مارکتینگ پلن (برنامه بازاریابی) یا طرح بازاریابی به انگلیسی Markting Plan یکی از قسمت های مهم طرح کسب و کار محسوب می شود. بنابراین پروسه پلنینگ بازاریابی یک بخش بسیار تاثیرگذار از فرآیندهای بودجه بندی و برنامه ریزی شرکت ها به حساب می آید. مارکتینگ پلن، اهداف کلی بازاریابی را مشخص می کند و پیشنهاداتی در راستای دستیابی به راهبردهای مسیر کسب و کار مربوطه را در سازمان به مدیران مجموعه ارائه می دهد. هر چند باید توجه داشت که مارکتینگ پلن تمامی راهبرد و اهداف یک شرکت را در بر ندارد؛ اما جهت ضمانت موفقیت در پروسه مدیریت پروژه های سازمان یا شرکت، برقراری ارتباط مؤثر بین استراتژی، تکنیک، اهداف و مراحل اجرای آن یک اصل بسیار مهم است.
مزایای تدوین مارکتینگ پلن (Marketing plan)
برنامه یا طرح بازاریابی؛ یک آیتم بسیار اساسی در تصمیم گیری در خصوص استراتژی های فروش و بازاریابی و همچنین Digital marketing است و یکی از اسناد بالادستی و اصلی هر کسب و کار و سازمانی به حساب می آید. برای تعیین و شرح استراتژی بازاریابی محصول یا خدمات کسب و کارهای مختلف، در هر زمان وابسته به نوع فعالیت و میزان آن برنامه بازاریابی متفاوتی را پیاده سازی و اجرا می کند.
بدون تنظیم پلن ممکن است تمام امور شرکت به هم بریزد. اگر مارکتینگ پلن تنظیم نکنیم نخواهیم توانست ارقام مورد نیاز برای انجام اموری که در طول سال برونسپاری میکنیم همچون استخدام، پروژهها و… را در بودجه خود مشخص کنیم.
بازار هدف کسب و کارها در طرح بازاریابی؛ از فعالیت های تبلیغاتی همچون راه اندازی کمپین تبلیغاتی، نام برند، محصول و گزاره ارزشی خاصی را مطابق فاگتورهای اثربخشی پلن های بازاریبی مورد استفاده معین می گردد. برنامه بازاریابی بر اساس یافته های معیار بایستی حتماً به تنظیم اصل تداوم بپردازد تا مشخص شود که کدامیک از تلاش های سازمان، پرسنل و مدیران بی تاثیر و کدامیک بسیار تأثر گذار است؟
- فراهم آوردن زمینه گسترش استراتژی بازاریابی
- کمک به تیم تولید از طریق اجرای امور مناسب به واسطه ی تقسیم وظایف
- افزایش شانس تامین مالی و بودجه
- صرفهجویی در زمان و تایم و هدر رفت نیروی انسانی در فعالیتهای بازاریابی بی تاثیر
- کمک به برنامه ریزی مالی و تعیین بودجه موثر
- کمک به ایجاد دیدگاه و ایده های جدید
4+1 گام آماده سازی طرح بازاریابی
اثر پیاده سازی یک سند تشریح استراتژی تبلیغاتی به منظور رسیدن به اهداف و بازار هدف کسب و کارها، عملیاتی مهم است که به عنوان مارکتینگ پلن شناخته می شود. شرح اجرای فرآیند ها همچون روابط عمومی، امور تبلیغاتی دوره ای تشخیص روشهای درست مقیاس بندی سازمان مربوطه در اثربخشی این برنامه را برنامه ای %100 استراتژیک
- یک گزارش بررسی وضعیت تدوین کنیم.
- مخاطب هدف خود را مشخص کنید.
- اهداف SMART خود را بنویسید.
- تاکتیک های خود را ارزیابی نمایید.
- برای خود بودجه بنویسید.
آیتم های مارکتینگ پلن
پلنهای بازاریابی میتواند بسته به صنعتی که در آن فعال هستید، بسیار کمک کننده و مفید باشد. چه هدفتان بیزینس B2C یعنی فروش به مصرفکننده باشد و چه B2B و مقدار فعالیت (حضور اثرگذار و مستمر) در دنیای دیجیتال و تجارت الکترونیک به هر میزان که باشد آیتم های مارکتینگ پلن (عناصر برنامه بازاریابی) را باید بدانید.
6 عنصر برنامه بازاریابی
1) خلاصه کسبوکار
در طرح بازاریابی marketing plan))، خلاصه کسب وکار به معنی خلاصهای
از نظام حاکم بر کسبوکارهاست.
این خلاصه میتواند نام شرکت، محل دفتر مرکزی شرکت، شرح ماموریت آن و به طور کلی
هر آنچه با کلیت کسبوکارتان همراستا باشد را در برگیرد.
خلاصه تجاری در طرح
بازاریابی کسب و کارتان، تحلیل SWOT
را هم در برخواهد داشت. SWOT
سر واژهای از نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدیدهاست.
در تدوین تحلیل SWOT
کسبوکار خود، صبر داشته باشید. باید قسمتهای اعظمی از آن را بر حسب آنچه که در
عناصر دیگر پلن بازاریابی خواهید نوشت، تکمیل نمایید.
2) انگیزه تجاری
عنصر انگیزههای تجاری در برنامه بازاریابی به شما کمک میکند تا اهداف پروژه و چگونگی اندازهگیری اهداف مختلف دپارتمان سازمانی خود را دستهبندی کنید. دقت کنید تا اهداف کلی سازمان که عموما در برنامه های تجاری بیزینس قرار دارند را وارد نکنید. چرا که این قسمت از پلن بازاریابی شما باید پروژههایی را منعکس کند که مشخصا ناظر به بازاریابی هستند.
3) استراتژی های بازار، مشتری و رقبا
استراتژی بازار یعنی دانستن این مطلب که شرکت من چگونه در بازار می تواند نفوذ سریع و در عین حال حضور مستمر داشته باشد. کسبوکار شما به مشتری چه چیزی ارائه میدهد که رقیب قادر به ارائه آن نیست؟ در یک برنامه بازاریابی کامل، این بخش دربردارنده 7 عدد P در بازاریابی به شرح زیر است.
- محصول
- قیمت
- مکان
- ترفیع
- مردم
- پردازش
- شواهد فیزیکی
4) شناخت دقیق بازار هدف
در اینجا لازم است به چند تحقیق ساده در خصوص بازار هدف بیزینس خود بپردازید. اگر شرکت شما قبلا یک آنالیز کامل در مورد بازار انجام داده این مرحله برای شما سادهتر خواهد شد. تمرکز بر تشریح ابعاد شخصیتی مشتریان، تجزیه و تحلیل رقبا و همچنین تخمین و نگارش سن و سال، محل سکونت، شغل، درامد و چالشهای شخصی هر مشتری از واجبات یک برنامه بازاریابی خوب هستند.
5) بودجه
6) کانالهای بازاریابی و…