جریمه گوگل یا گوگل پنالتی چیست؟ 50 دلیل جریمه سایت توسط گوگل
گوگل می خواهد به کاربران خود امکان دسترسی به اطلاعات دقیق، محتوای بی نظیر و بهترین نویسندگان را بدهد، به همین دلیل به طور مداوم الگوریتم های خود را تغییر داده و بهبود می بخشد تا بهترین وب تحت تأثیر آن قرار گیرد. گوگل همچنین مجازاتی را نیز در نظر گرفته است که به آن پنالتی نیز می گویند. مواجه شدن با جریمه گوگل به این معناست که گوگل که با موضوعی در سایت شما مشکل دارد.
جریمه گوگل چیست؟
Google از دسامبر سال 2000 الگوریتم های رتبه بندی خود را تغییر داده است. این همان زمانی است که پسوند نوار ابزار خود را منتشر کرد. در آن زمان، به روزرسانی نوار ابزار نشان دهنده یک تغییر بود که صنعت SEO را همانطور که می شناسیم، ایجاد می کند. در واقع، این اولین بار بود که PageRank به شکل معنی دار یا قابل استفاده ای منتشر می شد.
در طی یک دهه، گوگل همچنان به اصلاح کیفیت نتایج جستجوی خود ادامه داد. با گذشت زمان، شروع به از بین بردن محتوای بی کیفیت و افزایش محتوای خوب به بالای لیست نتایج جستحو نمود. این همان جایی است که مجازات های گوگل وارد می شوند.
به روزرسانی پنگوئن که یکی از الگوریتم های سئو گوگل است، در سال 2012 ارائه شد. این الگوریتم برخی از سایت ها را به طور کامل از بین برد، محتوای بی کیفیت را از نقشه خارج کرد و بهینه سازها را مجبور کرد با دقت بیشتری در مورد استراتژی محتوای خود فکر کنند. از آن زمان، متخصصان سئو سعی کرده اند کاملا با برنامه های Google سازگار باشند، زیرا از بروزرسانی بعدی در صورت پنالتی شدن سایتی که در آن کار می کنند، می ترسند.
تشخیص یک پنالتی
جریمه های گوگل می توانند به صورت خودکار یا دستی باشند. اگر علت جریمه الگوریتمی باشد، همیشه نمیتواندی تشخیص دهید که سایت شما هدف قرار گرفته است. این مجازات ها ممکن است حتی باتجربه ترین متخصصان سئو را غافلگیر کند.
موارد زیر برخی از نشانه های مجازات های الگوریتمی گوگل هستند:
- وب سایت شما برای نام تجاری شما رتبه خوبی ندارد. حتی اگر سایت شما رتبه دیگری نداشته باشد، حداقل باید در آن یک کلمه کلیدی خوب عمل کند.
- هر موقعیتی که در صفحه یک داشته باشید بدون هیچ اقدامی از طرف شما به صفحه دو یا سه برمی گردد.
- کل وب سایت یک شبه از نتایج جستجوی پنهان گوگل حذف شده است.
- اجرای جستجوی سایت – سایت: کلمه کلیدیcom – هیچ نتیجه ای ندارد.
- لیست شما – هنگامی که در نهایت آن را در Google پیدا کردید – مربوط به صفحه ای در سایت شما غیر از صفحه اصلی است.
اگر یک یا چند مورد از این عوامل را مشاهده کنید، می توانید مطمئن باشید که مجازاتی بر سایت شما تأثیر گذاشته است.
چرا گوگل سایت من را جریمه کرده است؟
گوگل به طور مداوم در حال اصلاح روش نمایه سازی محتوا است.
در حالی که سرنخ هایی را درباره به روزرسانی الگوریتم خود منتشر می کند، به ندرت در مورد همه دلایل تغییر آن پاک می شود. رفع مشکلات می تواند سخت باشد.
حال کعه می دانید پنالتی گوگل چیست، برای اینکه در مسیر درست قرار بگیرید، این بخش از مقاله را برایتان آماده کرده ایم که منتظر آن هستید: “50 دلیل متداول که گوگل ممکن است سایت شما را جریمه کند” در حالی که نمی گوییم دلایل قطعی مجازات را می دانیم، اما می دانیم که همه این عوامل در جریمه گوگل موثر هستند.
- خرید لینک: بعضی ها قسم می خورند که این اتفاق نمی افتد، اما شواهد واقعی متفاوت است. خرید پیوندها مطمئناً می تواند تلاشی برای دستکاری PageRank یا رتبه صفحه تلقی شود و در آن بحث وجود دارد. اگر پیوندهای بد (و تعداد زیادی از آنها) را خریداری کرده اید، اقدامات شما ممکن است باعث جریمه تان شود.
- تبادل لینک های بیش از حد: تبادل پیوندها تا زمانی که از آن سو استفاده نشده بود، یک تاکتیک معصوم بازاریابی بود. اگر پیوندهای زیادی با مشتری های خود رد و بدل کرده اید، این می تواند به عنوان یک دستکاری تلقی شود.
- محتوای تکراری: هرگونه محتوای تکراری در سایت شما باعث می شود از نظر Google کمتر استفاده شود و این می تواند منجر به مجازات شود. اطمینان حاصل کنید که محتوای شما منحصر به فرد و خوب نوشته شده است. برای این کار می توانید از ابزارهایی مانند Copyscape استفاده کنید.
- استفاده بیش از حد از تگ های H1: ساختار درست مطالب به سئو کمک می کند. تگ H1 به گوگل کمک می کند تا بفهمد یک صفحه مربوط به چیست. تگ های بیش از حد H1 را می توان تلاشی برای پمپ کردن لیست گوگل با کلمات کلیدی دانست.
- 404 داخلی: Google می خواهد بداند شما به محتوای خود تمایل دارید و هرگونه خطا و مشکلی را از بین می برید. اگر 404 را در وب سایت خود مشاهده می کنید، مطمئناً نشان می دهد که کاربران شما اطلاعات درخواستی را دریافت نمی کنند. برای رفع ارور 404 مقاله ما را در این زمینه بخوانید.
- پیوندهای سایت های به زبان دیگر: این یکی ناعادلانه به نظر می رسد، درست است؟ شما از یک مشتری در کشوری دیگر پیوند قانونی دریافت کرده اید، اما از نظر فنی در برابر شما حساب نمی شود. استدلال گوگل صحیح است: کاربران معمولاً یک زبان را ترجیح می دهند، بنابراین پیوند به سایت ها به زبان دیگر برای آن ها چندان مفید نیست.
- پر شدن محتوا از کلمه کلیدی: انواع مختلفی از قوانین عجیب و شگفت انگیز درباره تراکم کلمات کلیدی در محتوا وجود دارد. واقعیت این است که هیچ یک از این قوانین اثبات نشده است و تراکم کلمات کلیدی بسیار بالا پرچمی برای محتوایبی کیفیت است. اگر گوگل تعداد عجیب و غریب کلمات کلیدی در یک صفحه را تشخیص دهد، ممکن است شما را جریمه کند. برای اینکه از این جریمه گوگل دوری کنید می توانید با استفاده از افزونه های سئو مانند یواست، تراکم کلمات کلیدی محتوای خود را بسنجید.
- پیوندهای فوتر: برخی از طراحان وب از پیوندهای پاورقی یا فوتر به عنوان کمک ناوبری استفاده می کنند. برخی سعی می کنند PageRank را با استفاده از پاورقی به عنوان محلی برای عبور غیر طبیعی پیوند، دستکاری کنند.
- داده های نقشه سایت از دست رفته است: گوگل از نقشه سایت XML برای تجزیه و تحلیل ساختار سایت شما و یادگیری نحوه تنظیم آن استفاده می کند. مطمئن شوید که نقشه سایت XML شما در دسترس و به روز است، و سپس آن را در حساب سرچ کنسول خود ارسال کنید.
- لینک های مخفی: تمام پیوندهای سایت شما باید برای کاربران قابل مشاهده و مفید باشد. هر چیزی که پنهان باشد مشکوک تلقی می شود. هرگز پیوندی به همان رنگ پس زمینه صفحه یا دکمه ایجاد نکنید، حتی اگر یک دلیل قانع کننده دارید.
- پیوندهای خارجی خراب: اگر پیوندها را به روز نکنید، Google تصور می کند که شما به تجربه کاربری اهمیت نمی دهید و خوشحالید که بازدیدکنندگان را به صفحات مختلف خطای 404 منتقل می کنید. پیوندها را به صورت دوره ای بررسی کنید.
- محتوای خراشیده شده: گاهی اوقات مدیران وب سایت ها محتوای سایت های دیگر را می کشند تا صفحات خود را انبوه کنند. غالباً، این کار با نیت خیر انجام می شود و ممکن است خطایی بی گناه باشد. اما گوگل این را تکرار بی معنی می داند. در عوض آن را با محتوای اصلی خود جایگزین کنید.
- محتوای پنهان: روش های بهینه سازی اخلاقی کمتر شامل تغییر شکل متن در یک صفحه برای دستکاری موضوع یا وزن کلمات کلیدی است. ناگفته نماند که این یک نه بزرگ است.
- استفاده زیاد از انکرتکست: روزگاری، متخصصان سئو برای تقویت اقتدار آنها روی پیوند دادن برخی کلمات کلیدی کار کردند. از زمان بروزرسانی پنگوئن 2012 ، استفاده بیش از حد از انکرتکست به شدت منع است. پیوندهای کلمه کلیدی اجباری و غیرطبیعی خود را برای پیوندهای صادقانه که در انگلیسی واقعی آمده اند، خاموش کنید.
- غفلت از hreflang: غفلت از چه چیزی؟ “Hreflang” برای آگاه سازی گوگل است که شما به عمد محتوای تکراری را برای زبان ها یا مکان های مختلف منتشر کرده اید.
- زمان خاموش یا زمان کم وب سایت: وقتی یک وب سایت خراب می شود، همه ناراحت می شوند: بازدید کننده، مدیر وب سایت و موتور جستجو. اگر Google نتواند سایت شما را پیدا کند ، ترجیح می دهد ایندکس را از فهرست خارج کند تا اینکه بازدیدکنندگان را به بن بست بفرستد.
- دامنه های کلمه کلیدی: در حالی که نام دامنه ها به خودی خود خطرناک نیستند ، ممکن است نام دامنه هایی که کلمات کلیدی در آن وجود داشته باشد باعث جریمه گوگل شوند. مسئله پیوند انکر تکست را در نظر بگیرید. اگر ما مرتباً به آن دامنه پیوند دهیم، Google ممکن است این را به عنوان دستکاری انکرتکست ببیند. اگر از یک دامنه مطابقت دقیق استفاده می کنید، اطمینان حاصل کنید که محتوای بسیار خوبی در آن قرار دارد، در غیر این صورت Google تصور می کند که شما سعی دارید مردم را فریب داده و کلیک کنید.
- پیوندهای اجاره ای: برخی از کارشناسان هنوز معتقدند که لینک های اجاره شده برای سئو معتبر و مفید هستند. آنها به طور ماهانه هزینه آن ها را پرداخت می کنند و گاهی اوقات آن ها را تغییر می دهند.
- استفاده از شبکه های وبلاگ یا PBN: تا آنجا که به گوگل مربوط می شود، هر نوع شبکه ای نشانه دستکاری احتمالی SERP یا نتایج جستجو است. اکنون اکثر شبکه های وبلاگ خاموش شده اند یا به کاربران این فرصت را داده اند تا تمام این پیوندهای ورودی را حذف کنند.
- پیوندهای شرکت های افیلیت در سراسر سایت: گوگل لزوماً با وب سایت های افیلیت مخالف نیست، اما تعداد زیادی از لینک های وابسته یک پرچم قرمز است که ممکن است محتوای آن خالی از لطف نباشد. اگرچه می توان پیوندهای وابسته را با هدایت مجدد یا ریدایرکت مخفی کرد، Google نسبت به این روش عاقلانه عمل می کند، بنابراین به آن اعتماد نکنید.
- پیوندهای گسترده در سایت: همه ما باید صفحات را به هم پیوند دهیم، اما Google دائماً آن پیوندها را برای الگوهای غیرطبیعی اسکن می کند.
- استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی متا: کلمات کلیدی متا مدتی است که مورد بحث بوده است. دستکاری آن ها بسیار آسان است.
- سرعت کم: اگر بارگیری سایت شما کند باشد، کاربران شما ناامید می شوند. عوامل بسیار زیادی بر سرعت میزبانی تأثیر می گذارند، بنابراین ارزیابی و عیب یابی این مسئله کاملاً مشکلی است. بلافاصله از یک افزونه حافظه پنهان یا CDN استفاده کنید. همچنین می توانید سایت خود را به یک مرکز داده نزدیک به بیشترین بازدیدکنندگان خود منتقل کنید تا از جریمه گوگل جلوگیری کنید.
- محتوای کپی شده: مقالات فوق العاده ارزان خریداری کرده اید؟ گاهی اوقات محتوا توسط “نویسنده” چرخانده می شود، بنابراین ممکن است شما حتی از آن اطلاع نداشته باشید.
- نظر هرزنامه: اکثر سیستم های اظهارنظر دارای یک سیستم خودکار شناسایی هرزنامه یا اسپم هستند، اما برخی از نظرات هنوز این مشکل را انجام می دهند. از نزدیک نظراتی را که می گیرید، دنبال کنید. همچنین، اجازه ندهید هرزنامه ایجاد شود برای جلوگیری از نظرات اسپم مقاله ما را دذ این مورد بخوانید. اگر وقت ندارید آن را تعدیل کنید، کاملاً بخش نظرات را خاموش کنید.
- سئو کلاه سیاه: اگر اطلاعات مربوط به دستکاری SERP ها را با استفاده از روش های کلاه سیاه منتشر می کنید، انتظار پنالتی و جریمه گوگل را داشته باشید.
- محتوای هک شده: اگر سایت شما هک شده باشد، گوگل به سرعت آن را از لیست نتاسج جستجو حذف می کند. برای جلوگیری از تلاش برای هک کردن، به سرعت اقدام کنید و در صورت وقوع بدترین حالت، از سایت نسخه پشتیبان تهیه کنید و از اسکنر های امنیتی استفاده کنید.
- لینک سازی سریع: طبیعی است که بخواهید سایت جدید شما به سرعت رتبه بندی شود. زیاده روی نکنید تعداد زیادی پیوند مشابه که به همان مکان اشاره دارند، نشانه اتوماسیون است. سرعت پیوند دادن خود را به صورت مصنوعی زیاد نکنید. با گذشت زمان تغییرات تدریجی ایجاد کنید تا با جریمه گوگل مواجه نشوید.
- گزارش های هرزنامه: Google یک فرم آنلاین برای گزارش سایت هرزنامه منتشر کرده است. سایت شما ممکن است به عنوان منبع بالقوه اسپم، واقعی یا بدخواهانه ارسال شده باشد.
- لینک انجمن: همه ما از تالارهای گفتمان با پیوندهای امضا استفاده کرده ایم. گاهی اوقات تعداد بسیار زیادی وجود دارد، یافتن پست های واقعی ممکن است دشوار باشد. اگر پیوند فروم را اضافه کردید، از تکنیک های خوب و طبیعی پیوند استفاده کنید.
- پنهان کردن حامیان مالی: داشتن اسپانسر چیز بدی نیست. بسیاری از سایت ها بدون آن ها وجود ندارند. سعی نکنید اسپانسرهای خود را پنهان کنید، اما این قوانین را دنبال کنید: پیوندهای حامی مالی را نوفالو کنید و مطمئن شوید که ربات اخبار Google صفحاتی را که این پیوندها در آن وجود دارد نمیخزد.
- نقصtxt. از فایل robots.txt باید استفاده شود تا به موتورهای جستجو نحوه برخورد با سایت خود بگویید. اگرچه دلایل موجهی برای حذف صفحات از robots.txt وجود دارد ، اما این کار را با کمترین میزان انجام دهید: مسدود کردن بیش از حد می تواند دلیل مجازات شما توسط جریمه گوگل باشد.
- لینک به سایت های مشکوک: هرگز خود را با وب سایتی مرتبط نکنید که از نظر اخلاقی یا قانونی مشکوک است. از سایت های هک شده و بدافزار خودداری کنید. همچنین، با فرض اطلاع از این موضوع، سعی کنید پیوندهای سایت های دیگری را که در گذشته جریمه شده اند، حذف کنید.
- صفحات فرود مشاغل: گاهی افراد برای بهبود موقعیت خود در SERP سعی در استفاده از چندین صفحه فرود دارند. برخی از شرکت ها همچنین سعی دارند موقعیت خود را با ایجاد بسیاری از وب سایت های یک صفحه ای بهینه شده برای یک کلمه کلیدی، و سپس انتقال کاربران به سایت دیگری، بهبود بخشند. گوگل این نوع کارها را عملی نادرست می داند.
- بهینه سازی بیش از حد: گوگل دوست ندارد خیلی چیزهای خوب را ببیند. مجازات بهینه سازی بیش از حد معمولاً بدان معناست که شما یک قدم بیش از حد پیش رفته اید تا با وسواس تمام افراد صنعت خود را جستجو کنید. قبل از اینکه رتبه شما آسیب ببیند، محتوای طبیعی منتشر کنید.
- تبلیغات: بحث و جدال پیرامون محتوای تبلیغاتی شاید مشهورترین بحث در بحث های قبل از پنگوئن 2 بود. تبلیغات در واقع صفحه ای از مطالب است که دارای پیوندهای پولی است و غالباً از این صفحات برای دستکاری نتایج جستجو استفاده می شود.
- پیوندهای بسیار زیاد: هنگام لینک دادن به وب سایت های دیگر، تعداد آن را طبیعی نگه دارید. تعداد زیاد پیوندها نشان دهنده این است که شما به دلیل سود متقابل SEO از طریق پیوند با افراد مبادله می کنید و این امر جریمه گوگل یا گوگل پنالتی را در پی دارد.
- ریدایرکت: اگر در سایت خود جریمه ای دریافت کرده اید، استفاده از ریدایرکت 301 می تواند مجازات را به مکان جدیدی منتقل کند. علاوه بر این، اگر بعداً ریدایرکت را بردارید، مجازات ممکن است بدتر باشد. برای امنیت، این کار را نکنید.
- کدهای خطا: گذشته از خطای واضح 404 ، طیف دیگری نیز وجود دارد که گوگل واقعاً از دیدن آنها متنفر است. 302 (به طور موقت منتقل شده) ایده آل نیست؛ اگر واقعاً باید کاری را هدایت کنید، از 301 استفاده کنید. همچنین، اگر خطای 500 مشاهده کردید، هرچه زودتر با علت اصلی برخورد کنید. خطاهای نامرئی را با این ابزار WebConfs HTTP Header Check پیدا کنید.
- فراداده کپی کنید: برخی از ابزارهای وبلاگ نویسی و سیستم عامل های CMS ایجاد متادیتای تکراری را به طور تصادفی بسیار آسان می کنند. گرچه فراداده به خودی خود دلیلی برای مجازات نیست، اما می تواند نشانه وجود یک مسئله تکراری در سایت شما باشد. در هر صورت، نامطلوب است. سعی کنید با آن کنار بیایید.
- بک لینک های مخرب: سایت شما هرگز سزاوار این مجازات نیست، اما این چیزی است که باید در مورد آن بدانید. اگر واقعاً بدشانس هستید، ممکن است یک رقیب غیراخلاقی با جریمه شدن سایت شما، SERP ها را پایین بکشد. شایع ترین علت، یک کارزار مخرب بک لینک است.
- کلمات کلیدی هدفمند: Google در حال جنگ با برخی از کلمات کلیدی است که بیشتر در سایت های هرزنامه ظاهر می شود. باید برای جلوگیری از جریمه گوگل ین کلمات را بشناسید.
- پیوندهایی به پرونده های اسکریپت: در تجزیه و تحلیل اسکریپت ها و انتخاب پیوندهای عجیب و غریب که نباید وجود داشته باشد، بسیار بهتر است.
- وب سایت های ناسازگار با موبایل: گوگل به طور معمول می تواند پیوند معتبری بین سایت تلفن همراه شما و وب سایت شما تشخیص دهد. اگر ضعیف طراحی شده باشد، ممکن است نباشد. اطمینان حاصل کنید که سایت موبایل به دستگاهی ارسال شده است که نماینده کاربری روی تلفن همراه تنظیم شده باشد. مت کاتز همچنین پیشنهاد می کند از یک زیر دامنه جداگانه استفاده کنید.
- چند لینک خروجی Google می خواهد محتوایی را مشاهده کند که به سایر مطالب استاندارد مشابه مراجعه می کند.
- عملکرد بد دامنه: ممکن است شما دامنه ای با سابقه بد را خریداری کرده باشید، و این می تواند باعث ایجاد مشکل در هنگام ایجاد سایت جدیدی در اطراف آن شود. متأسفانه این اغلب یک خیابان بن بست است. شما بهتر است به جای ریختن پول بیشتر برای این مشکل، ضررهای خود را کاهش دهید و دامنه دیگری بخرید.
- سرقت مطالب: حتی اگر محتوا را سرقت نکنید، شخص دیگری می تواند محتوای شما را بدزدد. این مسئله دردسر ساز است، زیرا حذف محتوا می تواند شامل چندین اعلامیه حذف DMCA یا پیگیری سایت ها در دادگاه باشد. اگر به این دلیل جریمه شدید، سعی کنید از گوگل بخواهید محتوای سرقتی را حذف کند.
- تبلیغات برجسته: وقتی به عنوان یک نگرانی ثانویه با آن برخورد می شود، تبلیغات درست است. تبلیغات هرگز نباید بر محتوای صفحه مسلط شود.
- استفاده از farm content یا مزرعه محتوا: طی دو سال از مرحله راه اندازی پاندا، خرید محتوا از “farm” (به عنوان “سایت هایی با محتوای کم عمق یا کم کیفیت”) به عنوان یک شکل ضعیف در نظر گرفته شده است. اگر محتوای شما کم تحقیق شده است، جزئیات آن کم است یا به طور عمده برای پر کردن صفحه وجود دارد، یک حرفه ای باید آن را بازنویسی کند.
- مراقب اصلاحات سریع باشید. از کسی استفاده نکنید که ادعا می کند دارای یک روش جادویی و بی عیب و نقص است که به شما کمک می کند سایت شما به بالای SERP برسد. تنها راه برای کسب رتبه خوب این است که به مرور زمان زمینه سازی شود.
چگونه با یک پنالتی برخورد کنیم؟
- هر مشکلی به یک راه حل کمی متفاوت نیاز دارد، اما در اینجا برخی از مواردی که می توانید برای برخورد با جریمه گوگل امتحان کنید وجود دارد:
- وحشت نکنید حتی وب سایت های عظیم نیز از پنالتی گوگل رنج می برند.
- پیوندهای مشکل ساز را رد کنید. از گوگل بخواهید پیوندهای دردسر ساز که به وب سایت شما آسیب می رسانند را محاسبه نکند.
- برخی از پیوندها را حذف کنید در حالی که disavow خوب است، اما کامل نیست. سعی کنید برخی از پیوندها را از بین ببرید.
- اگر جریمه شما دستی بود، درخواست تجدید نظر کنید.
- بعضی اوقات برای اینکه Google بتواند درمورد تغییرات شما عمل کند و درخواست ها را رد کند، مدتی طول می کشد و ممکن است مدتی طول بکشد تا دوباره سایت شما را جستجو کند.
در چند مورد، بهتر است یک سایت را کنار بگذارید تا اینکه با جریمه گوگل مبارزه کنید: اگر دامنه شما مخدوش شده است، کارهای کمی وجود دارد که می توانید انجام دهید. اما بیشتر مجازات ها با کمی تلاش، کمی سخت کوشی و رویکردی اخلاقی برای بازسازی سایت شما قابل رفع هستند. امیدواریم این مقاله در تشخیص دلایل جریمه شدن سایت توسط گوگل به شما کمک کرده باشد.