You picked these products
Shopping Cart
Confirm and pay
Product access
Your cart is currently empty.

Return to shop

marketing message
Post id: 1746
Views: 1048

در دنیای امروزه اغلب ما روزانه با انواع و اقسام پیام های تبلیغاتی بمباران می شویم! اما آیا تمامی این پیام ها بر روی ما تاثیر می گذارند؟ پاسخ ساده است، خیر . تنها آن دسته از پیام هایی توجه ما را جلب می کنند که دارای یک استرتژی قوی و خلاقانه هستند و حاصل ساعت ها تلاش و تفکر باشند. در ادامه به اصول نوشتن متن تبلیغاتی برای جذب مشتری می پردازیم.

تنها پیام های تبلیغاتی تاثیر گذار هستند و توجه مشتری شما را جلب می کنند که به مخاطبان شما پاسخ سه سوال را می دهند:

  • محصول شما چگونه می تواند مشکل او را حل کند؟
  • چرا باید به شما اعتماد کنند ؟
  • چرا باید شما را از میان رقبایتان انتخاب کنند؟

بر طبق آمار گذشته پیامک های تبلیغاتی بیش از 4 برابر ایمیل های بازاریابی موثر واقع شده اند به همین دلیل امروزه کسب و کار ها از طریق پیام های خود سعی در معرفی محصولات و جذب مخاطبان برای فروش بیشتر دارند و آن ها از تمامی ابزار ها از پیامک ها گرفته تا پست های شبکه های اجتماعی برای انجام تبلیغات متنی خود استفاده می کننند.

پیام های تبلیغاتی یکی از موثرترین راه ها برای جلب مشتری جدید ، افزایش فروش و درآمد هر سازمان یا شرکتی است و این کانال بازاریابی می تواند به کسب و کار ها کمک کنند تا مصرف کنندگان را در زمان واقعی جذب کند.

اما نوشتن متن تبلیغاتی موثر و قانع کننده نیازمند یک استراتژی قوی می باشد و نکات بسیار زیادی وجود دارد که باید آن ها را رعایت کرد. ما در این مقاله به شما خواهیم گفت پیام تبلیغاتی چیست و چه ساختاری دارد ، چه مزایایی دارد و چگونه باید از آن ها در جهت رشد و توسعه ی کسب و کار خود استفاده کنید. این مقاله به شما کمک می کند تا پیام بازاریابی موثری ایجاد کنید که توجه مشتریان شما را به خود جلب کرده و آن ها را با استفاده از پیام خود هیپنوتیزم کنید!

پیام یا متن تبلیغاتی چیست و چه ساختاری دارد؟

نوشتن متن تبلیغاتی

پیام های متنی پیام هایی هستند که کسب و کار ها از راه ها و روش های مختلف آن ها را به دستگاه های تلفن همراه مخاطبان خود ارسال می کنند. معمولاً پیام های تبلیغاتی می توانند حداکثر 160 حرف داشته باشند و می توانند شامل محتوای رسانه ای مانند تصاویر گرافیکی، فیلم ها، شکلک ها و اموجی ها، شماره تلفنی که قابل کلیک کردن باشد و یا از لینک های مخلف تشکیل شده باشند.

در این عصر دیجیتال، ابزارها و تکنیک های بازاریابی همیشه در حال پیشرفت هستند و به عنوان یک بازاریاب، مهم است که همیشه در مورد جدیدترین و مقرون به صرفه ترین ابزارها برای پرورش مخاطبان خود آگاه باشید و برند تجاری خود را در بین مصرف کنندگان شناخته تر کنید.

بسیاری از بازاریابان از این کانال بازاریابی برای اعلام مواردی مانند تخفیف ها، نظرسنجی ها، مسابقات و یا قرعه کشی ها استفاده می کنند.  در واقع بازاریابی از طریق پیام کوتاه می تواند یک روش بسیار موثر برای برقراری ارتباط و تعامل بیشتر با مشتری باشد. 95٪ از پیام های متنی تبلیغاتی در عرض چند دقیقه پس از دریافت باز شده و خوانده می شوند. ساختار پیام های تبلیغاتی در حالت کلی از دو بخش تشکیل شده است و در نوشتن متن تبلیغاتی خود باید به این دو مورد توجه داشته باشید:

  1. تو کی هستی؟

وقتی مشتریان ندانند که یک پیام از طرف چه کسب و کاری می باشد خیلی سخت به آن کسب و کار و آن پیام اعتماد خواهند کرد. تا زمانی که کسب و کار خود را در پیام های متنی بازاریابی خود معرفی نکنید ، مشتریان هیچ وقت به شما اعتماد نخواهند کرد. بنابراین در ساختار پیام خود و نوشتن آگهی تبلیغاتی خود همیشه نام و یا وب سایت شرکت خود را در متن ذکر کنید.

  1. با کی حرف میزنی؟

مشتریان شما همه یک شخص یکسان نمی باشند. اگر فقط پیام خود را برای یک نوع از مشتریان ارسال کنید، احتمالاً درصد بسیار زیادی از افراد را از دست می دهید. بنابراین در نوشتن متن تبلیغاتی خود حتما به تجزیه و تحلیل مخاطبان خود توجه کرده و لیست های خود را تقسیم بندی کنید. سپس می توانید پیام های خود را بر اساس چند نوع از افراد شخصی سازی کنید.

  1. تعریف مشکل و ارائه ی راه حل

یک پیام بازاریابی به وضوح و به طور خلاصه در مورد مشکل موجود صحبت می کند و راه حل موثر خود را ارائه می دهد. در نوشتن متن تبلیغاتی برای جذب مشتری اطمینان حاصل کنید که پیام شما نشان می دهد که با مسیری روشن به راه حل کامل، مشکل را می دانید.

چرا باید پیام های تبلیغاتی ایجاد کنیم؟

فرایند توسعه پیام های تبلیغاتی برای توسعه برند ارزشمند و اساسی است زیرا:

  • شما را مجبور می کند تا با تحقیق عمیقاً درباره مخاطب مورد نظر خود فکر کنید.
  • شما می توانید صادقانه به مشکلاتی که مشتریان با آن روبرو هستند ارتباط برقرار کنید و با آن ها همدلی کنید.
  • شما درک خواهید کرد که محصول و یا خدمات شما چگونه می تواند به بهترین وجه نیازهای مشتریان را برآورده کند.
  • آگاهی از نام تجاری شما را افزایش می دهد.
  • منجر به فروش بیشتر می شود.
  • پیام کوتاه سریع است.کمپین هایی که از طریق پیام های تبلیغاتی ایجاد می شوند سریع تر توسط افراد مختلف دریافت شده و از همه مهم تر ، تقریباً بلافاصله خوانده می شوند.
  • پیام های متنی نرخ تبدیل و تعامل بالاتری دارند.

به طور خلاصه ، پیام های تبلیغاتی به بازاریابان تجارت الکترونیکی فرصتی منحصر به فرد برای ایجاد ارتباط با مشتریان خود می دهد و بسیاری از برند ها برای توسعه ارتباطات خود با مشتریان از تبلیغ نویسی استفاده می کنند تا به مشتریان خود بگویند که شرکت آن ها چیست و چه کاری انجام می دهند و…  بنابراین داشتن یک بستر بازاریابی و بودجه برای قرار گرفتن در مسیر موفقیت کافی نیست. شما باید بدانید که چگونه می توانید یک پیام متنی بازاریابی ایجاد کنید، که بتواند مخاطبان مناسب را جذب کند و موثر واقع شود. در ادامه ما به شما چند مرحله برای نوشتن متن تبلیغاتی را خواهیم گفت.

چگونه یک متن تبلیغاتی موثر بنویسیم؟

نوشتن متن جذاب برای تبلیغات

به نظر می رسد ایجاد پیام بازاریابی جزو ساده ترین کارها باشد. شما ممکن است فکر کنید که این کار در عرض چند ساعت انجام می شود و نتیجه نهایی آن تنها تعدادی از کلمات در یک صفحه است ، اما حقیقت این است که نوشتن متن تبلیغاتی شما تلاش بسیار زیادی را می طلبد و موارد بسیاری وجود دارد که باید هنگام ایجاد یک پیام بازاریابی قوی در نظر بگیرید. برای انجام این کار به صورت اصولی و داشتن یک متن جذاب برای تبلیغات باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. مرحله اول : بازار هدف خود را مشخص کنید.

اولین قدم با پرسیدن این سوال شروع می شود که:

“مخاطب هدف من کیست؟”

“آن ها به چه چیزهایی علاقه دارند و چه چیزهایی را دوست ندارند؟”

هنگامی که این سوال را پاسخ دادید ، آسان تر می توانید پیام خود را به آن بازار و آن مخاطبان منتقل کنید. هر کسب و کار موفقی یک بازار هدفی دارند. حتی خشکشویی محل زندگیتان نیز یک بازار هدف دارد! بنابراین در ابتدا مخاطبان خود را بشناسید.

شما باید در برنامه کاری خود، گروه های افرادی را که می خواهید هدف قرار دهید را با توجه به مشخصات دموگرافیک مانند سن، محل زندگی، سطح تحصیلات و سطح درآمد و…  و همچنین ویژگی های سبک زندگی که بر رفتار خرید آن ها تأثیر می گذارد، گروه بندی و دسته بندی کنید. سعی کنید بفهمید که هر گروه مشتری هدف واقعاً چه چیزی را می خواهد و یا به چه چیزی نیاز دارد.

به عنوان مثال شما می توانید پیشنهادات خود را متناسب با عادات خرید مشتریان خود، نوع خرید کالاها، تعداد دفعات خرید آن ها، تمایل به خرید آنلاین ایجاد کنید. همچنین می توانید برای جلب مشتریانی که مدتی خرید نکرده اند، نوشتن متن تبلیغاتی اختصاصی را امتحان کنید. در واقع هدف گذاری مبتنی بر تجزیه و تحلیل بسیار حیاتی است. وقتی مشتریان شما اطلاعات مرتبط تری را به سبک زندگی خود و مشکلات روزمره شان دریافت کنند و شما سفارشات بیشتری دریافت خواهید کرد!

  1. مرحله ی دوم : مسئله را شناسایی و حل کنید.

مرحله دوم با پرسیدن این سوال آغاز می شود که :

“بازار هدف من چه مشکلاتی دارد و این مشکل چه تاثیراتی در زندگی آن ها ایجاد می کند؟”

” محصول و یا خدمات ما چه مشکلاتی را حل می کند؟ ”

هر بازاری ناامیدی ها و مشکلات خود را تجربه می کند. کلید ایجاد پیام بازاریابی که بازار شما را به کسب و کارتان جذب می کند، شناسایی مشکل آن ها و درد و رنجی است که در نتیجه آن مشکل احساس می کنند. مردم به تا زمانی که ندانند شما به آن ها اهمیت می دهید برایتان ارزشی قائل نخواهند بود. خواسته ها، نیازها و مشکلات مشتریان که حل نشده باقی مانده اند می تواند تقطه ی شروع مناسبی برای یافتن مشکلات باشد.

شناسایی درد و رنج بازار شما به آن ها این پیام را می رساند که شما آن ها را درک کرده و با آن ها همدردی می کنید. در نوشتن متن تبلیغاتی در یک جمله کوتاه، مشکل را به مشتریان خود بگویید. سپس ، یک راه حل (محصول) را ارائه دهید. این یک استراتژی عالی برای هر نوع بازاریابی است. در اینجا یک مثال برای نحوه ی بیان مشکل و راه حل آن آورده شده است:

“از تو خونه برای خونه خرید کن! خریدهای سوپرمارکتی رو آنلاین سفارش بده و 50 هزار تومان تخفیف بگیر. “

پیام تبلیغاتی در 2 جمله کوتاه خلاصه شده است و این دو جمله شامل یک مسئله (شرایط کرونا و محدودیت در بیرون رفتن) و یک راه حل که همان محصول یا خدمات شما است (خرید آنلاین از سوپرمارکت) می باشد. راه حل خود را به عنوان یک درمان ساده برای درد و رنجی که افراد در نتیجه مشکل خود احساس می کند را ارائه دهید. این مرحله از این جهت مهم است که اکثر افراد حتی از برخی از نیاز های خود آگاهی ندارند و به محض اینکه راه حلی را می بینند سعی می کنند که آن نیاز را برطرف کنند.

  1. مرحله ی سوم : نتایجی را که برای سایر افراد در همان وضعیت تولید کرده اید ، ارائه دهید.

گام سوم با پرسیدن این سوال شروع می شود که “نتایج حاصل از راه حل من چیست؟” پیام تبلیغاتی موثر تنها درباره ی این نیست که به مردم بگویید یک راه حل برای مشکلات دارید. شما می توانید تمام روز در مورد چگونگی حل مسئله صحبت کنید، اما مردم تردید دارند و شما را باور نمی کنند. در مقابل شما باید به آن ها ثابت کنید که راه حل شما موثر است.

مردم افراد دیگری را که تجربه ی مشابه آن ها را داشته اند و نتایج مثبتی کسب کرده اند باور خواهند کرد. در این مرحله شما باید با ارائه گواهی از مشتریان فعلی و مشتریان قبلی ، نتایج خود را اثبات کنید و در مورد مشکلات واقعی حل شده و نتایج حاصله را ارائه دهید.

  1. مرحله ی چهارم : توضیح دهید که چه چیزی شما را از رقبا متفاوت می کند.
Business Plan rafiki چگونه یک متن جذاب برای تبلیغات بنویسیم؟

در مرحله نهایی نوشتن متن تبلیغاتی تمام مزایای راه حل خود و اینکه چگونه این مزایا باعث بهبود زندگی آن ها می شود و تمام درد و رنج آن ها را از بین می برد، شناسایی کنید و در متن خود آن را هم ذکر کنید تا از این طریق مشتریان را قانع کنید که شما را انتخاب کند. برای شناسایی مزایای خود به بررسی رقبای خود بپردازید و این کار را با پرسیدن این سوال شروع کنید که :

“من چه تفاوتی با رقبا دارم؟”

“چرا آن ها باید محصولات و یا خدمات موردنیاز خود را از شما خریداری کنند؟”

شما باید تفاوت خود را نسبت به بقیه افراد نشان دهید و محصول یا خدمات خود را از پیشنهادات رقبا متمایز کنید. به مشتری نشان دهید چرا باید از شما خرید کند. کاری را که انجام می دهید و کاملاً برتر از رقابت عمده شما است شناسایی کنید و این را در پیام خود بگنجانید. سعی کنید از سایر افراد متمایز شوید. البته این اختلافات و تفاوت ها باید چیزی باشد که مشتریان به آن ها اهمیت می دهند.

به عنوان مثال تمام فروشگاه های مواد غذایی تبلیغ می کنند که قیمت آن ها پایین است. پیام مهیج تر ممکن است این باشد که فروشگاه شما بهترین انتخاب برای فروش غذاهای دریایی در سطح شهر است. اینگونه خواهید دید که مشتریان راحت تر به شما اعتماد خواهند کرد. در عین حال شما با نوشتن این نوع آگهی تبلیغاتی متمایز تر خواهید بود.

  1. مرحله ی پنجم: فراخوان به عمل و یا CTA را ارائه دهید.

هنگامی که متن خود را با توجه به مراحل قبل آماده کردید، در نوشتن متن تبلیغاتی خود مشتریان را دعوت به عمل کنید و از آن ها بخواهید تا کاری را برای شما انجام دهند. در واقع بعد از ارائه ی راه حل و مزایای آن به آن ها بگویید مرحله بعدی چیست. به عنوان مثال این کار می تواند شامل ارائه ی لینک یک وب سایت، شماره تماس، شبکه های اجتماعی و .. باشد. این دعوت به عمل باید واضح باشد و عاری از هر گونه ابهامی باشد.

با دنبال کردن این مراحل شما می توانید پیام تبلیغاتی خود را ایجاد کنید. در ادامه نکاتی را معرفی می کنیم که برای نوشتن یک پیام تبلیغاتی موثر و جذاب باید رعایت کنید و آن ها را در نظر بگیرید.

نکاتی برای نوشتن متن تبلیغاتی جذاب تر

در ادامه به شما نکاتی را خواهیم گفت که می توانید از آن ها برای نوشتن متن جذاب برای تبلیغات خود استفاده کنید:

  • احساس فوریت در مخاطبان خود ایجاد کنید.

پیام های بازاریابی شما باید مشتری را مجبور به اقدام کند، بنابراین شما باید در نوشتن متن تبلیغاتی خود از لحنی استفاده کنید که در مخاطب احساس فوریت ایجاد کند. شما می خواهید مشتری را متقاعد کنید که همین الان خرید کند، یک صندلی رزرو کند، نه یک هفته دیگر! برای ایجاد احساس فوریت می توانید موارد زیر را در نظر بگیرید:

مهلت تعیین کنید. برای ایجاد احساس فوریت، یک مهلت ذکر کنید. اگر مشتریان مدت زمان محدودی برای انجام یک کار داشته باشند، احتمالاً زودتر اقدام خواهند کرد.

مقادیر محدود را ذکر کنید. آیا تعداد محدودی محصول می فروشید؟ آیا آن ها تقاضای زیادی دارند؟ آیا قبلاً فروخته شده اند؟ اگر هر یک از این گفته ها درست است، به مشتریان خود بگویید. اشتیاق برای تهیه یک محصول قبل از اتمام موجودی آن می تواند محرکه ی خوبی باشد.

  • از کلمات قاطع استفاده کنید.

علاوه بر استفاده از عباراتی که احساس فوریت را ایجاد می کنند، شما همچنین می توانید یکی از این کلمات جادویی را برای نوشتن متن تبلیغاتی استفاده کنید:

  • free
  • فورا
  • جدید
  • محدود
  • تخفیف

تحقیقات نشان می دهد این پنج کلمه متقاعد کننده ترین کلمات برای بازاریابی است . کلمه “رایگان” واقعاً نیازی به توضیح ندارد، همه ی افراد موارد رایگان را دوست دارند. بر محصولات و یا خدمات جدید خود تأکید کنید. در میان مشتریان بالقوه ای که محصولات و خدمات جدید و متفاوتی را جذب خود می کنند، هیجان ایجاد کنید. حتی اصلاحات جزئی در مورد یک محصول قدیمی نیز می تواند آن را برای مشتریان احتمالی جدید جلوه دهد.

البته این را هم در نظر بگیرید که استفاده ی بیش از حد از آن ها نیز مضر خواهد بود. برخی مطالعات نشان می دهد که صفت ها می توانند از قدرت پیام شما بکاهند ، بنابراین هنگام استفاده از صفت ها این سه قانون را در نظر بگیرید:

آیا وقتی صفت را کنار می گذارید معنی جمله تغییر می کند؟ اگر پاسخ منفی است از آن صرف نظر کنید.

اگر می توانید صفتی را با اسم قوی تری جایگزین کنید ، این کار را انجام دهید.

تعداد صفت های مورد استفاده قبل از اسم را محدود کنید.

  • پیام خود را مختصر و متمرکز بیان کنید.

پیام متنی شما باید متمرکز و مختصر باشد. بدانید مخاطب هدف شما کیست و مستقیماً با آن صحبت کنید. برای نوشتن متن تبلیغاتی جزئیات اضافی را کنار بگذارید و به راحتی توضیح دهید که چگونه از پیشنهاد خود و مزایای آن بهره مند خواهند شد.  مهم نیست که چه نوع محصولی را ایجاد می کنید ، خوانندگان شما به احتمال زیاد “اسکنر” خواهند بود. به عبارت دیگر ، بیشتر افراد ابتدا مطالب را اسکن می کنند تا ببینند چه چیزی توجه آ نها را به خود جلب می کند. اگر متن شما آن ها را مجذوب خود کند ، آن ها متن را را با جزئیات بیشتری می خوانند. برای ایجاد اینگونه متن ها بهتر است :

عنوان ایجاد کنید. مطمئن شوید که متن شما دارای عنوان اصلی است. یک پست وبلاگ ، یک بروشور – هرچه که باشد – یک عنوان بلافاصله به افراد می گوید که متن در رابطه با چه می باشد و چه می خواهد به آن ها بگوید.

از زیرعنوان ها و یا عبارات پررنگ استفاده کنید. بخش های اصلی را برجسته کنید. زیرعنوان ها یا بخشی از جمله را با حروف درشت قرار دهید تا خواننده به سمت این عبارات کشیده شود.

  • برای کانال های مختلف پیام متفاوتی را به کار بگیرید.
تبلیغ نویسی در کانال های مختلف

یک استراتژی خوب بازاریابی شامل انواع کانال های بازاریابی مانند وب سایت ، رسانه های اجتماعی ، پرداخت به ازای هر کلیک ، سئو ، رویدادها و چاپ است. در هنگام ایجاد پیام های بازاریابی از یک کانال به کانال دیگر ، حفظ نام تجاری مهم است. با این حال ، این به معنای ایجاد پیام یکسان برای همه رسانه ها نیست. دانستن مخاطبی که در آن کانال هدف قرار داده اید و ایجاد یک پیام منحصر به فرد ، سازگار و در عین حال متفاوت ، برای موفقیت استراتژی کلی شما حیاتی است. به عنان مثال پیام تبلیغاتی در اینستاگرام که لحن خودمانی تر و صمیمانه تری دارد با وب سایت بسیار متفاوت است.

جمع بندی

نوشتن متن تبلیغاتی خوب آسان نیست و ایجاد یک پیام بازاریابی قوی و منحصر به فرد، به زمان و تفکر زیادی نیاز دارد . متن تبلیغاتی برای جذب مشتری باید جذاب و به یاد ماندنی باشد و منجر به تصمیم خرید شود. بیشتر مشاغل کوچک درباره پیام بازاریابی خود گیج هستند. برخی فکر می کنند این شعار آنها است و برخی دیگر فکر می کنند که این پیام ها تنها درباره ی جوایز آن ها و مدت زمانی است که در تجارت فعالیت می کنند.

حقیقت این است که تمرکز همیشه بر روی مخاطب مورد نظر شما است و هدف نوشتن آگهی تبلیغاتی و تبلیغ نویسی، برقراری ارتباط با ارزش است. مصرف کنندگان به دنبال راه حل هستند بنابراین به روشنی ارتباط برقرار کنید و به آن ها بگویید که چگونه می توانید نیازهای آن ها را برآورده کنید. به طور خلاصه :

  • مستقیم با مخاطبان هدف خود صحبت کنید. با تأیید این واقعیت که می دانید آن ها چه کسی هستند ، آنها را احساس ویژه کنید.
  • واقعی و اصیل باشید. داستان خود را به گونه ای تعریف کنید که ارتباط عاطفی ایجاد کند.
  • از کانال بازاریابی آگاه باشید. پیام های مختلف در مکان های مختلف مورد نیاز است ، بنابراین برنامه پیام رسانی خود را متناسب با آن بسازید.
  • اطمینان حاصل کنید که پیام تفاوت شما را به وضوح بیان می کند. هدف شما این است که از رقابت برجسته شوید.
  • اطمینان حاصل کنید که پیام های بازاریابی با ارزش ها و اهداف شرکت شما همسو هستند. این به شما کمک می کند که تیم داخلی و سفارشات بازاریابی آن ها با استراتژی پیام بازاریابی شما مطابقت داشته باشد.
  • بیش از حد از شکلک ها استفاده نکنید. آزار دهنده است و بهم ریخته به نظر می رسند.
  • بیش از حد از علائم نگارشی استفاده نکنید ( !!! ؟؟؟ )
  • از غلط های املایی پرهیز کنید.
  • بیش از حد به مخاطبان فشار وارد نکنید. شما می خواهید مشتری های شما احساس کنند به آنها هدیه می دهید و به آن ها کمک می کنید.

با دنبال کردن این 5 مرحله و در نظر گرفتن این نکات بدون شک شما قادر خواهید بود که پیام های تبلیغاتی بسیار جذاب و موثری را ایجاد کنید.

Author

امیرحسین مهردوست
MBA | DBA | SEO | Entrepreneurship | NLP | Ai