواند بر سرعت سایت شما تأثیر منفی بگذارد. کد آشفته به معنای کدی است که تنبل است. این مانند نوشتن است. شاید در اولین پیش نویس، نظر خود را در 6 جمله بیان کنید. در پیش نویس دوم، آن را در 3 جمله می سازید. هر چه کد کارآمدتر باشد، صفحه سریعتر بارگذاری می شود. وقتی همه چیز را پاک کردید، کد خود را کوتاه و فشرده خواهید کرد.

چک لیست سئو تکنیکال سایت (Technical SEO)

همچنین بخوانید: آموزش تست سرعت سایت با GTmetrix

یک شبکه توزیع محتوا (CDN) را در نظر بگیرید.

CDN ها سرورهای وب توزیع شده ای هستند که نسخه هایی از وب سایت شما را در مکان های جغرافیایی مختلف ذخیره می کنند و سایت شما را بر اساس موقعیت جستجوگر ارائه می دهند. از آنجایی که اطلاعات بین سرورها مسافت کمتری برای سفر دارند، سایت شما برای طرف درخواست کننده سریعتر بارگذاری می شود.

آخرین نسخه افزونه ها را نصب کنید.

افزونه های قدیمی اغلب دارای آسیب پذیری های امنیتی هستند که وب سایت شما را در معرض هکرهای مخربی قرار می دهد که می توانند به رتبه بندی وب سایت شما آسیب برسانند.

مطمئن شوید که همیشه از آخرین نسخه‌های افزونه‌ها استفاده می‌کنید و استفاده خود را تا حد ضروری به حداقل برسانید. در همین راستا، استفاده از تم های سفارشی را در نظر بگیرید، زیرا قالب های از پیش ساخته شده وب سایت اغلب با کدهای غیر ضروری زیادی همراه هستند.

از افزونه های کش استفاده کنید.

افزونه‌های کش یک نسخه ثابت از سایت شما را ذخیره می‌کنند تا برای کاربران بازگشتی ارسال کنند، در نتیجه زمان بارگذاری سایت در بازدیدهای مکرر کاهش می‌یابد.

از بارگذاری ناهمگام استفاده کنید.

اسکریپت ها دستورالعمل هایی هستند که سرورها باید قبل از پردازش HTML یا بدنه صفحه وب شما، یعنی چیزهایی که بازدیدکنندگان می خواهند در سایت شما ببینند، بخوانند. به طور معمول، اسکریپت ها در <head> یک وب سایت قرار می گیرند (به اسکریپت مدیر برچسب گوگل خود فکر کنید)، جایی که آنها بر محتوای موجود در بقیه صفحه اولویت دارند.

استفاده از کد async به این معنی است که سرور می تواند HTML و اسکریپت را به طور همزمان پردازش کند، در نتیجه تاخیر را کاهش می دهد و زمان بارگذاری صفحه را افزایش می دهد. یک اسکریپت غیر همگام به این صورت است: < script async src =” script.js “></ script >

اگر می‌خواهید ببینید که وب‌سایت شما در بخش سرعت در چه مواردی دچار کمبود است، می‌توانید از این منبع Google استفاده کنید.

چک لیست سئو تکنیکال (کراول یا خزیدن)

خزیدن پایه و اساس استراتژی سئو سایت شما است. ربات های جستجو برای جمع آوری اطلاعات در مورد سایت شما صفحات شما را می خزند.

اگر این ربات ها به نحوی از خزیدن مسدود شده باشند، نمی توانند صفحات شما را ایندکس یا رتبه بندی کنند. اولین قدم برای پیاده سازی سئوی فنی این است که اطمینان حاصل کنید که تمام صفحات مهم شما قابل دسترسی و آسان برای پیمایش هستند.

در زیر برخی از موارد را برای اضافه کردن به چک لیست سئو تکنیکال سایت شما و همچنین برخی از عناصر وب سایت را برای بازرسی برای اطمینان از اینکه صفحات شما برای خزیدن اولیه هستند پوشش خواهیم داد.

چک لیست سئو تکنیکال (خزیدن)

1. یک نقشه سایت XML ایجاد کنید.

ساختار سایتی را که ما مرور کردیم را به خاطر دارید؟ این به چیزی به نام نقشه سایت XML تعلق دارد که به ربات های جستجوگر کمک می کند تا صفحات وب شما را بفهمند و بخزند. می توانید آن را به عنوان نقشه ای برای وب سایت خود در نظر بگیرید. پس از تکمیل نقشه سایت خود را به کنسول جستجوی گوگل و ابزار وب مستر بینگ ارسال خواهید کرد. به یاد داشته باشید که نقشه سایت خود را با اضافه کردن و حذف صفحات وب به روز نگه دارید.

2. بودجه خزیدن خود را به حداکثر برسانید.

بودجه خزیدن شما به صفحات و منابع موجود در ربات های جستجوی سایت شما اشاره دارد که می خزند. از آنجایی که بودجه خزیدن نامحدود نیست، مطمئن شوید که مهمترین صفحات خود را برای خزیدن در اولویت قرار داده اید.

در اینجا چند نکته برای اطمینان از اینکه بودجه خزیدن خود را به حداکثر می رسانید آورده شده است:

  • صفحات تکراری را حذف یا متعارف کنید.
  • پیوندهای خراب را اصلاح یا تغییر مسیر دهید.
  • مطمئن شوید که فایل های CSS و Javascript شما قابل خزیدن هستند.
  • آمار خزیدن خود را به طور منظم بررسی کنید و مراقب شیب یا افزایش ناگهانی باشید.
  • مطمئن شوید که هر ربات یا صفحه‌ای که خزیدن آن را ممنوع کرده‌اید، مسدود می‌شود.
  • نقشه سایت خود را به روز نگه دارید و آن را به ابزارهای وب مستر مناسب ارسال کنید.
  • سایت خود را از محتوای غیر ضروری یا قدیمی حذف کنید.
  • مراقب URL های تولید شده به صورت پویا باشید که می تواند باعث افزایش تعداد صفحات سایت شما شود.

3. معماری سایت خود را بهینه کنید.

وب سایت شما چندین صفحه دارد. این صفحات باید به گونه ای سازماندهی شوند که به موتورهای جستجو اجازه دهد به راحتی آنها را پیدا کرده و بخزند. اینجاست که ساختار سایت شما که اغلب به عنوان معماری اطلاعات وب سایت شما شناخته شده وارد می شود.

همانطور که یک ساختمان بر اساس معماری ساخته شده است، معماری سایت شما نحوه سازماندهی صفحات سایت شما است. صفحات مرتبط با هم گروه بندی می شوند. به عنوان مثال، صفحه اصلی وبلاگ شما به پست های وبلاگ فردی لینک می شود که هر کدام به صفحات نویسنده مربوطه خود پیوند دارند.

این ساختار به ربات های جستجو کمک می کند تا رابطه بین صفحات شما را درک کنند.

معماری سایت شما نیز باید اهمیت صفحات منفرد را شکل دهد و شکل بگیرد. هرچه صفحه A به صفحه اصلی شما نزدیکتر باشد، صفحات بیشتری به صفحه A لینک می زنند و هرچه ارزش لینک آن صفحات بیشتر باشد، موتورهای جستجو اهمیت بیشتری به صفحه A می دهند.

به عنوان مثال، لینک از صفحه اصلی شما به صفحه A اهمیت بیشتری نسبت به لینک از یک پست وبلاگ دارد. هر چه تعداد لینک ها به صفحه A بیشتر باشد، آن صفحه برای موتورهای جستجو “مهم تر” می شود. از نظر مفهومی، معماری سایت می تواند چیزی شبیه به این باشد، جایی که صفحات درباره، محصول، اخبار و غیره در بالای سلسله مراتب اهمیت صفحه قرار می گیرند.

همچنین بخوانید: افزایش نرخ تبدیل (CR) با 7 تکنیک طلایی

4. یک ساختار URL را تنظیم کنید.

ساختار URL به نحوه ساختار URL های خود اشاره دارد که می تواند توسط معماری سایت شما تعیین شود. من در یک لحظه ارتباط را توضیح خواهم داد. ابتدا، اجازه دهید توضیح دهیم که نشانی‌های اینترنتی می‌توانند زیر شاخه‌هایی مانند realrobot.ir/blog داشته باشند که نشان می‌دهند URL به کجا منتهی می‌شود.

اینکه آیا از زیر دامنه ها یا زیرمجموعه ها یا “محصولات” در مقابل “فروشگاه” در URL خود استفاده می کنید کاملاً به شما بستگی دارد. زیبایی ایجاد وب سایت خود در این است که می توانید قوانین را ایجاد کنید. آنچه مهم است این است که آن قوانین از یک ساختار یکپارچه پیروی کنند، به این معنی که شما نباید بین blog.yourwebsite.com و yourwebsite.com/blogs در صفحات مختلف جابجا شوید. یک نقشه راه ایجاد کنید، آن را در ساختار نام‌گذاری URL خود اعمال کنید و به آن پایبند باشید.

در اینجا چند نکته دیگر در مورد نحوه نوشتن URL های خود آورده شده است:

  • از حروف کوچک استفاده کنید.
  • برای جدا کردن کلمات از خط تیره استفاده کنید.
  • آنها را کوتاه و توصیفی بیان کنید.
  • از استفاده از کاراکترها یا کلمات غیر ضروری (از جمله حروف اضافه) خودداری کنید.
  • کلمات کلیدی مورد نظر خود را درج کنید.

هنگامی که ساختار URL خود را کلید زدید، فهرستی از URLهای صفحات مهم خود را در قالب نقشه سایت XML به موتورهای جستجو ارسال خواهید کرد.

انجام این کار به ربات های جستجو زمینه بیشتری در مورد سایت شما می دهد تا مجبور نباشند هنگام خزیدن آن را بفهمند.

5. از robots.txt استفاده کنید.

هنگامی که یک ربات وب سایت شما را می خزد، ابتدا /robot.txt را بررسی می کند که در غیر این صورت به عنوان پروتکل حذف ربات شناخته می شود.

این پروتکل می تواند به ربات های وب خاص اجازه دهد یا اجازه ندهد که سایت شما را بخزند، از جمله بخش های خاص یا حتی صفحات سایت شما. اگر می خواهید از ایندکس کردن سایت خود توسط ربات ها جلوگیری کنید، از متا تگ ربات noindex استفاده خواهید کرد.

در سئو تکنیکال بهتر است هر دوی این سناریوها را مورد بحث قرار دهیم.

ممکن است بخواهید ربات های خاصی را از خزیدن در سایت خود به طور کلی مسدود کنید. متأسفانه، برخی از ربات‌ها با اهداف مخرب وجود دارند. ربات‌هایی که محتوای شما را خراش می‌دهند یا انجمن‌های انجمن شما را اسپم می‌کنند.

چک لیست سئو تکنیکال 

اگر متوجه این رفتار بد شدید، از robot.txt خود برای جلوگیری از ورود آنها به وب سایت خود استفاده خواهید کرد. در این سناریو، می توانید robot.txt را به عنوان میدان نیروی خود از ربات های بد در اینترنت در نظر بگیرید. برای مثال، یک صفحه تشکر از یک پیشنهاد یا یک صفحه ورود به سیستم. مهم نیست که چه چیزی، پروتکل robot.txt شما بسته به آنچه که می خواهید انجام دهید منحصر به فرد خواهد بود.

6. منوهای پودر سوخاری را اضافه کنید!!!

افسانه قدیمی هانسل و گرتل را به یاد دارید که در آن دو کودک خرده نان را روی زمین می انداختند تا راه خود را به خانه بازگردند؟

خوب، آن‌ها درگیر چیزی بودند. Breadcrumbs دقیقاً همان چیزی است که به نظر می رسد. مسیری که کاربران را راهنمایی می کند تا به شروع سفر خود در وب سایت شما برگردند. این منویی از صفحات است که به کاربران می گوید صفحه فعلی آنها چگونه با بقیه سایت مرتبط است. آنها فقط برای بازدیدکنندگان وب سایت نیستند. ربات های جستجو نیز از آنها استفاده می کنند.

Breadcrumbs در چک لیست سئو تکنیکال

  1. برای کاربران قابل مشاهده باشد تا بتوانند به راحتی صفحات وب شما را بدون استفاده از دکمه بازگشت جستجو کنند.
  2. دارای زبان نشانه گذاری ساختاری برای ارائه زمینه دقیق به ربات های جستجویی که در سایت شما می خزند.

از این راهنما برای BreadcrumbList استفاده کنید.

7. از صفحه بندی استفاده کنید.

به یاد دارید چه زمانی معلمان از شما می خواهند که صفحات مقاله تحقیقاتی خود را شماره گذاری کنید؟ به این می گویند صفحه بندی.

در دنیای سئو تکنیکال ، صفحه بندی نقش کمی متفاوت دارد، اما هنوز هم می توانید آن را به عنوان شکلی از سازمان در نظر بگیرید. صفحه بندی از کد استفاده می کند تا به موتورهای جستجو بگوید که چه زمانی صفحات با URL های متمایز به یکدیگر مرتبط هستند.

به عنوان مثال، ممکن است یک سری محتوا داشته باشید که آن را به چندین صفحه وب تقسیم کنید.

اگر می‌خواهید کشف و خزیدن این صفحات را برای ربات‌های جستجو آسان کنید، از صفحه‌بندی استفاده خواهید کرد. روش کار بسیار ساده است.

شما به <head> صفحه یک سری می روید و استفاده می کنید. rel=”next” تا به ربات جستجو بگوید که کدام صفحه را در ثانیه بخزد. سپس، در صفحه دو، از rel=”prev” برای نشان دادن صفحه قبلی و  rel=”next” برای نشان دادن صفحه بعدی و غیره استفاده می کنید. اینجوری به نظر میاد.

در صفحه یک:

<link rel=“next” href=“https://www.website.com/page-two” />

در صفحه دو:

<link rel=“prev” href=“https://www.website.com/page-one” />

<link rel=“next” href=“https://www.website.com/page-three” />

توجه داشته باشید که صفحه بندی برای کشف خزیدن مفید است، اما دیگر توسط گوگل برای دسته بندی صفحات فهرست مانند گذشته پشتیبانی نمی شود.

8. فایل های لاگ SEO خود را بررسی کنید.

شما می توانید به فایل های گزارش مانند یک مدخل مجله فکر کنید. سرورهای وب (ژورنال) داده های گزارش مربوط به هر اقدامی را که در سایت شما انجام می دهند در فایل های گزارش (ژورنال) ثبت و ذخیره می کنند. داده های ثبت شده شامل زمان و تاریخ درخواست، محتوای درخواستی و آدرس IP درخواستی است.

شما همچنین می توانید عامل کاربر را شناسایی کنید، که یک نرم افزار منحصر به فرد قابل شناسایی (مثلاً یک ربات جستجو) است که درخواست کاربر را برآورده می کند.

اما این چه ربطی به سئو دارد؟

خوب، ربات‌های جستجو هنگام خزیدن در سایت شما، دنباله‌ای را در قالب فایل‌های گزارش از خود بر جای می‌گذارند. با بررسی فایل‌های گزارش و فیلتر کردن توسط عامل کاربر و موتور جستجو ، می‌توانید تعیین کنید که آیا، چه زمانی و چه چیزی خزیده شده است.

این اطلاعات برای شما مفید است زیرا می‌توانید تعیین کنید که بودجه خزیدن شما چگونه خرج می‌شود و چه موانعی برای نمایه‌سازی یا دسترسی به یک ربات وجود دارد. برای دسترسی به فایل‌های گزارش خود، می‌توانید از یک برنامه‌نویس بپرسید یا از یک تحلیلگر فایل گزارش مانند Screaming Frog استفاده کنید. فقط به این دلیل که یک ربات جستجو می تواند سایت شما را بخزد، لزوما به این معنی نیست که می تواند تمام صفحات شما را ایندکس کند.

چک لیست سئو تکنیکال (نمایه سازی)

  • ربات های جستجو را از دسترسی به صفحات باز کنید.
  • محتوای تکراری را حذف کنید.
  • تغییر مسیرهای خود را بررسی کنید.
  • پاسخگویی موبایل سایت خود را بررسی کنید.
  • رفع خطاهای HTTP

1. ربات های جستجو را از دسترسی به صفحات باز کنید.

احتمالاً هنگام پرداختن به قابلیت خزیدن از این مرحله مراقبت خواهید کرد، اما ذکر آن در اینجا خالی از لطف نیست. شما می خواهید اطمینان حاصل کنید که ربات ها به صفحات دلخواه شما ارسال می شوند و آنها می توانند آزادانه به آنها دسترسی داشته باشند. برای انجام این کار چند ابزار در اختیار دارید.

آزمایش‌کننده robots.txt گوگل فهرستی از صفحاتی را که مجاز نیستند به شما ارائه می‌دهد. می‌توانید از ابزار بررسی گوگل سرچ کنسول برای تعیین علت صفحات مسدود شده استفاده کنید.

2. محتوای تکراری را حذف کنید.

محتوای تکراری ربات‌های جستجو را گیج می‌کند و بر نمایه‌سازی شما تأثیر منفی می‌گذارد. به یاد داشته باشید که از URL های متعارف برای ایجاد صفحات دلخواه خود استفاده کنید.

3. تغییر مسیرهای خود را حسابرسی کنید.

بررسی کنید که همه تغییر مسیرهای شما به درستی تنظیم شده باشند. حلقه های تغییر مسیر، URL های شکسته تغییر مسیرهای نادرست می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در هنگام ایندکس شدن سایت شما شود. برای جلوگیری از این امر، همه تغییر مسیرهای خود را به طور منظم بررسی کنید.

4. سازگاری با موبایل

اگر وب سایت شما در حال حاضر سازگار با موبایل نیست، پس از جایی که باید باشید بسیار عقب هستید. از اوایل سال 2016، گوگل ابتدا شروع به فهرست‌بندی نسخه موبایل سایت ها کرد و تجربه کاربری در موبایل را نسبت به دسکتاپ اولویت داد.

امروزه این نمایه سازی به صورت پیش فرض فعال است. برای همگام شدن با این روند مهم، می توانید از تست سازگاری با موبایل گوگل برای بررسی مکان هایی که وب سایت شما نیاز به بهبود دارد استفاده کنید.

نتایج تجربی 7 سال فعالیت در زمینه سئو + پادکست

5. رفع خطاهای HTTP

HTTP مخفف HyperText Transfer Protocol است، اما احتمالاً به آن اهمیتی نمی دهید. چیزی که شما به آن اهمیت می دهید این است که چه زمانی HTTP خطاها را به کاربران شما یا موتورهای جستجو برمی گرداند و چگونه آنها را برطرف کنید. خطاهای HTTP می تواند با مسدود کردن ربات های جستجوگر از محتوای مهم سایت شما، مانع کار آنها شود. بنابراین، رسیدگی به این خطاها به سرعت و به طور کامل بسیار مهم است.

سئو تکنیکال اغلب به دست سئوکارهای مجرب که تسلط کافی در زمینه پشتیبانی، توسعه و مانیتورینگ سایت انجام می دهند اجرا می شود.
پس اگر به پشتیبان سایت خود ایمان دارید جای نگرانی نیست!

از آنجایی که هر خطای HTTP منحصر به فرد است و به وضوح خاصی نیاز دارد، در بخش زیر توضیح مختصری در مورد هر یک ارائه شده است و شما از پیوندهای ارائه شده برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد یا نحوه رفع آنها استفاده خواهید کرد.

خطای 301 چیست؟

ارور 301 تغییر مسیرهای دائمی را نشان می دهد!

برای ارسال دائمی ترافیک از یک URL به URL دیگر استفاده می شود. CMS شما به شما این امکان را می دهد که این ریدایرکت ها را تنظیم کنید، اما تعداد زیادی از آنها می توانند سایت شما را کند کنند و تجربه کاربری شما را کاهش دهند زیرا هر تغییر مسیر اضافی به زمان بارگذاری صفحه اضافه می کند. در صورت امکان، زنجیره های تغییر مسیر صفر را هدف قرار دهید، زیرا تعداد زیاد آنها باعث می شود موتورهای جستجو از خزیدن در آن صفحه صرف نظر کنند.

همچنین بخوانید: آموزش رایگان گوگل آنالیتیکس

تغییر مسیر موقت با ارور 302

راهی برای هدایت موقت ترافیک از یک URL به یک صفحه وب دیگر است. در حالی که این کد وضعیت به طور خودکار کاربران را به صفحه وب جدید می فرستد، برچسب عنوان، URL و توضیحات ذخیره شده در حافظه پنهان با URL مبدا مطابقت دارند. اگر تغییر مسیر موقت به اندازه کافی در محل باقی بماند، در نهایت به عنوان یک تغییر مسیر دائمی تلقی می شود و آن عناصر به URL مقصد منتقل می شوند.

خطای 403 و پیام‌های ممنوعه

به این معنی است که محتوای درخواستی کاربر بر اساس مجوزهای دسترسی یا به دلیل پیکربندی نادرست سرور محدود شده است.

صفحات خطای 404 به کاربران می گویند که صفحه ای که درخواست کرده اند وجود ندارد، یا به این دلیل که حذف شده است یا URL اشتباهی را تایپ کرده اند. همیشه ایده خوبی است که 404 صفحه با نام تجاری و جذاب برای نگه داشتن بازدیدکنندگان در سایت خود ایجاد کنید.

405 Method Not Allowed

به این معنی است که سرور وب سایت شما روش دسترسی را شناسایی کرده و همچنان مسدود کرده است و در نتیجه پیام خطا ایجاد می شود.

500 خطای داخلی سرور

یک پیام خطای کلی است که به این معنی است که سرور وب شما در تحویل سایت شما به طرف درخواست کننده با مشکلاتی مواجه است.

خطای 502 Bad Gateway

به ارتباط اشتباه یا پاسخ نامعتبر بین سرورهای وب سایت مربوط می شود.

503 Service Unavailable

به شما می گوید که در حالی که سرور شما به درستی کار می کند، قادر به انجام درخواست نیست.

504 Gateway Timeout

به این معنی است که سرور پاسخی به موقع از سرور وب شما برای دسترسی به اطلاعات درخواستی دریافت نکرده است.

دلیل این خطاها هر چه که باشد، مهم است که آنها را برطرف کنید تا هم کاربران و هم موتورهای جستجو را راضی نگه دارید و هر دو را به سایت خود بازگردانید. حتی اگر سایت شما خزیده شده و ایندکس شده باشد، مشکلات دسترسی که کاربران و ربات ها را مسدود می کند، بر سئوی شما تأثیر می گذارد.

چک لیست سئو تکنیکال (رندرپذیری)

قبل از اینکه به این موضوع بپردازیم، مهم است که تفاوت بین دسترسی به سئو و دسترسی به وب را ذکر کنیم. مورد دوم حول محور آسان کردن صفحات وب شما برای کاربران دارای معلولیت یا نقص، مانند نابینایی یا نارساخوانی، می چرخد.

بسیاری از عناصر دسترسی آنلاین با بهترین شیوه های سئو همپوشانی دارند. با این حال، ممیزی دسترسی سئو همه چیزهایی را که باید انجام دهید تا سایت خود را برای بازدیدکنندگانی که از کار افتاده اند در دسترس تر کنید، محاسبه نمی کند.

ما در این بخش بر روی دسترسی به سئو یا رندر تمرکز خواهیم کرد، اما دسترسی به وب را در حین توسعه و نگهداری سایت خود مد نظر داشته باشید. یک سایت در دسترس بر اساس سهولت رندر است. در زیر عناصر وب سایتی برای بررسی برای ممیزی رندرپذیری شما وجود دارد.

عملکرد سرور

همانطور که در بالا آموختید، وقفه های زمانی سرور و خطاها باعث ایجاد خطاهای HTTP می شود که مانع از دسترسی کاربران و ربات ها به سایت شما می شود. اگر متوجه شدید که سرور شما با مشکلاتی مواجه است، از منابع ارائه شده در بالا برای عیب یابی و رفع آنها استفاده کنید.

عدم انجام به موقع این کار می تواند باعث شود موتورهای جستجو صفحه وب شما را از فهرست خود حذف کنند زیرا نشان دادن صفحه شکسته به کاربر تجربه ضعیفی است.

وضعیت HTTP

مشابه عملکرد سرور، خطاهای HTTP از دسترسی به صفحات وب شما جلوگیری می کند. می‌توانید از یک خزنده وب مانند Screaming Frog ، Botify یا DeepCrawl برای بررسی خطای جامع سایت خود استفاده کنید.

زمان بارگذاری و اندازه صفحه

اگر بارگذاری صفحه شما بیش از حد طول می کشد، نرخ پرش تنها مشکلی نیست که باید نگران آن باشید. تأخیر در زمان بارگذاری صفحه می‌تواند منجر به خطای سرور شود که ربات‌ها را از صفحات وب شما مسدود می‌کند یا نسخه‌های نیمه بارگذاری شده‌ای که بخش‌های مهمی از محتوا را ندارند می‌خزند.

بسته به میزان تقاضای خزیدن برای یک منبع معین، ربات ها مقداری معادل از منابع را برای بارگذاری، رندر و فهرست بندی صفحات صرف می کنند. با این حال، شما باید هر کاری را در کنترل خود انجام دهید تا زمان بارگذاری صفحه خود را کاهش دهید.

رندر جاوا اسکریپت

مسلماً گوگل برای پردازش جاوا اسکریپت (JS) مشکل دارد و بنابراین، استفاده از محتوای از پیش رندر شده را برای بهبود دسترسی توصیه می‌کند.

Google همچنین منابع زیادی دارد که به شما کمک می‌کند بفهمید چگونه ربات‌های جستجوگر به JS در سایت شما دسترسی پیدا می‌کنند و چگونه مسائل مرتبط با جستجو را بهبود ببخشید.

صفحات یتیم در چک لیست سئو تکنیکال

هر صفحه در سایت شما باید حداقل به یک صفحه دیگر ترجیحاً بیشتر، بسته به اهمیت صفحه لینک داده شود.
زمانی که صفحه ای لینک داخلی نداشته باشد، به آن صفحه یتیم می گویند. مانند مقاله‌ای بدون مقدمه، این صفحات فاقد زمینه‌ای هستند که ربات‌ها بدانند چگونه باید ایندکس شوند.

عمق صفحه

عمق صفحه به چند لایه پایین صفحه در ساختار سایت شما اشاره دارد، یعنی چند کلیک از صفحه اصلی شما فاصله دارد. بهتر است معماری سایت خود را تا حد امکان کم عمق نگه دارید و در عین حال سلسله مراتب بصری را حفظ کنید.

گاهی اوقات یک سایت چند لایه اجتناب ناپذیر است. در این صورت، شما می خواهید یک سایت خوب سازماندهی شده را به کم عمق بودن اولویت دهید.

به عنوان مثال، یک URL وب‌سایت مانند این که مخاطبان هدف شما را به صفحه محصول شما هدایت می‌کند، نمونه‌ای از ساختار سایت با برنامه‌ریزی ضعیف است:
www.yourwebsite.com/products-features/features-by-industry/airlines-case-studies/airlines -محصولات

تغییر مسیر زنجیره‌ها

وقتی تصمیم می گیرید ترافیک را از یک صفحه به صفحه دیگر هدایت کنید، هزینه ای را پرداخت می کنید. این قیمت راندمان خزیدن است. ریدایرکت ها می توانند خزیدن را کاهش دهند، زمان بارگذاری صفحه را کاهش دهند و در صورتی که آن تغییر مسیرها به درستی تنظیم نشده باشند، سایت شما را غیرقابل دسترس کند. به همه این دلایل، سعی کنید تغییر مسیرها را به حداقل برسانید.

هنگامی که به مشکلات دسترسی پرداختید، می توانید به نحوه رتبه بندی صفحات خود در SERP ها بروید.

چک لیست سئو تکنیکال سایت (Technical SEO)

چک لیست سئو تکنیکال (رتبه بندی)

اکنون به سراغ عناصر موضوعی‌تری می‌رویم که احتمالاً از قبل از آنها آگاه هستید – چگونه می‌توان رتبه‌بندی را از دیدگاه فنی سئو بهبود بخشید. رتبه بندی صفحات شما شامل برخی از عناصر درون صفحه و خارج از صفحه است که قبلا ذکر کردیم، اما از یک لنز فنی.

به یاد داشته باشید که در سئو تکنیکال وبسایت ها تمام این عناصر با هم کار می کنند تا یک سایت سئو پسند ایجاد کنند. بنابراین، ما از کنار گذاشتن همه عوامل مؤثر صرف نظر می کنیم. بیایید در آن شیرجه بزنیم.

لینک داخلی و خارجی

لینکها به ربات‌های جستجوگر کمک می‌کنند بفهمند یک صفحه در طرح کلی یک جستار در کجا قرار می‌گیرد و زمینه را برای نحوه رتبه‌بندی آن صفحه فراهم می‌کند. پیوندها ربات های جستجو (و کاربران) را به محتوای مرتبط و اهمیت صفحه انتقال می دهند. به طور کلی، پیوند دادن، خزیدن، نمایه سازی و توانایی شما برای رتبه بندی را بهبود می بخشد.

کیفیت بک لینک در چک لیست سئو تکنیکال

بک لینک ها لینک هایی از سایت های دیگر به سایت شما یک رای اعتماد برای سایت شما فراهم می کند. آنها به ربات‌های جستجو می‌گویند که وب‌سایت خارجی A معتقد است صفحه شما با کیفیت بالا است و ارزش خزیدن را دارد. با جمع شدن این آرا، ربات‌های جستجو متوجه می‌شوند و سایت شما را معتبرتر می‌بینند. به نظر می رسد یک معامله بزرگ درست است؟ با این حال، مانند بسیاری از چیزهای عالی، یک هشدار وجود دارد. کیفیت آن بک لینک ها بسیار مهم است.

لینک‌های سایت‌های با کیفیت پایین واقعاً می‌توانند به رتبه‌بندی شما آسیب بزنند. راه های زیادی برای دریافت بک لینک های با کیفیت به سایت شما وجود دارد.

مانند : دسترسی به نشریات مرتبط، ادعای منشن های بدون لینک، ارائه انتشارات مرتبط و ارائه محتوای مفیدی که سایت های دیگر می خواهند به آن لینک دهند.

خوشه های محتوا

ما در رئال ربات از عشق خود به خوشه های محتوا یا نحوه کمک آنها به رشد ارگانیک خجالتی نبوده ایم. خوشه‌های محتوا محتوای مرتبط را لینک می‌دهند تا ربات‌های جستجو بتوانند به راحتی همه صفحاتی را که متعلق به شما در یک موضوع خاص هستید، پیدا کرده، بخزند و فهرست‌بندی کنند.

آنها به عنوان یک ابزار خود تبلیغی عمل می کنند تا به موتورهای جستجو نشان دهند که شما در مورد یک موضوع چقدر می دانید، بنابراین آنها به احتمال زیاد سایت شما را به عنوان مرجع برای هر درخواست جستجوی مرتبط رتبه بندی می کنند.

رتبه بندی شما عامل تعیین کننده اصلی در رشد ترافیک ارگانیک است زیرا مطالعات نشان می دهد که جستجوگران به احتمال زیاد روی سه نتیجه جستجوی برتر در SERP کلیک می کنند.

چک لیست سئو تکنیکال (نرخ کلیک)

در حالی که نرخ کلیک (CTR) با رفتار جستجوگر ارتباط دارد، کارهایی وجود دارد که می توانید برای بهبود قابلیت کلیک روی SERP ها انجام دهید. در حالی که توضیحات متا و عناوین صفحه با کلمات کلیدی بر CTR تأثیر می‌گذارند، ما بر روی عناصر فنی تمرکز خواهیم کرد زیرا به همین دلیل است که شما اینجا هستید.

سئو تکنیکال را چه کسی برای سایت شما انجام می‌دهد؟ لینک این چک لیست را برایش ارسال کنید.

رتبه بندی و نرخ کلیک دست به دست هم می دهند زیرا، صادقانه بگوییم، جستجوگران به دنبال پاسخ های فوری هستند. هرچه نتیجه شما در SERP بیشتر برجسته شود، احتمال کلیک بیشتر برای شما وجود دارد. اجازه دهید به چند روش برای بهبود قابلیت کلیک شما بپردازیم.

1. از داده های ساختار یافته استفاده کنید.

داده های ساختاریافته از واژگان خاصی به نام طرحواره برای دسته بندی و برچسب گذاری عناصر در صفحه وب شما برای ربات های جستجو استفاده می کند. این طرح به وضوح مشخص می کند که هر عنصر چیست، چگونه با سایت شما ارتباط دارد و چگونه آن را تفسیر کنید.

اساساً، داده‌های ساختاریافته به ربات‌ها می‌گوید: «این یک ویدیو است»، «این یک محصول است» یا «این یک دستور پخت است»، و جایی برای تفسیر باقی نمی‌گذارد.

برای روشن بودن، استفاده از داده های ساختاریافته یک “عامل قابلیت کلیک” نیست (اگر چنین چیزی وجود داشته باشد)، اما به سازماندهی محتوای شما کمک می کند تا درک، فهرست بندی و رتبه بندی بالقوه شما را برای ربات های جستجو آسان کند.

2. برنده ویژگی های SERP

ویژگی های SERP که به عنوان نتایج غنی شناخته می شوند، یک شمشیر دو لبه هستند. در حالی که هنوز می توانید از نمایش در نتایج ارگانیک برتر کلیک کنید، شانس شما با نتایج غنی بسیار بهبود می یابد. چگونه شانس خود را برای کسب نتایج غنی افزایش می دهید؟

محتوای مفید بنویسید و از داده های ساخت یافته استفاده کنید.

محصول جدید رئال ربات : رئال کانتنت | دوره آموزش تولید محتوا متنی

هر چه ربات‌های جستجو راحت‌تر عناصر سایت شما را درک کنند، شانس شما برای به دست آوردن یک نتیجه غنی بیشتر است. داده های ساختاریافته برای رساندن این (و سایر عناصر گالری جستجو ) از سایت شما به بالای SERPها مفید است، در نتیجه احتمال کلیک کردن را افزایش می دهد:

  • مقالات
  • ویدئوها
  • بررسی ها
  • مناسبت ها
  • راهنما
  • سؤالات متداول
  • تصاویر
  • فهرست های کسب و کار محلی
  • محصولات
  • لینک های سایت و…

3. بهینه سازی برای قطعه های ویژه.

یکی از ویژگی‌های SERP تک‌شاخ که هیچ ارتباطی با نشانه‌گذاری طرحواره ندارد Featured Snippets است، آن جعبه‌هایی که در بالای نتایج جستجو هستند که پاسخ‌های مختصری را برای پرس و جوهای جستجو ارائه می‌دهند.

نمونه قطعه برجسته ای که به پرسش نحوه بستن کفش پاسخ می دهد

قطعه‌های ویژه برای دریافت هرچه سریع‌تر پاسخ‌های جست‌وجوگران به پرسش‌هایشان در نظر گرفته شده‌اند. به گفته گوگل ، ارائه بهترین پاسخ به درخواست جستجوگر تنها راه برنده شدن یک قطعه است. با این حال، تحقیقات رئال ربات چند راه دیگر را برای بهینه‌سازی محتوای شما برای قطعه‌های برجسته نشان داد.

4. Google Discover را در نظر بگیرید.

Google Discover یک لیست الگوریتمی نسبتاً جدید از محتوا بر اساس دسته است که به طور خاص برای کاربران تلفن همراه است. بر کسی پوشیده نیست که گوگل تجربه تلفن همراه را دوچندان کرده است.

بیش از 50 درصد جستجوها از طریق تلفن همراه انجام می شود. تعجبی هم ندارد!!!

این ابزار به کاربران اجازه می‌دهد تا با انتخاب دسته‌های مورد علاقه خود (مثلا: باغبانی، موسیقی یا سیاست) یک کتابخانه از محتوا بسازند.

در Realrobot ، ما معتقدیم که دسته بندی موضوعات می تواند احتمال گنجاندن Google Discover را افزایش دهد و به طور فعال ترافیک Google Discover خود را در Google Search Console برای تعیین اعتبار آن فرضیه زیر نظر داریم.

توصیه می کنیم برای تحقیق در مورد این ویژگی جدید نیز کمی وقت بگذارید. بازده یک پایگاه کاربر بسیار فعال است که اساساً محتوایی را که برای ایجاد آن زحمت کشیده‌اید، دستی انتخاب کرده است.

چک لیست سه گانه سئو تکنیکال

سئوی فنی یا چک لیست سئو تکنیکال ، سئو داخلی یا on page و سئوی خارج از صفحه یا off page با هم کار می کنند تا قفل ترافیک ارگانیک را باز کنند.

در حالی که تکنیک های سئو درون صفحه و خارج از صفحه اغلب اولین مواردی هستند که به کار گرفته می شوند، سئو فنی نقش مهمی در رساندن سایت شما به بالای نتایج جستجو و محتوای شما در مقابل مخاطبان ایده آل شما دارد. از این تاکتیک های فنی برای تکمیل استراتژی سئو تکنیکال خود استفاده کنید و نتایج را مشاهده کنید.

همین امروز عضو فعال کاربران سایت رئال ربات شوید و با کسب درآمد آنلاین پول پارو کنید…

نویسنده

ساناز ذوقی
ساناز ذوقی سردبیر وبلاگ رئال ربات و کارشناس سئو و برگزار کننده سمینار تولید محتوا با هوش مصنوعی فیبوناچی | 7+ سال فریلنسری پروژه‌های سئو