سئو تصاویر سایت از مباحث خیلی مهم در سایت های وردپرسی و اختصاصی محسوب شده و کاری بسیار ساده است. تنها کافیست اقدامات این مقاله آموزشی را جدی بگیرید.
کلا تصاویر، اینفوگرافی ها، عکس نوشته ها، المان ها، عناصر گرافیکی موشن یا فلت و ویدیوها همگی از مهمترین پارامترهای سئو محتوای سایت اعم از محتوای محصولات، مقالات و سایر موارد سایت محسوب می شود. با اجرای دقیق سئو و تصاویر بهینه سازی شده هم از نظر کاربر و هم از دید الگوریتم های گوگل جذاب و قابل اعتماد تر تر به نظر می رسید. در این مقاله رئال ربات نحوه بهینه سازی و سئو تصاویر سایت را آموزش داده است.
اقدامات سئو تصاویر سایت
سئوی تصویر به تمرین بهینه سازی تصاویر شما برای موتورهای جستجو از طریق متن جایگزین دقیق و استاندارد، زیرنویس های مناسب، ابعاد فایل خوب و موارد دیگر اشاره دارد.
اولا تصاویر سایت اطلاعات زمینه ای مهمی را به موتورهای جستجو می دهند. دوما، تصاویر بهینه شده سرعت بارگذاری صفحه را افزایش می دهند که باعث افزایش تعامل کاربر و رتبه بندی موتورهای جستجو می شود.
تصویر یا عکس های موجود در صفحات مختلف یک سایت به شما کمک می کند تا در Google images یا بخش نتایج جستجوی تصاویر گوگل نیز جایگاه بهتری داشته باشید.
از این جهت توصیه می شود همان میزان که بر کیفیت محتوای متنی مقالات و محصولات وبسایت خود وقت می گذارید روی المان های گرافیکی و تصویری نیز زمان گذاشته و خلاقیت به خرج دهید.
مثلا فرض کنید تیتر و موضوع مقاله وبلاگ شما در خصوص یک بیماری خاص است. با استفاده از جداول، آمار و ارقام، نمودار و داده های دیگر می توانید اینفوگرافیک منحصر به فرد برند خود را طراحی کنید و در محتوای مقالات سایت منتشر نمائید. همین حالا شروع کنید.
ابزار های آنلاین سئو تصاویر سایت
- Affinity Photo
- Pixlr (JPEG optimization)
- ImageOptim (Mac only)
- Kraken (bulk compression)
- Gimp
- Paint.NET
- JPEG Mini
- OptiPNG
- FileOptimizer
- Trimage
پیشنهاد مقاله: آموزش ساخت اینفوگرافیک در 7 مرحله!
چرا باید بهینه سازی تصاویر سایت را جدی بگیریم؟
برای اینکه به برند خود بهترین فرصت برای موفقیت در سئو را بدهید، باید اصول بهینه سازی تصویر را بدانید. سئو تصاویر سایت فرآیند ایجاد و ارائه تصاویر با کیفیت بالا در فرمت، اندازه و وضوح ایده آل برای افزایش تعامل کاربر است. همچنین شامل برچسب گذاری دقیق تصاویر می شود تا خزنده های موتورهای جستجو بتوانند آنها را بخوانند و زمینه صفحه را درک کنند.
طبق بایگانی HTTP، تصاویر تا نوامبر 2020به طور متوسط 21٪ از چگالی کل یک صفحه وب را تشکیل می دادند.
از آنجایی که تصاویر بیش از هر بخش دیگری از یک وب سایت بایت مصرف می کنند، اندازه و پیچیدگی آنها به شدت بر عملکرد سایت تأثیر می گذارد.
اگر اندازه تصاویر را بدون کاهش کیفیت کاهش دهید، زمان بارگذاری صفحه بهبود می یابد و متعاقبا، تجربه بازدیدکنندگان وب سایت نیز بهبود می یابد.
یک مطالعه گروه معروف نشان میدهد که تاخیر یک ثانیهای در زمان بارگذاری معادل 7 درصد کاهش نرخ تبدیل است و حدود 40 درصد از مردم وبسایتی را که بیش از سه ثانیه طول میکشد رها میکنند.
بهبود تجربه کاربر و تعامل با سایت شما تأثیر مثبتی بر رتبه بندی موتورهای جستجو دارد که باعث بهبود بیشتر تعامل مشتری، تبدیل و حفظ مشتری می شود. علاوه بر این، هنگامی که تصاویر بهینه شده فضای ذخیره سازی کمتری را در سرور شما اشغال می کنند، گرفتن نسخه بک آپ از سایت سریع تر تکمیل می شود.
9 گام برای سئو تصاویر سایت
1. اندازه تصاویر خود را تغییر دهید
اندازه تصویر و اندازه فایل یکسان نیستند. اندازه تصویر به ابعاد یک تصویر (به عنوان مثال 1024 در 680 پیکسل) اشاره دارد. اندازه فایل مقدار فضای مورد نیاز برای ذخیره آن در سرور است (به عنوان مثال، 350 کیلوبایت).
تصاویر با وضوح بالاتر و ابعاد بزرگتر (اغلب با دوربین حرفه ای ایجاد می شوند) زمان بارگذاری صفحه شما را به میزان قابل توجهی کاهش می دهند. در حالی که آنها برای بازتولید چاپ به خوبی کار می کنند، باید اندازه فایل را بدون از دست دادن کیفیت زیاد کاهش دهید تا بتوانند به خوبی در وب کار کنند.
فرمت فایل مناسب را انتخاب کنید
PNG، JPEG و GIF همه محبوب هستند. هر کدام مزایای خود را دارند. ما به عنوان یک دوست JPEG را برای تصاویر با رنگ های زیاد و PNG را برای تصاویر ساده به شما توصیه می کنیم.
نرخ فشرده سازی مناسب را انتخاب کنید
اگر یک تصویر را بیش از حد فشرده کنید، اندازه فایل کوچک است اما کیفیت تصویر پایین است. از طرف دیگر، وقتی از نرخ فشرده سازی کم استفاده می کنید، کیفیت تصویر بالا است اما حجم فایل بسیار زیاد است.
در حالت ایدهآل، باید انواع فایلها و نرخ فشردهسازی خود را آزمایش کنید تا ببینید چه چیزی برای هر تصویر بهتر عمل میکند. بسیاری از ابزارهای ویرایش تصویر، از جمله Adobe Photoshop، دارای گزینه “ذخیره برای وب” یا “Save for web” هستند که به طور خودکار اندازه فایل را به حداقل می رساند و در عین حال کیفیت تصویر را بهینه می کند.
اگر به فتوشاپ دسترسی ندارید، در اینجا چند ابزار آنلاین محبوب وجود دارد:
افزونه های وردپرس برای بهینه سازی تصاویر
تست بهینه سازی تصاویر و سرعت سایت
توصیه شده: تست سرعت سایت با GTmetrix
از آنجایی که وب سایت و محتوای شما مرتباً تغییر می کند، ایده خوبی است که در طول زمان به بررسی آمار خود ادامه دهید.
2. نام فایل های تصویری را بهینه کنید
انتخاب اسم فایل مناسب برای سئوی صفحه سایت و رتبه بندی در نتایج جستجوی تصویر مهم است. قبل از آپلود هر تصویر، فایل را با کلمات کلیدی مرتبط و توصیفی نامگذاری کنید تا بیشترین قدرت سئو را داشته باشید.
کلمات کلیدی مورد نظر را در ابتدا قرار دهید و آنها را با خط فاصله جدا کنید. از زیرخط استفاده نکنید زیرا موتورهای جستجو آنها را نمی شناسند و نمی توانند کلمات را به صورت جداگانه “دیدن” کنند.
نام فایل ها باید هم برای موتورهای جستجو و هم برای انسان ها معنی داشته باشد. به عنوان مثال، نام اصلی تصویر یک زن در یک آرایشگاه “salon234.jpg” است. نام آن را با یک عنوان واضح و توصیفی تر مانند “زن-دارای-مشکل-مو-در-یک-سالن.jpg” تغییر دهید.
3. از تگ alt استفاده کنید
بینندگان ممکن است متوجه شوند که یک تصویر در مورد چیست، اما عنکبوت های موتورهای جستجو هنوز به سرنخ هایی نیاز دارند. بدون متن جایگزین، برای موتورهای جستجو غیرممکن است که محتوای تصویر شما را به دقت فهرست کنند. یک تگ alt خوب زمینه را فراهم می کند و به کاربران کم بینا نیز کمک می کند. حتی زمانی که تصاویر به دلیل یک مشکل بارگیری نمی شوند، موتورهای جستجو همچنان می توانند متن جایگزین را برای کمک به رتبه بندی یک صفحه بخوانند. کلمات مرتبط با نام تجاری را می توان در اینجا گنجاند تا دید را افزایش دهد. فقط از پر کردن کلمات کلیدی خودداری کنید.
جزئیات بیشتری از آنچه در نام فایل وارد کرده اید ارائه دهید. در حالی که هیچ تعداد ایده آلی از کلمات وجود ندارد، 10 تا 15 را هدف قرار دهید تا چیزی در مورد تصویر منتقل کنید.
4. عنوان تصویر را بهینه کنید
اگر از وردپرس استفاده میکنید، عنوان تصویر معمولاً از نام فایل گرفته میشود، بنابراین گاهی اوقات میتوانید آن را همانطور که هست بگذارید. اگر از وردپرس استفاده نمیکنید یا عنوان تصویر را توضیح نمیدهد، آن را با کلمات کلیدی مناسب مانند نام فایلها تغییر نام دهید.
عناوین تصاویر برای SEO اهمیت کمتری دارند، اما می توانند زمینه اضافی را برای متن جایگزین فراهم کنند.
عناوین تصاویر از نظر تعامل کاربر مفیدتر هستند. افزودن یک کال تو اکشن مانند «اکنون خرید کنید» یا «امروز دانلود کنید» را در نظر بگیرید.
5. زیرنویس ها را اضافه کنید
“زیرنویسهای تصویر کلماتی که مستقیماً در زیر تصاویر قرار دارند” ممکن است تأثیر مستقیمی بر SEO نداشته باشند، اما برخلاف نام فایلها و متن جایگزین، زیرنویسها در صفحه وبسایت قابل مشاهده هستند.
به همین دلیل، آنها می توانند به تجربه کاربری اضافه کنند.
بیشتر مردم برای دریافت احساسی نسبت به محتوای کلی به سمت شرح تصاویر کشیده می شوند. بدون شرح تصاویر، نرخ پرش شما می تواند افزایش یابد و به اعتبار شما در موتورهای جستجو آسیب برساند.
6. از تصاویر منحصر به فرد استفاده کنید
استفاده از عکسهای استوک خوب است، اما لزوماً به رتبهبندی جستجوی شما کمک نمیکنند، زیرا سایر وبسایتها اغلب از تصاویر مشابه استفاده میکنند. همانطور که محتوای نوشتاری منحصر به فرد برای سئو بهتر است، ایده خوبی است که تصاویر منحصر به فرد را در صورت امکان آپلود کنید.
7. مطمئن شوید که متن شما مکمل تصاویر است
کپی روی صفحه می تواند به موتورهای جستجو کمک کند تا ارتباط تصاویر شما را تعیین کنند. اگر شامل اطلاعات کافی برای توضیح تصویر نیست، متن مرتبط بیشتری اضافه کنید و در صورت امکان تصویر را توصیف کنید.
8. داده های ساختار یافته تصویر را اضافه کنید
افزودن داده های ساختاریافته به صفحات شما به موتورهای جستجو کمک می کند تصاویر شما را به عنوان نتایج غنی نمایش دهند.
Google Images از داده های ساخت یافته برای تصاویر محصول، ویدیوها و دستور العمل ها پشتیبانی می کند. به عنوان مثال، اگر در سایت خود دستور العمل هایی دارید و داده های ساختار یافته را به تصاویر خود اضافه می کنید، Google می تواند نشانی به تصویر شما اضافه کند که نشان می دهد متعلق به یک دستور غذا است.
از دستورالعملهای عمومی دادههای ساختاریافته Google استفاده کنید تا یاد بگیرید چگونه دادههای ساختاریافته را در پارامترهای موتور جستجو به صفحات خود اضافه کنید.
9. از سایت مپ استفاده کنید
به گفته گوگل، نقشه سایت یا سایت مپ فایلی است که در آن می توانید صفحات وب سایت خود را فهرست کنید تا به گوگل و سایر موتورهای جستجو در مورد سازماندهی محتوای سایت خود بگویید. به عبارت دیگر، فایلی است که حاوی نقشه محتوای سایت شما است. نقشه های سایت بخش مهمی از سئو سایت هستند زیرا به موتورهای جستجو درباره تمام صفحات سایت شما می گویند. برای اطمینان از اینکه خزندههای موتورهای جستجو متوجه هر تصویر اینفوگرافیک، میم (MEMES)، عکس، تصویر کوچک ویدیویی و غیره میشوند” آنها را در نقشه سایت خود قرار دهید.
برای این ورودیهای نقشه تصویر، عنوان، توضیحات، مکان URL، عنوان و اطلاعات مجوز را وارد کنید. برای ورودی های ویدیو، عنوان، توضیحات، مکان URL، URL تصویر کوچک و URL فایل ویدئویی خام را درج کنید.
اگر وب سایت شما بر روی وردپرس میزبانی می شود، می توانید از Yoast SEO یا رنک مث استفاده کنید که به طور خودکار محتوای بصری شما را به نقشه سایت اضافه می کند.
همچنین بخوانید : امکانات افزونه رنک مث سئو
سخن پایانی
اگر در تلاش برای جلب توجه محتوای خود هستید، قبل از بارگذاری هر تصویری، این استراتژی ها را در ذهن داشته باشید. این تکنیکهای بهینهسازی تصویر، دوستداشتنی محتوای شما را هم توسط موتورهای جستجو و هم برای کاربران انسانی بهبود میبخشد.
لطفاً توجه داشته باشید:
همه ابزارهای موجود در پستهای وبلاگ ما توسط نویسندگان پیشنهاد شدهاند، نه تیم تحریریه CMI.
هیچ مقاله ای نمی تواند همه ابزارهای مرتبط را در یک محتوا معرفی کند.
شما هم می توانید ابزارهای سئو تصاویر سایت و سایر ابزارهای مرتبط با مقالات رئال ربات را در بخش دیدگاه ها (چه محصولات و افزونه های شرکت خود یا چه مواردی که استفاده کرده اید) معرفی کنید.
عالی و بینظیر بود ممنونم
ممنون بابت مقاله 🌹🌹