You picked these products
Shopping Cart
Confirm & Payment
Access to Product
Your cart is currently empty.

Return to shop

How Attract Customers e1617067383607
Post id: 1335
Views: 380

آیا دوست دارین نکات کلیدی برای جذب مشتری بیشتر به تجارت خودتون رو یاد بگیرین؟! خوشحال باشین چون شما در شرف کشف چند تا استراتژی ارزون و جالب هستین! کسب و کارها چطوری درآمد کسب می‌کنن؟ ساده است؛ اونها محصولات یا خدمات خودشون رو با سود کم به مشتری‌ها می‌فروشن. هر چقدر هم که محصولات شما عالی باشه، کسب و کار شما هیچ درآمدی نمی‌تونه به دست بیاره مگر این که مشتریان شما تمایل به خرید محصولات یا خدمات شما داشتن باشن. خلاصه این که اگه مشتری نباشه، تجارت نیست!

با این حال، بیشتر مشاغل دوران سختی رو تجربه می‌کنن یا شکست می‌خورن. نه به این دلیل که مشتریها نمی‌خوان محصولات اونها رو بخرن، بلکه به این دلیل که مشتریها در وهله اول حتی نمی‌دونن چنین محصول یا خدماتی وجود داره!

برای بسیاری از مشاغل (خصوصاً مشاغل کوچک)، بازاریابی و تبلیغات یک مشکل بزرگه. در این مقاله چند روش ساده، ارزون و بسیار موثر مورد بررسی قرار گرفته که با استفاده از اون مشاغل می‌تونن در بازار، محصولات و خدمات خودشون رو بازاریابی و تبلیغ کنن. اگه این موضوع چالشی برای کسب و کار شما بوده، مطمئناً چیزهای زیادی از این مقاله یاد می‌گیرین، پس با ما همراه باشین ?

بازاریابی و تبلیغات، مشکل بزرگ مشاغل کوچیک

ما در وبلاگمون تا دلتون بخواد از روش های مختلف بازاریابی و تبلیغات برای جذب مشتری حرف زدیم و مقاله داریم. شما کافیه موس خودتون رو ببرین گوشه سمت چپ صفحه و روی دسته بازاریابی کلیک کنین تا اونها رو ببینین، اما برای بسیاری از مشاغل کوچیک، هزینه در هنگام بازاریابی و تبلیغات مانع اصلی است.

بسیاری از روش‌های معروف که می‌دونیم مثل: رادیو، تلویزیون، مجلات و روزنامه‌ها، اغلب برای مشاغل کوچیک خیلی گرون هستن. در دنیایی که یک اسلاید تبلیغاتی ۳۰ ثانیه‌ای در رادیو و تلویزیون می‌تونه میلیون‌ها تومن هزینه داشته باشه، تحمل این هزینه می‌تونه برای مشاغل کوچیک خیلی سخت باشه.

از اونجایی که مشاغل کوچیک نمی‌تونن مشتریانی رو که برای ادامه تجارت نیاز دارن پیدا کنن، بسیاری از اونها از بین میرن، چون نمی‌تونن محصولات و خدمات کافی عرضه کنن.

حالا با وجود این دشواری‌هایی که مطرح شد، چطور ممکنه چند کسب و کار وجود داشته باشه که هم خیلی کوچیک باشه هم تونسته باشه مشتری کافی برای ادامه کار جذب کنه؟

تحقیقات ما نشون دادن که این مشاغل هوشمند و کارآفرینان از چندین روش مسلم استفاده می‌کنن که خیلی از ماها یاد گرفتیم که اونها رو نادیده بگیریم. بعضی از اونها به طرز شگفت انگیزی ساده هستن و هیچ هزینه‌ای برای شما ندارن. یا اگر هم هزینه داشته باشن کمه و اونقدری نیست که جیب شما رو سوراخ کنه!

به لطف اینترنت در حال حاظر گزینه‌های تبلیغاتی رایگان، ارزون و جالب‌تری برای مشاغل، علی الخصوص مشاغل کوچیک وجود داره.

در ادامه روش‌هایی رو با شما در میون می‌ذاریم که ممکنه در صورت استفاده، خوب عمل کنن، اما توصیه می‌کنیم روش‌های مختلفی رو برای دستیابی به بهترین نتیجه ممکن ترکیب کنین. در ادامه این مقاله نکات کلیدی برای جذب مشتری بیشتر برای تجارت شما آورده شده.

۱. بازاریابی دهان به دهان همیشه کار میکنه

این قطعاً قدیمی‌ترین شکل بازاریابی و تبلیغات است که از زمان آغاز کار در این دنیا، توسط مشاغل استفاده می‌شده. گرچه ممکنه نتایج کندتری نسبت به رادیو و تلویزیون به ارمغان بیاره، اما همچنان بسیار خوب عمل می‌کنه. از اونجایی که مردم به طور روز افزون نسبت به تبلیغات پولی مشکوک می‌شن، هنوز هم فکر می‌کنم بازاریابی دهان به دهان یکی از معتبرترین‌ روش‌های امروز جهان است.

وقتی که مشتری از یک محصول یا خدمات راضی است، یک تمایل طبیعی برای انسان به وجود میاد که احتمالاً این تجربه رو با افرادی که در حلقه نفوذ و اعتماد او هستن ـ خانواده، دوستان، همکاران، همسایگان و گاهی هم غریبه‌ها ـ به اشتراک بذاره.دهان به دهان به قدری موثر و قدرتمند است که بسیاری از مشاغل موفق فقط برای تبلیغ و بازاریابی محصولات و خدمات خود به این روش اعتماد می‌کنن.

مشتریان راضی، سرباز پیاده، بشارت دهنده و طرفدار تجارت شما می‌شن. شگفت آوره که چطور بسیاری از مشتریان راضی شما تلاش می‌کنن تا تجارت شما رو ترویج بدن و از اون دفاع و محافظت کنن. بنابراین، دقیقاً چگونه تجارت کوچیک شما می‌تونه لشکری از مشتریان پرشور که از تبلیغات دهان به دهان به نفع شما استفاده می‌کنن پرورش بده؟

خب، من چند تا ایده دارم.

  • اولین و مهمترین گام فروش کالا یا خدماتی است که واقعاً کارساز باشه و برای هر کسی که از اون استفاده می‌کنه ارزش بالایی داشته باشه. اگر کالایی یا خدماتی به قول خودش عمل کنه و حتی بیشتر از اون چه که گفته عمل کنه، برنده است!

اکثر مردم برای حل مشکلی یا تامین نیاز، محصولات یا خدماتی خریداری می‌کنن. هیچ چیزی به اندازه تهیه محصولی که باعث از بین رفتن مشکلی بسیار چالش برانگیز بشه، مشتری رو خوشحال و راضی نگه نمی‌داره. اگه یه همچین محصولی تولید کنین اونها نام شما همه جا فریاد میزنن و براتون تبلیغ می‌کنن!

  • تجربه مشتری عالی. مهم نیست که رقابت شما چقدر بزرگ باشه یا جیبتون چقدر پر پول،به عنوان یکی از نکات کلیدی برای جذب مشتری شما می‌تونین با خدمات عالی به مشتری، یک تجارت موفق بسازین.

مردم دوست دارن محصولات و خدماتی رو از مشاغل خریداری کنن که با احترام با اونها رفتار می‌کنن. مردم دوست دارن مورد توجه قرار بگیرن و به خوبی با اونها رفتار بشه و همیشه هم برای لذت بردن از اون تجربه زیبا هم که شده دوباره برمی‌گردن.

فراموش نکنین که مشتری‌ها پول خودشون که به احتمال زیاد به سختی هم درش آوردن، رو دارن برای محصولات شما خرج می‌کنن. فکر نمی‌کنن که اونها لایق یک تشکر خشک و خالی یا یک لبخند روی لب شما باشن؟ مطمئن باشین که مردم به ندرت یک تجربه عالی مشتری رو فراموش می‌کنن و با خوشحالی این موضوع رو به دیگران هم می‌گن.

  • به مشتریان خودتون دلیلی برای تبلیغ و بازاریابی تجارت خود بدهید. بعضی اوقات تبلیغات دهان به دهان به طور خودکار انجام نمیشه. شما باید مشتریان خودتون رو تشویق کنین یا به اونها انگیزه بدین تا این کار رو برای شما انجام بدن.

مثلاً برای مشتریان فعلی خودتون برنامه پاداش رو شروع کنین. یعنی هرچه افراد بیشتری به شما مراجعه کنن، از محصولات، خدمات و تخفیف‌های رایگان بیشتری برخوردار بشن. پاداش باید به اندازه کافی بزرگ باشه تا به اونها انگیزه انجام این کار رو بده. این یک روش برد ـ برد است که همیشه کارساز بوده.

۲. «رایگان» مثل جادو عمل می‌کنه!

همه آدم‌ها چیزهای رایگان رو دوست دارن، چه بی پول چه پولدار! دادن برخی از محصولات و خدمات خود به صورت رایگان که یکی ازنکات کلیدی برای جذب مشتری است، سه تا کار مثبت و جالب برای تجارت شما انجام میده:

  1. به دیگران اجازه میده تا بدونن شما وجود دارین.
  2. به شما فرصتی میده تا ارزش محصول یا خدمات خودتون رو اثبات کنین و نشون بدین که واقعاً محصولات یا خدماتتون کار می‌کنه.
  3. این کار یک روش بدون خطر برای مشتریان آینده شما فراهم می‌کنه تا محصولات و خدمات شما رو بدن صرف هرگونه هزینه امتحان کنن. و اگر مشتریان برای محصولات یا خدمات شما ارزشی قائل بشن، مایل به پرداخت پول برای اون خواهند بود.

بیاین یه جور ملموس‌تر بهش نگاه کنیم. فرض کنین که «هادی» می‌خواد یک آرایشگاه کنار خونش باز کنه و به دنبال یک روش ساده، ارزون و موثر برای تبلیغات و شروع تجارت کوچیک خودشه. اون تصمیم می‌گیره یه تابلو جلوی در آرایشگاه خود نصب کنه که روی اون نوشته: کوتاهی موی رایگان، فقط برای ۲۰ نفر اول. این کاریه که قطعاً مورد توجه خیلی‌ها قرار می‌گیره. درسته؟ بله اینه قدرت خدمات رایگان!

هر کسی که برای زدن یک مدل موی رایگان به مغازه هادی میره و از کار اون خوشش میاد، احتمالاً دفعه بعد با خوشحالی برمی‌گرده و هزینه اون رو هم می‌پردازه و احتمال خیلی زیاد هم با دوستان، همکاران و همسایگان در مورد این آرایشکاه جدید صحبت می‌کنه.

اکثر مردم نسبت به کلمه «رایگان» کشش خاصی دارن و در ذهن اونها، این فرصتی برای لذت بردن یا استفاده از چیزی بدون صرف هزینه است.

مشتریان «خدمات رایگان» رو دوست دارن چون چیزی برای از دست دادن ندارن. اونها فقط نشستن، استراحت کردن و از خدمات یا محصول بدون هیچ خطری لذت بردن.

۳. تخفیف ارائه بدین

ارائه تخفیف یکی دیگه از روش‌های خلاقانه، کم هزینه و یکی از نکات کلیدی برای جذب مشتری به تجارت شماست. مردم اغلب تخفیف‌ها رو فرصتی بزرگ برای پس‌انداز پول و لذت بردن از محصول یا خدمات می‌دونن. در واقع تخفیف‌ها معمولاً مشتریان رو تحت تاثیر قرار میدن تا بیشتر از اون چیزی که در ابتدا برنامه ریزی کردن، از محصولات یا خدمات خریداری کنن. اونها دوست دارن از فرصت استفاده کن چون ممکن است مشابه این محصولات فردا یا روزهای دیگر هم چندان ارزون نباشه.

۴. یک مسابقه بذارین

همه دوست دارن برنده بشن. مسئله برای همه فقط اون جایزه‌ای نیست که می‌گیرن. یه وقتایی همین که خوش شانس نامیده بشن یا کفر دیگران رو در بیارن، اونها رو هیجان زده می‌کنه :/

بیاین مسئله رو روشن‌تر کنیم. فرض کنین شما تو کار عروسی هستین و لباس‌های عروسی، لوازم عروس و سایر وسایل رو به کسایی که قصد ازدواج دارن می‌فروشین.

بازم فرض کنین که حالا شما تصمیم دارین یک مسابقه جالب برگزار کنین و جوایز شما شامل یک لباس عروس یا یک سفر رایگان به عنوان ماه عسل باشه. برای شرکت در این مسابقه تنها کاری که زوجین باید انجام بدن اینه که یک شعر عاشقانه درباره نحوه ملاقاتشون با هم دیگه برای شما ارسال کنن.

می‌تونین تصور کنین که چه همهمه‌ای در مورد شما درست میشه؟!

برای گسترش خبر در مورد این مسابقه، می‌تونین از روش دهان به دهان و رسانه های اجتماعی مانند فیسبوک یا اینستاگرام استفاده کنین. زوج‌ها به صورت خودجوش شروع به صحبت کردن در مورد مسابقه می‌کنن و توجه و هیاهوی رایگان رو برای شما ایجاد می‌کنن.

حتی اگه بسیاری از اونها برنده جایزه بزرگ نشن، هنوز علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد محصولات و خدمات شما باقی می‌مونن.

محض اطلاع و احتیاط بذارین اینم بگم. مطمئن بشین که به راحتی می‌تونین هزینه جایزه یا جایزه‌هایی رو که قصد دارین اهدا کنین، بپردازین. بودجه معقولی رو در نظر بگیرین و به اون پایبند باشن.

۵. آیا وبسایتی دارین؟

بله درست حدس زدین! مشاغل کوچیک هم به وبسایت نیاز دارن، حتی اگه فقط یک صفحه داشته باشه.

در نتیجه تاثیر زیاد اینترنت، دنیای ما در حال حاظر بیشتر از هر زمانه دیگری به یکدیگر متصل شده است. امروزه اکثر افراد اگه می‌خوان کالایی یا خدماتی رو پیدا کنن، به سادگی از اینترنت استفاده می‌کنن.

با گسترش تلفن همراه در بسیاری از مناطق دنیا حتی آفریقا، جستجوی اطلاعات در Google آسون‌تر و موثرتر از درخواست از نزدیک‌ترین انسان است.

بذارین بازهم مثال بزنیم تا موضوع ملموس تر بشه. فرض کنین شما یک خشکشویی کوچیک در Tema (شهری کوچک در غنا) دارین. آیا وقتی مشتری نا امید در گوگل برای مشاغل خشکشویی در Tema جسنجو کنه، کسب و کار شما در میان نتایج جستجو قرار می‌گیره؟

داشتن یک وبسایت شخصی دیگه یک امکان خیلی لوکس نیست که بگیم فقط شرکت‌های بزرگ از اون لذت می‌برن. الان اینترنت این امکان رو برای همه فراهم کرده که از این فرصت بهره‌مند بشن.

امروزه می‌تونین یک وبسایت رایگان داشته باشین و سایت www.blogger.com مکان خوبی برای شروع است. با یک حساب ایمیل Google ، می‌تونین یک صفحه وب واحد با شرح مختصری از تجارت، محصولات و خدمات خودتون ایجاد کنین.

از همه مهم‌تر شما باید اطلاعات تماس خودتون رو (آدرس، تلفن و ایمیل) درج کنین. یک وبسایت مانند بیلبورد یا آگهی روزنامه شما است. کسب و کار کوچیک خودتون رو تو اینترنت به نمایش بذارین. این کار غالباً هیچ هزینه‌ای نداره و سود زیادی برای شما خواهد داشت.

۵ مورد از نکات کلیدی برای شناخت و جذب مشتری رو باهم مرور کردیم. امیدوارم در توسعه کسب و کارتون به دردتون بخوره ?

Author

امیرحسین مهردوست
MBA | DBA | SEO | Entrepreneurship | NLP | Ai