شما این محصولات را انتخاب کرده اید

سبد خرید

Bounce Rate کاهش نرخ پرش یا بانس ریت سایت
شناسه پست: 6847
بازدید: 328

کاهش نرخ پرش یا بانس ریت به انگلیسی Bounce Rate در موضوعات تخصصی سئو سایت ها بسیار کاربرد دارد. به زبان ساده کاهش نرخ پرش یعنی ترک صفحات یک سایت توسط کاربر بدون هیچ اقدامی! این به سئو سایت و نرخ تبدیل نیز آسیب می زند. به همین سبب تولید محتوا باکیفیت و استفاده از انواع فرمت های محتوایی مثل فایل صوتی، ویدیویی، اینفوگرافیک ها، نمودار آمار و ارقام، محتوای متنی جامع و جذاب کاربردی برای حفظ کاربر ورودی سایت در صفحه بسیار ضروری است.

آموزش کاهش نرخ پرش یا Bounce Rate

به طور کلی مدت زمان حضور کاربران سایت در صفحه ای از سایت شما نشان دهنده میزان محبوبیت صفحه از نظر بازدیدکننده بوده و محاسبه نرخ پرش سایت از اهمیت بسیار زیادی در سئو سایت برخوردار است.
تحلیلگران حرفه ای گوگل و متخصصین سئو از این موضوع آگاه هستند و الگوریتم های گوگل را به دقت بررسی کرده و کاهش نرخ پرش سایت را همواره انجام می دهند.

کاهش نرخ پرش یا Bounce Rate بانس ریت چیست ؟
مفهوم بانس ریت سایت در سئو

بانس ریت چیست؟

نرخ پرش یا بانس ریت سایت یک اصطلاح تخصصی در زمینه بازاریابی دیجیتال است. به طور معمول درصد جذابیت یک صفحه از سایت را از نظر کاربر یا بازدیدکننده نشان می دهد. بالطبع هر چه میزان نرخ پرش کمتر باشد برای سایت بهتر است. در واقع کاهش نرخ پرش سایت باعث می شود کاربر پس از دیدن سایت به سرعت از صفحه خارج نشود و یا صفحه را در مرورگر گوشی یا سیستم خود نبندد.

محاسبه بانس ریت سایت با فرمول نرخ پرش :

همانطور که گفتیم نرخ پرش وب سایت شما درصد افرادی است که در یک صفحه از سایت شما کلیک کرده و به سرعت آن را ترک می کنند. آنها روی هیچ چیز دیگری کلیک نمی کنند یا از سایر صفحات سایت بازدید نمی کنند.

(Bounce Rate = (Visits With Only 1 Pageview) / (Total Visits

فرمول محاسبه بانس ریت سایت برابر است با = بازدید تنها با 1 مشاهده صفحه تقسیم بر کل بازدیدها

محاسبه نرخ پرش به موجب می شود به اهداف زیر برسید:

  1. هر چه بانس ریت کم تر باشد یعنی کیفیت صفحه پایین است یا در کال تو اکشن مخاطبین سایت مشکل دارید.
  2. دلیل افزایش نرخ پرش سایت می تواند عدم تطابق مخاطب هدف با صفحه باشد.
    در این حالت می توانید با شناخت مخاطب هدف یا ترسیم و طراحی پرسونای مخاطب حرفه ای کسب و کار اینترنتی خود، نرخ پرش را کاهش دهید.
  3. امکان دارد سرعت بارگزاری یا لود صفحه سایت شما کم باشد و کاربر حوصله انتظار بیش از چند ثانیه در یک صفحه را ندارد.
    در نتیجه سایت را ترک میکند و بانس ریت افزایش می یابد. پس افزایش سرعت لود سایت را جدی بگیرید.

برای آگاهی از تکنیک کال تو اکشن یا CTA به مقاله مربوطه مراجعه شود.

کاهش نرخ پرش یا بانس ریت در سئو

در نظر داشته باشید که مفهوم نرخ پرش با نرخ خروج سایت یا exit rate متفاوت است. نرخ پرش فقط بازدیدهای “یک و تمام” را اندازه گیری می کند ؛ بازدیدهایی که در آن افراد بدون باز کردن صفحه دیگری از همان سایت از آن به طور کلی خارج می شوند.

این مقاله پیشنهاد می‌شود: تکنیک افزایش نرخ تبدیل در 5 دقیقه!

از طرف دیگر، نرخ خروج یا exit rate موضوعی نسبتاً پیچیده تر است. نرخ خروج شامل درصد افرادی هستند که وب سایت شما را از یک صفحه خاص ترک می کنند. اما این لزوما تنها صفحه ای نیست که آنها در وب سایت شما بازدید کرده اند. صفحه ای که آنها از آن خارج شده اند می تواند آخرین صفحه در یک توالی طولانی از بازدیدهای صفحه باشد. به همین دلیل است که نرخ خروج همیشه به اندازه نرخ پرش نگران کننده نیست!

مقایسه مفهوم Bounce Rate و exit rate

فرض کنید شما در حال مقایسه نرخ پرش و نرخ خروج برای یک صفحه خوشحال شدید. نرخ پرش بالا در آن صفحه به نوعی هشداردهنده خواهد بود، زیرا این بدان معناست که افراد فقط آن صفحه را به تنهایی مشاهده می کنند، سپس کلیک می کنند. حتی بدتر از آن، آنها فرمی را پر نکردند تا به آن برسند، بدین ترتیب شما در نرخ تبدیل سایت ضرر کرده اید.

مقاله مرتبط: کاربرد گوگل سرچ کنسول (Google search console)

مراحل کاهش نرخ پرش یا بانس ریت

1. مطمئن شوید که سایت شما سازگار با موبایل  است.

کاربران موبایل حدود نیمی از ترافیک وب را در سراسر جهان تشکیل می دهند.

این امر باعث می‌شود «نه تنها یک تجربه آماده برای موبایل ارائه کنیم»، بلکه مطمئن شویم که این تجربه جذاب است. چقدر آزاردهنده است وقتی به یک سایت موبایلی می‌رسید، فقط باید برای خواندن محتوای آن زوم کنید؟ داشتن یک سایت واکنش گرا دیگر کافی نیست. نسخه موبایل سایت شما باید کاربرپسند و تعاملی باشد.

کاهش حجم و زمان ویدئو برای نسخه موبایل!

ویدئو یکی از انواع فرمت های محتوایی جذاب و مفید محسوب می شود.
اغلب می‌تواند موضوعات پیچیده‌تر را مختصرتر از متن توضیح دهد، به همین دلیل است که تقریباً 60% از مشتریان ترجیح می‌دهند ویدیویی درباره یک محصول تماشا کنند تا اینکه درباره آن بخوانند.

اما وقتی صحبت از استفاده از تلفن همراه به میان می‌آید، ویدیوهای طولانی به مقدار قابل توجهی داده نیاز دارند و بنابراین ممکن است تجربه کاربر را کاهش دهند و باعث افزایش نرخ پرش یا حتی در گذر زمان، موجب کاهش ترافیک سایت شوند.
به همین دلیل کارشناسان سئو در رئال ربات به شما پیشنهاد می‌کند این ویدئوهای طولانی‌ را از نسخه موبایل خود حذف کنید یا نسخه‌های خلاصه تری ایجاد کنید که به محتوای اصلی ویدئو کلیپ صدمه نزند.

توصیه می شود بخوانید: کلمات کلیدی طولانی (Long Tail Keywords) چیست؟

با این حال، این نوع بهبود به ویدئو محدود نمی شود. رویکردی جامع برای ارزیابی تجربه کاربر در گوشی هوشمند یا رسپانسیو بودن سایت خود داشته باشید و به این بیاندیشید که چگونه به موارد احتمالی نظیر این رسیدگی می کنید.

2. بر اساس منابع مختلف به نرخ پرش خود نگاه کنید.

گاهی اوقات، منابعی که ترافیک را به یک صفحه خاص هدایت می کنند ممکن است با نرخ پرش آن در ارتباط باشند.
به همین دلیل است که داشبورد ابزارهای آنالیز سایت یا Web Analytics مثل GTmertrix به شما امکان می دهد نرخ پرش را بر اساس دلیل اصلی بروز مشکل تجزیه و تحلیل کنید:

نرخ پرش توسط منبع ترافیک مستقیم:

فرض کنید نرخ پرش شما به‌ویژه از ترافیک مستقیم بالاست. URL یا آدرس سایت را با دقت رصد کنید تا مطمئن شوید خوانایی، به خاطر سپردن و تایپ آن آسان باشد.
سپس بررسی کنید که بازدیدکننده به هیچ وجه در صفحات مختلف سایت با ارور 404 و 403 مواجه نشود. یک صفحه اصلی که خیلی جذاب نیست. عنوان باید واضح باشد و به فرد نشان دهد که در جای درستی قرار دارد.
شما باید صرف نظر از منبع مشکل، تمام انتظارات بازدیدکنندگان سایت خود را برآورده سازید.

3. از اختلالات دیگری که ممکن است به بهینه بودن تجربه کاربری UX لطمه بزند اجتناب کنید.

ما قبلاً در مورد اهمیت تجربه کاربری صفحات سایت در گوشی تلفن همراه صحبت کرده ایم و این برای همه پلتفرم ها صدق می کند. مواردی مانند پاپ آپ های تمام صفحه، برای مثال، نه تنها آزاردهنده هستند، بلکه می توانند منجر به جریمه های گوگل نیز گردد.

نکته کلیدی که باید در نظر گرفت رضایت 100 درصدی کاربر است.

«شما می‌خواهید بازدیدکنندگان به صفحه شما کشیده شوند و تا زمانی که برای تبدیل نیاز است بمانند. هر چیزی که به طور قابل توجهی تجربه کاربر را مختل کند به نحوی که ممکن است باعث خروج بازدیدکنندگان شود.»

4. تعیین کنید که این صفحه برای کدام کلمات کلیدی رتبه بندی می کند و اینکه آیا محتوای شما به اندازه کافی آن موضوعات را پوشش می دهد.

رتبه بندی کلمات کلیدی

«تطبیق هدف کلمه کلیدی با محتوای شما برای اطمینان از اینکه بازدیدکنندگان ارگانیک محتوای مورد انتظار خود را دریافت می کنند، مهم است.

فرض کنید شخصی در جستجوی «راه‌حل‌های نرم‌افزار اتوماسیون بازاریابی» است. به احتمال زیاد این شخص به دنبال نرم‌افزاری است که به رشد سرنخ‌ها برای تبدیل به مشتریان کمک کند.
اما اگر شخصی از پرسش “اتوماسیون بازاریابی چیست؟” استفاده می کند، احتمالاً در مرحله ای نیست که به دنبال خرید محصول باشد.  
در عوض، این شخص به دنبال محتوایی است که کاربردی و آموزنده تر از هر محتوای دیگری در سایت های رقبایتان باشد.

همچنین پیشنهاد می شود: افزایش نرخ کلیک (CTR) 

بنابراین وقتی کلمات کلیدی را که صفحه شما برای آنها رتبه بندی می شود ارزیابی می کنید، مطمئن شوید که آنها با محتوای اصلی صفحه شما همسو باشند.

سخن آخر

رئال ربات ، سایت تخصصی سئو در تبریز و دیجیتال مارکتینگ شمالغرب به شما کمک می کند تا صفحات مختلف وب سرویس مخصوص کسب و کار خود را بهینه سازی کرده و از هدررفت وقت و انرژی در سئو و تولید محتوای سایت جلوگیری کنید. جهت دریافت مشاوره با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

نویسنده

ساناز ذوقی
ساناز ذوقی سردبیر وبلاگ رئال ربات و مدرس دوره آموزش تولید محتوای متنی وب به صورت SEO-Friendly به روش خلاقانه با کمک هوش مصنوعی | کارشناس سئو و برگزار کننده سمینار تولید محتوا با هوش مصنوعی فیبوناچی | 6+ سال فریلنسری پروژه‌های سئو محتوای تحت وب