You picked these products

Cart

20201212 235255
Post id: 1869
Views: 481

بک لینک چیست؟

لینک سازی را میتوان پربحث ترین موضوع در سئو دانست و نظرات ضد و نقیض بسیاری در مورد تاثیر بک لینک بر سئو و استراتژی اجرای آن وجود دارد. در این مقاله تلاش میکنیم ابتدا دریابیم بک لینک چیست و پس از آن بررسی کنیم چه تاثیری بر سئو سایت ما خواهد داشت.

لینک سازی یا کسب بک لینک فرآیند دریافت لینک از سایر سایت های اینترنتی برای سایت خودمان است. منظور ما از لینک متن یا تصاویری هستند که با کلیک بر روی آنها کاربر به صفحه دیگری در اینترنت منتقل میشود. ربات های گوگل زمان بررسی یک صفحه لینک های موجود در آن را نیز بررسی کرده و به این صفحات لینک شده مراجعه میکنند. به همین شکل مسیر حرکتی ربات گوگل در اینترنت شکل میگیرد.

معرفی انواع بک لینک و تاثیر آنها بر سئو

بک لینک انوع مختلفی دارد و به فالو و نوفالو و داخلی و خارجی تقسیم میشود. در این بخش ابتدا درمیابیم بک لینک چیست سپس تاثیر آنها بر سئو را میشناسیم.

بررسی بک لینک های موجود در یک صفحه یکی از مسیرهای اصلی گوگل برای یافتن و ایندکس کردن صفحات جدید در اینترنت است. علاوه بر این تعداد و کیفیت لینک ها بر رتبه بندی نتایج گوگل تاثیر مستقیم دارد. به عبارت دیگر ربات گوگل صفحه را بررسی کرده و براساس لینک های موجود در آن ارزش و اعتبار صفحات لینک شده را تشخیص میدهد.

بک لینک چیست؟ راه ارتباطی دو سایت برای دسترسی راحت کاربر

تفاوت لینک سازی داخلی و خارجی

مبحث لینک سازی به دو بخش اصلی لینک سازی داخلی و خارجی تقسیم میشود که تفاوت های مهمی با هم دارند. لینک سازی داخلی یعنی ایجاد بک لینک میان صفحات یک سایت. یعنی اگر صفحه ای از سایت شما به صفحه ای دیگر از سایت شما لینک داده باشد لینک داخلی ایجاد شده است ولی اگر لینک از سایت دیگری به یکی از صفحات سایت شما ایجاد شده باشد یک لینک خارجی یا بک لینک برای شما ایجاد شده است.

تفاوت بک لینک فالو و نوفالو

لینک ها را میتوان از منظری دیگر نیز دسته بندی نمود. هر لینک به صورت پیش فرض Dofollow محسوب میشود مگر آنکه در کد HTML آن از ویژگی Nofollow استفاده شده باشد. زمانی که ربات گوگل یک بک لینک نوفالو را مشاهده میکند ارزش و اعتباری به صفحه هدف منتقل نمیکند.

گوگل در سال ۱۹۹۰ مفهوم پیج رنک را معرفی کرد و در آن زمان تعداد بک لینک های یک وبسایت تاثیر بسیار زیادی بر رتبه بندی آن در نتایج گوگل داشت. متخصصین سئو و مدیران وب سایت ها از این نکته استفاده کردند و با تکنیک هایی مانندن تبادل لینک یا خرید بک لینک تلاش کردند تا جایگاه خود در نتایج جستجو را بهبود دهند.

با زیاد شدن معاملات بک لینک گوگل الگوریتم های خود را آپدیت کرد و الگوریتم پنگوئن را برای شناسایی و جریمه سایت هایی که از این روش های لینک سازی استفاده میکردند معرفی کرد. همچنین در ادامه پیج رنک را به کلی حذف کرده و تلاش کرد تا وابستگی رتبه بندی نتایج به لینک سازی را تا حد امکان کاهش دهد.

سایت هایی که بک لینک غیرطبیعی داشته باشند توسط الگوریتم پنگوئن جریمه میشوند

متن لینک شده یا Anchor Text

متن لینک شده به این معنی است که لینک بر روی چه عبارتی قرار داده شده است. بعنوان مثال در گذشته رایج بود که میگفتند “برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید” و لینک را بر روی کلمه اینجا قرار میدادند. در عمل عبارت “اینجا” متن لینک شده یا همان Anchor Text محسوب میشود.

زمانیکه گوگل یک بک لینک به سایت شما را مشاهده میکند به انکر تکست توجه زیادی داشته و عملا ارزش و اعتبار منتقل شده به سایت شما در این عبارت خواهد بود. اگر سایت شما با عبارت “کتاب” لینک شده باشد جایگاه شما زمانی که یک کاربر در گوگل عبارت کتاب را جستجو میکند بهتر خواهد شد ولی اگر این لینک با عبارت “موبایل” ایجاد شده باشد جایگاه شما در عبارت “موبایل” بهبود خواهد یافت.

نحوه استفاده از anchortext در بک لینک

همین توجه گوگل به Anchor Text موجب شد تا مدیران وب سایت ها تمام بک لینک های خود را با عبارات هدف ایجاد کنند. با بروزرسانی الگوریتم های گوگل، استفاده غیرطبیعی از یک عبارت به عنوان Anchor Text نیز به راهی برای شناس

پیشنهاد میشود که متن های لینک شده به سایت شما ترکیبی طبیعی از حالت های رایج در فضای اینترنت داشته باشند. مهمترین ترکیبات رایج به شرح زیر است:

  1. کلمه یا عبارت هدف برای سئو مانند “Web design
  2. نام برند شما مانند “رئال ربات”
  3. ترکیبی از نام برند و کلمه هدف مانند “طراحی سایت رئال ربات”
  4. عبارات عمومی مانند “صفحه” یا “منبع
  5. عبارات طولانی و راهنمایی کننده کاربر مانند “برای مطالعه مقاله اینجا کلیک کنید”

if توازن لازم میان این نوع لینک سازی ها برای سایت شما وجود نداشته باشد گوگل میتواند رفتار غیرطبیعی شما برای کسب بک لینک را شناسایی کند. به همین دلیل استراتژی های لینک سازی عموما هدفمند و منظم هستند زیرا ممکن است بیشتر برای شما تاثیر منفی داشته باشد تا مثبت.

تعیین ارزش بک لینک توسط گوگل

بک لینک هایی که از سایت های مختلف به سایت شما ایجاد میشود ارزش و اعتبار یکسانی از دید گوگل نخواهند داشت. گوگل تلاش میکند فاکتورهای مختلفی را برای تعیین ارزش یک بک لینک لحاظ کند که مهمترین آنها به شرح زیر است:

1- اعتبار دامنه یا Domain Authority

فاکتورهای بسیاری برای تعیین اعتبار دامنه شما لحاظ میشود که برخی از آنها عبارتند از عمر دامنه، نوع دامنه، تعداد بک لینک های دریافتی، تعداد لینک های خروجی، فعالیت در شبکه های اجتماعی و … . هرچقدر اعتبار دامنه ای که به شما لینک داده است بیشتر باشد ارزش بک لینک و تاثیر آن بر جایگاه شما بیشتر خواهد بود.

2- اعتبار صفحه یا Page Authority

اعتبار صفحه شباهت زیادی به اعتبار دامنه دارد ولی برای یک صفحه خاص از آن دامنه محاسبه میشود. ممکن است دامنه اعتبار بسیار بالایی داشته باشد ولی صفحه ای که از آن لینک دریافت کرده اید اعتبار پایینی در آن دامنه داشته باشد. میزان اعتبار صفحه معمولا براساس لینک سازی داخلی سایت به آن صفحه و بک لینک هایی که مستقیما برای همان صفحه ایجاد شده است تعیین میگردد.

صفحاتی که لینک سازی داخلی خوبی داشته باشند معمولا اعتبار بالایی نیز خواهند داشت. بعنوان مثال صفحاتی که در منوی اصلی سایت هستند معمولا معتبرترین صفحات آن دامنه خواهند بود.

برای بررسی page authority و domain authority ابزارهای مختلفی وجود دارند که بهترین آنها عبارتند از Serpchecker که توسط سایت mangools.com معرفی شده و open site explorer که ابزاری قدرتمند از سایت moz.com است. تصویر زیر نمونه ای از گزارش سایت moz برای اعتبار دامنه وبسیما و صفحه اصلی وبسیما است.

دریافت اطلاعات domain authority و page authority

3- تعداد لینک های خروجی

هر دامنه ای که به شما لینک میدهد احتمالا به سایت های دیگری نیز لینک داده است. هرچقدر تعداد سایت هایی که در یک صفحه یا در کل یک دامنه لینک شده اند بیشتر باشد ارزش و اعتباری که به هریک از آنها میرسد کاهش خواهد یافت.

معمولا سایت هایی که در زمینه فروش Rpvrtazh ad یا بک لینک فعالیت میکنند علاوه بر شما به سایت های بسیاری لینک داده اند و همین مسئله موجب کاهش ارزش و اعتبار این نوع لینک سازی میشود.

4- میزان ارتباط موضوعی سایت شما با سایت لینک دهنده

یکی از مواردی که گوگل توجه ویژه ای به آن دارد و تلاش میکند تا در فاکتورهای رتبه بندی نتایج جستجو از آن استفاده کند، ارتباط موضوعی میان صفحات لینک شده است. بعنوان مثال اگر شما در زمینه تورهای مسافرتی فعالیت میکنید ولی بک لینک های شما همگی از سایت های دانلود هستند ارزش و اعتبار زیادی برای شما ایجاد نمیکنند. ولی اگر این بک لینک ها از سایت هایی با موضوع سفر، گردشگری، خرید بلیت و … برای شما ایجاد شده باشد میتواند اثرگذاری بهتری در جایگاه شما داشته باشد.

5- محل قرارگیری بک لینک

محل قرار گیری بک لینک در سایت اهمیت بسیاری دارد. ممکن است لینک شما در محتوای یک مقاله، سایدبار و یا حتی فوتر قرار گرفته باشد. لینک هایی که در محتوای صفحه هستند ارزش بیشتری در مقایسه با لینک های موجود در سایدبار و فوتر خواهند داشت.

به طور معمول لینک هایی که در فوتر یا سایدبار قرار داده میشوند در همه صفحات آن سایت نمایش داده میشوند، به این لینک ها اصطلاحا Sitewide گفته میشود. قرار گیری بک لینک شما در همه صفحات یک سایت میتواند عاملی برای تشخیص خریداری آن لینک توسط ربات های گوگل باشد و ممکن است با تکرار زیاد این اتفاق الگوریتم پیگوئن سایت شما را جریمه کند. پیشنهاد میکنیم برای درک بهتر این موضوع به مقاله خرید بک لینک مراجعه نمایید.

محل قرارگیری بک لینک در سایت

برآیند این دو 

سخن پایانی

به طور حتم کسب بک لینک و استراتژی درست برای لینک سازی داخلی میتواند جایگاه شما در نتایج گوگل را بهبود دهد ولی قبل از شروع به کار باید تکنیک های مناسب و استانداردهای گوگل را به خوبی بشناسید زیرا اشتباه در این کار میتواند نتایج کاملا معکوس به همراه داشته و موجب جریمه سایت شما توسط گوگل شود.

در این مقاله با مفهوم بک لینک و نحوه بررسی ارزش آن توسط گوگل آشنا شدیم در درس بعدی به بررسی روش های مناسب برای کسب بک لینک و معرفی تکنیک های کلاه سفید و کلاه سیاه میپردازیم.

در صورتیکه برای درک هریک از مفاهیم این مقاله یا استفاده از آنها سوالی دارید میتوانید در بخش نظرات همین مقاله مطرح کنید تا مشاورین وبسیما پاسخ گوی شما باشند.

Frequently Asked Questions

بک لینک دقیقا چیست؟

هر متن یا تصویری که با کلیک بر روی آن به صفحه دیگری منتقل میشویم لینک نامیده میشود. اگر سایت یا دامنه اینترنتی دیگری به یکی از صفحات شما لینک داده باشد اصطلاحا به آن بک لینک می گوییم.

تاثیر بک لینکسازی بر سئو چطور محاسبه میشود؟

برای تعیین ارزش و تاثیر یک بک لینک بر سئو سایت شما فاکتورهای متعددی سنجید میشود که مهمترین آنها عبارتند از:

  1. اعتبار دامنه لینک دهنده
  2. ارتباط موضوعی سایت شما و صفحه ارجاع دهنده
  3. انکر تکست انتخاب شده برای لینک
  4. محل قرارگیری لینک در صفحه
  5. تعداد لینک های خروجی صفحه ارجاع دهنده
  6. فالو یا نوفالو بودن لینک

لینکسازی نوفالو نیز بر سئو تاثیرگذار است؟

طبق اعلام گوگل لینک نوفالو ارزش و اعتباری را به سایت ما منتقل نمیکند ولی ایجاد تعادل میان تعداد لینک های فالو و نوفالو یکی از معیارهای مهم الگوریتم پنگوئن برای تشخیص طبیعی بودن لینک سازی خارجی سایت است. در نتیجه حضور لینک های نوفالو میتواند احتمال جریمه شدن سایت را به شدت کاهش دهد.

رایج ترین روش های لینک سازی خارجی چیست؟

کیفیت محتوای شما مهمترین دلیل برای دریافت لینک از سایت های دیگر است. با این وجود روش هایی برای لینک سازی وجود دارد که مهمترین آنها عبارتند از:

  1. خرید بک لینک متنی
  2. خرید رپورتاژ آگهی
  3. فعالیت در شبکه های اجتماعی
  4. ساخت پروفایل در سایت های معتبر
  5. کامنت گذاری در سایت های مرتبط

Author

امیرحسین مهردوست
MBA | DBA | SEO | Entrepreneurship | NLP | Ai