شما این محصولات را انتخاب کرده اید

سبد خرید

آموزش برگزاری مسابقه اینستاگرامی
شناسه پست: 6731
بازدید: 3425

مسابقه اینستاگرامی را چطور برگزار کنیم؟ از سوالات رایج کاربران اینستاگرام چگونگی برگزاری مسابقه اینستاگرامی موفق است. در این مقاله از گروه دیجیتال مارکتینگ تبریز به ارائه روش اجرای کمپین و ایده های پست مسابقه در اینستاگرام می پردازیم. مطالعه این مقاله مفید و کاربردی تنها 4 دقیقه زمان شما را خواهد گرفت.

آنچه در این مقاله می‌خوانید

مزایای طراحی مسابقه اینستاگرامی

با توجه به ظرفیت زیاد سوشیال مدیا برای افزایش فروش و جذب مشتری بالقوه، کمتر کسی پیدا می شود که در اینستاگرام بیزینس اکانت نداشته باشد. بسیاری از کسب و کارهای سنتی دیگر از روش های قدیم تبلیغات مثل چاپ و پخش تراکت، بنر و پوستر فیزیکی در سر چهارراه ها استفاده نمی کنند. افراد می دانند فعالیت بالای کاربران شبکه های اجتماعی فرصتی طلایی برای تولید مشتریان راغب به خرید یا همان لیدجنرشن، می باشد.

بازاریابی دیجیتال موفق با انتشار پست جایزه دار

کسب آگاهی از روش های برگزاری یا راه اندازی و اجرای کمپین تبلیغاتی و بازاریابی اینترنتی در تبریز برای هر شخصی چه صاحبان کسب و کار اینترنتی و چه فعالان اینستاگرام مثل بلاگر، اینفلوئنسر، ادمین اینستاگرام و حتی کاربران عادی اثربخش است.

یک آژانس دیجیتال مارکتینگ محبوب و موفق از ترفندهای منحصر به فرد و خلاقانه ای برای انتشار مسابقه اینستاگرامی کسب و کارها استفاده می‌کند. در کل راه اندازی کمپینی تحت عنوان مسابقه در فضای مجازی پرکاربری مثل اینستاگرام بسیار هیجان انگیز و همراه با کال تو اکشن موفق است.

توصیه می شود: آنچه در مورد شبکه اجتماعی اسنپ چت باید بدانیم

کال تو اکشن با استفاده از مسابقه و نظرسنجی

قبلاً در مقاله ای مجزا به مفهوم و روش های ایجاد کال تو اکشن CTA پرداخته ایم. این روش که با درگیر کردن مخاطب توسط ویدئو و تصاویر و در کل محتوای جالب، استارت میخورد بسیار تاثیرگذار است. انجام تکنیک کال تو اکشن مناسب و کارآمد سبب می شود تا مشارکت یا اینگیجمنت اینستاگرام به شدت و سریع تر افزایش یابد.

نرخ اینگیجمنت (Engagement) یا نرخ مشارکت پیج اینستاگرام عبارتند از فعالیت هایی مثل فالو، بازدید، لایک، کامنت، سیو، دایرکت، اشتراک گذاری با دیگران و ادد استوری و تگ و منشن. این تعاملات و مشارکت کاربران در اینستاگرام و بیزینس اکانت به تولید مشتری و بهبود فروش کسب و کار شما کمک زیادی می کند. برگزاری مسابقه اینستاگرامی غالباً در صدر جدولِ پربازده ترین و مؤثرترین روشهای رشد صفحات اینستاگرامی قرار گرفته است.

آمار جالب مسابقات اینستاگرام

تحقیقات انجام شده توسط tailwind نشان می‌دهد، اکانت‌های اینستاگرامی که مسابقه برگزار می‌کنند حدود ۷۰ درصد سریع‌تر از دیگر اکانت‌ها رشد می‌کنند!
علاوه بر این، مسابقه اینستاگرامی موجود در یک پیج، ۶۵ برابر کامنت بیشتر و ۳.۵ برابر تعداد لایک بیشتری نسبت به پست‌های دیگر دریافت می کند. اما متاسفانه با وجود تاثیرات فوق العاده زیاد این تکنیک تنها ۲ درصد از بازاریاب های اینستاگرام، به طور منظم در حال برگزاری مسابقه اینستاگرامی می باشند!
این یک فرصت از دست رفته است. اما همچنین یک فرصت عالی برای برند شماست که با استفاده از پست جایزه دار خلاقانه و جذاب به افزایش فالوور در اینستاگرام و رشد بیزینس اکانت خود کمک کنید.

آموزش برگزاری مسابقه اینستاگرامی (راهنمای جامع ادمین)

برنامه ریزی و پلن برای افزایش فروش محصول یا خدمات و برندآگاهی یک اکانت تجاری در شبکه اجتماعی محبوب اینستاگرام در کشور ایران نیاز به آموزش و مهارت های ویژه دارد. برای برندهای ناشناخته یا حتی کسب و کارهای معروف که در اینستاگرام فعالیت مستمر دارند، راه اندازی مسابقه اینستاگرامی در برنامه کمپین های تبلیغاتی و مارکتینگ جایگاه ویژه ای دارد.

پست مسابقه اینستاگرامی

ایده طراحی پست اینستاگرم جایزه دار

قبل از شروع مسابقه اینستاگرامی باید تصمیم بگیرید که هدف شما از انجام این کار چیست؟ افزایش فالوئر؟ درگیر کردن مخاطبان؟ گسترش نام برند؟ ارتباط برقرار کردن با بیزینس‌های محلی؟ پاسخ به این سوالات و هدف شما بر نوع و مسیر انجام مسابقه اینستاگرامی تاثیرگذار است.
تا زمانی که هدف شما از برگزاری مسابقه اینستاگرامی مشخص نباشد، نمی‌توان روش مناسبی انتخاب کرد و این نا آگاهی باعث انتخاب مسیر نامناسب می‌شود و یا با شکست مسابقه مواجه می‌شوید.

اهداف انتشار پست مسابقه اینستاگرام:

  • افزایش ارگانیک تعداد فالوور واقعی فعال بومی
  • افزایش سطع تعامل با کاربران اینستاگرام و فالوورها
  • ایجاد مشتریان راغب به خرید (lead generation)
  • برندآگاهی (brand awareness)
  • تولید محتوا توسط کاربر (User-Generated Content)
  • افزایش سطح مشارکت (Engagement)

پرسونای مخاطب (شناخت مخاطبین هدف)

اگر می‌خواهید به هدفتان برسید، باید مخاطبتان را بشناسید.
منظور از شناخت نوع ارتباط آن‌ها با اینستاگرام، رده‌ی سنی مخاطبان، ساعاتی از شبانه روز که بیشتر ادر اینستاگرام فعالیت دارند، افرادی هستند که با برند شما تعامل دارند یا تنها بیننده‌ پست‌ها هستند و یا اصلا فالوور شما نیستند؟!
از طرفداران پر و پا قرص برند شما هستند و…

مخاطبین کسب و کار یا اکانت کاری شما تعیین کننده‌ نوع برگزاری مسابقه‌ اینستاگرامی خواهند بود. سناریوی مسابقه اینستاگرامی، نوع جایزه یا هدایای برندگان مسابقه، طراحی مرتبط با آن و حتی دیگر افراد شرکت کننده باید 100% و کاملا برای مخاطبانتان تعریف شده باشد.

توصیه می‌شود: فوت و فن افزایش فروش در اینستاگرام

خلق روش شرکت در مسابقه

اگرچه موثرترین و پربازده‌ترین چالش یا مسابقه اینستاگرامی، آنهایی هستند که مخاطب را وادار می‌کند تا محتوای مورد نظر شما را در اکانت شخصی‌اش به اشتراک بگذارد، اما روش ‌های زیادی برای رقابت در اینستاگرام وجود دارد.

ایده‌ های چالش اینستاگرامی

چه نوع موضوع و هشتگهایی مورد علاقه مخاطبانتان است؟ مباحث مورد علاقه را از استوری و پست هایشان می توانید پیدا کنید.
آیا مخاطبین شما صرفا فالوور هستند یا با شما در تعامل‌ می باشند؟ مخاطبان پست های پیج شما را لایک یا کامنت می‌کنند؟
آنها برند تجاری (بیزینس اکانت) شما را در پست‌های خود تگ می‌کنند؟
مخاطبین شما روزانه با شما در ارتباط هستند و استوری‌هایی مرتبط با کسب و کارتان را به اشتراک می‌گذارند؟

توصیه می‌شود: اخراج مدیر ایرانی تبار کیوان بیک پور از توییتر

ساخت بهترین هشتگ ها

هشتگ گذاری مناسب، کلید اسرار مسابقه‌ های اینستاگرامی جذاب و موفق است.
بدون وجود هشتگ خوب هیچ ارتباطی بین مسابقه اینستاگرامی و محتوای تولید شده برقرار نیست.
در واقع استفاده از بهترین هشتگ‌ ها به ایجاد برند و یا به رسمیت شناخته‌ شدن و محرکِ مشارکت کاربران کمک می‌کند.
اما خلق یک هشتگ کامل و مناسب می‌تواند دشوار باشد. علاوه بر موارد مهم در حین نوشتن کپشن پست جایزه دار باید هشتگ های آن پست هم با هوشمندانه باشد.
اگر رقابت شما یک چارچوب زمانی داشته باشد،  یک هشتگ ایجاد کنید که قرار نیست بارها و در آینده از آن استفاده کنید.
لازم به ذکر است که هر روز تعداد زیادی هشتگ ایجاد می‌شود و تولید یک هشتگ بی‌همتا و در عین حال جذاب کار سختی است.

راهنمای انتخاب #هشتگ مناسب

راهنمای انتخاب #هشتگ مناسب

هشتگ کوتاه:

هشتگی که در ذهن مخاطب بماند را خلق کنید. هرچقدر هشتگ پست و استوری های چالشی شما واضح و مشخص باشد، روند اجرای کمپین اینستاگرامی نیز موفق تر خواهد بود.

هشتگ مرتبط:

اطمینان حاصل کنید هشتگی که ایجاد می‌کنید به وضوح به نام برند شما و یا خدمات شما مرتبط باشد. اگر شما از هشتگ عمومی و شلوغی مانند #مسابقه استفاده کنید، این احتمال وجود دارد که به سختی بتوانید تشخیص دهید شرکت کنندگان واقعی چه افرادی هستند.

هشتگ های به یاد ماندنی:

احتمالا کاربران قبل از انتشار محتوا، تبلیغات شما را برای چالش یا مسابقه اینستاگرامی مشاهده می‌کنند. این بدین معنی است که هشتگ شما باید به اندازه کافی به یاد ماندنی باشد تا کاربران به آن فکر کنند و بعداً در راستای استفاده از آن اقداماتی انجام دهند. سعی کنید هشتگ خود را جذاب، آسان برای جستجو و آسان برای نوشتن انتخاب کنید. از املای عجیب و غریب و انتخاب کلمات اشتباه اجتناب کنید.

هشتگ اینترنشنال :

به مخاطبینتان فکر کنید. آیا همه از یک زبان استفاده می‌کنند و یا از کلمات مشابه استفاده می‌کنند؟
اگر مخاطبین شما بین‌المللی هستند و در همه جای دنیا هستند، دقت کنید که از کلمات عامیانه یا عبارات خاص منطقه که ممکن است مردم را گیج کند، استفاده نکنید.

هشتگ کمیاب:

قبل از انتخاب هشتگ سرچ و جستجو کنید. آیا تعداد زیادی از کاربران اینستاگرام از هشتگ ایده‌آل شما برای اهداف دیگر استفاده می‌کنند؟ اگر جوابتان مثبت است شاید بهتر باشد در انتخاب هشتگ چالش اینستاگرامی خود بیشتر دقت کنید.

توصیه ‌می‌شود: معرفی کاربرد پروفایل واتساپ بیزینس

تعریف واضح موضوع مسابقه (بدون ابهام)

از آنجا که اکثر مسابقات اینستاگرام مبتنی بر UGC یا تولید محتوا توسط کاربر است، باید حتماً موضوعی را انتخاب کنید که کاربران دقیقاً بدانند چه چیزی در دایرکت ارسال کنند.
اغلب شما دوست دارید تمی را انتخاب کنید که با بازار هدفتان، کالا یا خدمات اکانت تجاری شما هماهنگی داشته باشد. به همین دلیل  می‌توانید از مناسبت های مختلف تقویم محتوایی تعطیلات رسمی، فصول و ایونت های سازگار با  برند بیزنس خود استفاده نمائید.

 UGC چیست؟

هر فرمت محتوایی مثل نوشتاری و متن وبلاگ‌ها، بحث‌های گروهی، پست‌، فایل‌ صوتی، محتوای پرافیکی و تصویری، تصاویر دیجیتال و سایر اشکال رسانه که توسط کاربران یک سیستم آنلاین ایجاد می‌شود و اغلب از طریق وب سایت‌های اجتماعی در دسترس قرار می‌گیرد محتوای تولید شده توسط کاربر یا UGC نام دارد.

روش قرعه کشی مسابقه و انتخاب برندگان

بخشی از یک رقابت خوب طراحی شده اطلاع دادن به شرکت کنندگان در مورد نحوه انتخاب برنده این کمپین اینستاگرامی است. اغلب رقابت‌ها براساس یکی از دو روش تعیین می‌شوند:

رای‌گیری
انتخاب هیئت منصفه

رأی گیری:

یک راه عالی برای تقویتِ پخش ویروسی مسابقه شما این است که شرکت کنندگان برای بیشترین امتیازات رقابت کنند. اگر جایزه به اندازه کافی ارزشمند باشد، شرکت کنندگان شما احتمالا پست‌های خود را با دوستانشان در سراسر کانال‌ها به اشتراک می‌گذارند تا بتوانند هر چه بیشتر لایک و امتیاز دریافت کنند.

قرعه کشی مسابقه اینستاگرام با ربات ممنوع

قرعه کشی رایگان مسابقه اینستاگرامی ممنوع!

این استراتژیی همواره View بیشتری به همراه داشته و می‌تواند برای چالش اینستاگرامی و برند شما آسیب زا باشد.
زیرا شما احتمالا با مسائلی مانند افزونه یا ربات لایک بگیر اینستاگرام برای به دست آوردن امتیازات مصنوعی مواجه می‌شوید. برای اجتناب از هرگونه عوارض در این زمینه، باید قوائد ویژه ای برای افرادی که از این امکانات استفاده می‌کنند، مطرح سازید.

هیئت داوران:

به سبب کیفیت و عدالت بیشتر قرعه کشی مسابقات با استفاده از روش هیئت داوری توصیه می شود.
با استفاده از روش هیئت داوران، گروهی از کارشناسان متخصص با موضوع پست اینستاگرامی در قالب مسابقه، انتخاب می شوند که برای انتخاب برندگان نهایی تصمیم بگیرند. می توانید از اینفلوئنسر اینستاگرام محعروف و مردمی برای قرعه کشی استفاده کنید تا خود آنها نیز به ترویج مسابقه شما کمک کنند.

بهترین روش تعیین برنده مسابقه اینستاگرامی

جوانب مثبت یا منفی به رأی‌گیری یا هیئت داوران وجود دارد. این مهم نیست که چه روشی را برای انتخاب برنده یا قرعه کشی اینستاگرام انتخاب می‌کنید. مطمئن باشید که روش خود را به روشنی و وضوح در پست خود ذکر کنید. کاربران بایستی دقیقاً بدانند برای دریافت چه چیزی قرار است رقابت کنند.
بسیاری از بیزینس‌ها تصمیم به استفاده از روش ترکیبی دارند و از ترکیب رای‌گیری و هیئت منصفه برای تعیین برنده استفاده می‌کنند.

توصیه می‌شود: 10 نکته برای تقویت حضور در لینکدین

انتخاب هدیه برای پست جایزه دار

هنگام تعیین جایزه برندگان مسابقه اینستاگرام خود، باید مخاطبان هدف، محدودیت‌ بودجه مالی و اهداف تهاجمی‌ را مد نظرداشته باشید. توجه کنید با درخواست از مخاطبان برای شرکت در مسابقه، شما از آن‌ها می‌خواهید در مورد موضوعی، اقداماتی انجام دهند. و برای این، شما باید جایزه‌ای بیش از ارزش انرژی و هزینه‌ ورود به مسابقه مشخص نمائید.

ممکن است شرکت کنندگان مسابقه‌ ای که جایزه نهایی یک جفت کفش اسپورت آن هم به قید قرعه تنها برای 2 نفر؛ مردد باشند! طبیعتاً افراد شرکت کننده مایل هستند شانس خود را جهت دریافت جایزه ای مشابه یک سفر رایگان بیازمایند!

راهنمای انتخاب جایزه مسابقه اینستاگرامی

ارائه خدمات رایگان، هدایای تبلیغاتی، کد یا کوپن های تخفیف ویژه و … هدایای متداولی هستند که اغلب برگزارکنندگان مسابقه در پیج اینستاگرام خود از آن‌ها استفاده می‌کنند. اما ما مخاطبان اینستاگرام همیشه طرفدار ایده‌های پست مسابقه ای خلاقانه تری هستیم.
توجه داشته باشید جایزه‌ی انتخابی، بهتر است از جنس کسب و کارتان باشد. اﻟﺒﺘﻪ ﺑﻪ اﯾﻦ ﻣﻌﻨﯽ ﻧﯿﺴﺖ ﮐﻪ در ﻏﯿر اﯾﻦ ﺻﻮرت مسابقه ﺑﺎ ﺷﮑﺴﺖ ﻣﻮاﺟﻪ ﻣﯽ‌ﺷﻮد، وﻟﯽ انتخاب این قبیل جوایز اﺣﺘﻤﺎل آﻧﮑﻪ ﻣﻮرد ﭘﺴﻨﺪ ﺷﺮﮐﺖ ﮐﻨﻨﺪﮔﺎن ﻣﺴﺎﺑﻘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﯿﺸﺘﺮ اﺳﺖ. ﻣﺜﻼ اﺳﺘﺎرﺑﺎﮐﺲ در ﯾﮑﯽ از ﻣﺴﺎﺑﻘﺎت ﺧﻮد، ﯾﮏ ﺳﺎل اﺳﺘﻔﺎده راﯾﮕﺎن از ﻣﺤﺼﻮﻻﺗﺶ را ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺟﺎﯾﺰه اﻋﻼم ﮐﺮد.

مثلا یک رستوران لاکچری نباید جایزه ای مثل غذای رایگان بگذارد زیرا در کلاس مخاطبین آن نیست.
چنین رستورانی مثلا می تواند پرواز با پاراگلایدر جایزه دهد!

قوانین برگزاری مسابقه اینستاگرامی

فراموش نکنید هنگامی که در حال ایجاد یک مسابقه‌ی اینستاگرامی هستید، باید یک دستورالعمل قانونی نیز در نظر بگیرید. قوانینی که اعمال می‌کنید به مکانی که هستید و مخاطبان شما بستگی دارد. قوائدی همچون موارد زیر:

  • زمان دقیق برگزاری مسابقه
  • تعداد و نوع جوایز مسابقه
  • نحوه‌ انتخاب برگزیدگان مسابقه
  • تاریخ دقیق اعلام نتیجه نهایی

توصیه می‌شود: دلایل حذف پست در اینستاگرام

اکنون که همه چیز را در مورد اجرای یک مسابقه‌ی موفق و جذاب می‌دانید، باید از دانش خود برای به‌کارگیری نام تجاری خود استفاده کنید، که نه تنها باعث تعامل با مخاطب می‌شود، بلکه از محتوای جدیدی که تولید شده می‌توان برای الهام بخشیدن به مطالب و رقابت‌های آینده استفاده کنید.

چگونه در اینستاگرام قرعه کشی کنیم؟

انتخاب برنده کمپین اینستاگرامی از بین کامنت گذاران با استفاده از نرم افزار یا ربات قرعه کشی اینستاگرام چیزی است که اغلب مدیران پیج‌ها یا آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ به آن نیاز دارند.
وب سایت هایی مثل CommentPicker یا GetComBot به شما امکان قرعه کشی در بین کامنت گذاران و انتخاب برنده را خواهد داد.
اگر تعداد شرکت کنندگان در پست مسابقه اینستاگرام شما کم باشد، می‌توانید به صورت دستی آنها را در فایل اکسل وارد و برای هر سطر یک شماره در نظر بگیرید. با استفاده از ابزارهایی که عدد تصادفی تولید می‌کنند می‌توانید از لیست خود یک برنده اعلام کنید.

سخن پایانی:

رئال ربات بستری برای رشد و ارتقاء کسب و کارهای آنلاین است. در این مقاله  از تعیین زمان و موضوع، نحوه طراحی، اجرا و برگزاری مسابقه اینستاگرامی از تولید محتوا، کپشن و هشتگ گذاری گرفته و روش های قرعه کشی و انتخاب برنده، ارسال جوایز، هدایا و… را با هم بررسی کردیم.
این پلتفرم هوشمند به برندهای مختلف کشور کمک می کند تا با استفاده از محصولات دیجیتال یا خدمات دیجیتال مارکتینگ به سرعت در بستر اینترنت رشد و پیشرفت کنند. سودآوری و جذب مشتری و افزایش فروش برای تجارت الکترونیک مثل اکانت تجاری یک برند ایرانی، وبسایت فروشگاهی یا هر نوع کسب و کار آنلاین نیاز به مراقبت و رسیدگی تخصصی دارد.

شما برای راه‌اندازی یک مسابقه اینستاگرام موفق چه راهکاری دارید؟ در نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

نویسنده

ساناز ذوقی
ساناز ذوقی سردبیر وبلاگ رئال ربات و مدرس دوره آموزش تولید محتوای متنی وب به صورت SEO-Friendly به روش خلاقانه با کمک هوش مصنوعی | کارشناس سئو و برگزار کننده سمینار تولید محتوا با هوش مصنوعی فیبوناچی | 6+ سال فریلنسری پروژه‌های سئو محتوای تحت وب