You picked these products

Cart

دامنه سایت
Post id: 4193
Views: 405

تغییر دامنه سایت و یا انتقال سایت به دامنه جدید یکی از اتفاقات رایج در فضای اینترنت است که به دلایل مختلفی انجام میشود. این انتقال شامل حالت های بسیاری میشود که در این بخش تلاش میکنیم همه شرایط ممکن را بررسی کرده و نکات مهم در هر یک را بررسی کنیم.

مهمترین نکته ای که در انتقال دامنه یا تغییر آدرس سایت باید به آن توجه کنیم حفظ جایگاه در نتایج گوگل و انتقال SEO دامنه قدیمی به آدرس جدید است. در صورتیکه فرآیند انتقال به درستی انجام نشود شما با کاهش چشمگیر بازدیدکننده و در مواردی از دست رفتن جایگاه خود در نتایج گوگل مواجه خواهید شد.

جهت ثبت انواع دامنه ، تهیه هاست و سرور به این سایت مراجعه فرمائید: رئال سرور

آموزش تغییر دامنه سایت

کاهش بازدیدکننده و از دست رفتن جایگاه پس از تغییر دامنه

اگر تاکنون فرآیند انتقال دامنه را انجام داده باشید به خوبی میدانید که این کار معمولا با کمی افت جایگاه همراه خواهد بود. میزان افت سئو سایت بستگی مستقیم به عملکرد شما هنگام انتقال و رعایت استانداردهای لازم دارد. به طور معمول با گذشت مدتی از زمان انتقال این افت جایگاه برطرف شده و سایت به شرایط عادی خود بازمیگردد.

به طور معمول با گذشت مدتی از زمان انتقال این افت جایگاه برطرف شده و سایت به شرایط عادی خود بازمیگردد. به طور مثال تصویر زیر نمونه از تغییر آدرس سایت از http به https را نشان میدهد که در دو هفته اول با 35 درصد کاهش بازدید کننده همراه بوده و پس از تقریبا 6 ماه به شرایط عادی خود بازگشته است.

https activation آموزش تغییر دامنه سایت

البته 6 ماه زمان بسیاری زیادی برای رسیدن به نقطه قبل می باشد و تلاش ما بر این است که تا حد امکان فرآیند انتقال را سریع و کم هزینه انجام دهیم.

انواع انتقال سایت و تغییر آدرس

مدل های متنوعی از انتقال سایت، باز طراحی و تغییر آدرس آن وجود دارند که هرکدام نیازمند برنامه ریزی مشخص و انجام دستورالعمل های خاصی هستند. در این بخش به بررسی مدل های موجود میپردازیم:

url structure آموزش تغییر دامنه سایت

1- تغییر protocol سایت به https

طی دو سال اخیر انتقال سایت به https یکی از فرآیندهای رایج در فضای اینترنت بوده است. زیرا گوگل توجه بیشتری به سایت های ایمن داشته و این فاکتور میتواند در کسب بهتر در نتایج گوگل تاثیرگذار باشد. فعال کردن https برای سایت ها یک اجبار نیست ولی میتواند یک فاکتور مثبت و تاثیرگذار (هرچند کم) در سئو سایت باشد.

ssl activation seo min آموزش تغییر دامنه سایت

برای سایت هایی که ماهیت آنها فروشگاه اینترنتی است یا کاربران قابلیت ثبت نام و ورود دارند استفاده از https اهمیت بیشتری خواهد داشت چرا که به حفظ امنیت اطلاعات کاربران کمک میکند.

2- تغییر زیر دامنه یا آدرس اصلی سایت

یکی دیگر از تغییرات رایج، انتقال سایت از نسخه www به بدون www است که معمولا همزمان با باز طراحی سایت انجام میشود. همچنین ممکن است سایت شما از آدرس fa.example.com به آدرس example.com منتقل گردد تا دسترسی کاربران به صفحات داخلی آسان تر شده و آدرس صفحات کوتاه شود.

این مدل تغییر آدرس معمولا کمترین تاثیر را بر جایگاه یا آمار بازدید خواهد داشت چرا که کلیه صفحات و محتوای موجود در سایت به همان شکل قبلی حفظ شده و در دسترس خواهند بود.

3- انتقال سایت به دامنه جدید

تغییر دامنه سایت معمولا با هدف بازطراحی برند، فرار از فیلترینگ و یا انتقال به یک دامنه معتبر تر صورت میگیرد. بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی در ابتدای فعالیت خود توجهی به انتخاب دامنه و نام مناسب برای خود ندارند و پس از دستیابی به موفقیت های نسبی تصمیم به تغییر نام یا دامنه خود میگیرند. در این شرایط تغییر دامنه سایت اجتناب ناپذیر بوده و باید به درستی انجام شود.

در این شرایط اگر فرآیند انتقال به درستی انجام نشود ممکن است موجب افت شدید جایگاه و کاهش آمار بازدید سایت از طریق گوگل شود. در نتیجه آنچه در ادامه این مقاله برای تغییر دامنه سایت آموزش میدهیم اهمیت زیادی برای شما خواهد داشت.

4- تغییر TLD دامنه

تغییر نوع دامنه از ir به com یا هر تغییر مشابه دیگری را میتوان یکی از انواع رایج تغییر آدرس سایت دانست. یکی از مشکلات دامنه های ir استفاده از سرویس های بین المللی مانند Google Adwords است که به دلایل مختلف ایران را تحریم کرده اند. در این شرایط مدیر سایت تصمیم میگیرد تا همان دامنه را با پسوندی جدید و البته بین المللی راه اندازی نماید تا از تمام سرویس های آنلاین بهره بگیرد.

این تغییر در عمل تفاوتی با تغییر نام دامنه نداشته و از نظر گوگل realrobot.ir و realrobot.com دو دامنه کاملا مستقل و مجزا محسوب میشوند.

نمودار و جدول زیر پراکندگی و تعداد دامنه های ثبت شده توسط ایرانیان را طبق گزارش سایت domainnamestat در سال 2019 نشان میدهد.
همانطور که در تصویر مشخص است درصد بسیار بالایی از سایت ها با دامنه ir ثبت شده اند و پس از آن com، org و net بیشترین آمار استفاده را برای سایت های ایرانی دارند.

iran domain distribution min آموزش تغییر دامنه سایت

در این میان حضور دامنه هایی مثل co و in بسیار عجیب است چرا که این دو دامنه به کشورهای کلمبیا و هند مربوط میشوند ولی به دلیل در دسترس بودن توسط سایت های ایرانی نیز مورد استفاده قرار گرفته اند.

5- تغییر سیستم مدیریت محتوا یا زبان برنامه نویسی

سایت های اینترنتی عمری بین 2 تا 5 سال خواهند داشت و پس از این زمان نیازمند بازطراحی و یا حتی بازبینی اساسی در کدنویسی خواهند بود. در این شرایط حتی ممکن است زبان برنامه نویسی یا سیستم مدیریت محتوای سایت نیز تغییر کند.

وردپرس و جوملا دو سیستم مدیریت محتوای شناخته شده در سرتاسر دنیا هستند که فعالیت خود را تقریبا به صورت همزمان آغاز کردند ولی به مرور زمان رشد و توسعه سریع وردپرس و موفقیت های آن در سئو موجب شد تا طراحی سایت با وردپرس به مراتب ساده تر و البته محبوب تر باشد.
به واسطه این اتفاق تغییر سیستم مدیریت سایت از جوملا به وردپرس بسیار رواج یافته که موجب تغییرات اساسی در آدرس دهی صفحات نیز خواهد شد.

آموزش تغییر دامنه سایت

با این اتفاق عملا آدرس دهی صفحات به طور کلی تغییر کرده و آدرس های قبلی به صفحات 404 منتهی میشوند. بیشترین احتمال افت جایگاه در این شرایط مشاهده میشود.

آموزش تغییر دامنه اصلی سایت

برای تغییر دامنه سایت و تغییر TLD مسیر کاملا مشابهی را طی میکنیم ولی برای تغییر آدرس سایت از http به https مسیر ما کمی متفاوت خواهد بود. دقت کنید که قدم های دوم ، سوم، چهارم و پنجم را باید به سرعت و نهایتا طی یک یا دو روز به صورت کامل انجام دهید.

اگر سایت در پنل گوگل وبمستر ثبت نشده است پیش از هر اقدامی باید سایت خود را به گوگل معرفی کرده و هویت خود را بعنوان مالک آن تایید کنید.

قدم اول – خرید دامنه جدید و تمدید دامنه فعلی

در ابتدا شما باید دامنه جدید که قصد انتقال سایت به آن را دارید خریداری کرده و مراحل ثبت و تایید هویت را نهایی کنید. نکته بسیار مهم تمدید دامنه قدیمی تر برای مدت طولانی است. با مراجعه به سایت whois.com میتوانید آدرس دامنه مورد نظر خود را وارد کرده و از تاریخ انقضای آن مطلع شوید. 

برای حفظ سئو سایت، شما به دامنه قبلی نیاز خواهید داشت زیرا تمام بک لینک های شما در فضای اینترنت و شبکه های اجتماعی به این دامنه ایجاد شده و برای حفظ اعتبار آنها باید دامنه قدیمی به دامنه جدید ریدایرکت 301 شود.

قبل از شروع فرآیند مطمئن شوید که این دامنه تا مدت طولانی در اختیار شما خواهد بود زیرا با انتقال به دامنه جدید ممکن است این نکته مهم را فراموش کرده و دامنه خود را تمدید نکنید. تصویر زیر نمونه ای از داده های این سایت است که نشان میدهد سایت ما تا سال 2023 رزرو شده است.

آموزش تغییر دامنه سایت

قدم دوم – راه اندازی سایت بر روی دامنه جدید

در بسیاری موارد راه اندازی سایت بر روی دامنه جدید همراه با تصمیمات دیگری مانند تغییر هاست یا گواهی SSL انجام میشود. پیشنهاد میکنیم که هر یک از این تصمیمات در بازه های زمانی مجزا و به صورت کاملا مستقل انجام شود.

برای راه اندازی سایت بر روی دامنه جدید یک هاست جدید بر روی همان سروری که سایت قبلی قرار دارد تهیه کنید که از نظر امکانات، IP و DNS کاملا مشابه باشند. راه اندازی دامنه جدید با یک DNS متفاوت (در شرایطی خاص) ممکن است ریسک از دست رفتن جایگاه را افزایش دهد.

سایت خود را بر روی دامنه و هاست جدید راه اندازی کنید و از عملکرد صحیح تمام صفحات و آدرس های آن مطمئن شوید. بسیاری از سایت ها در این مرحله لینک های موجود در منو، سایدبار، فوتر و حتی محتوای صفحات را به روز رسانی نمی کنند و این آدرس ها همیشه به سایت قبلی باقی می ماند.

قدم سوم – معرفی سایت جدید در گوگل وبمستر

فرآیند ثبت سایت در گوگل را برای دامنه جدید انجام داده و کلیه تنظیمات آن شامل معرفی نقشه سایت، تعیین دامنه اصلی، تهیه فایل robots.txt و … در پنل وبمستر را انجام دهید.

قبل از شروع فرآیند انتقال لینک سازی های داخلی سایت و آدرس دهی تصاویر را به دقت بررسی کنید. کلیه لینک سازی های داخلی و دسترسی به تصاویر و فایل ها جانبی باید با آدرس دامنه جدید باشد.

قدم چهارم – ریدایرکت کلیه آدرس های دامنه قبلی به دامنه جدید

در این مرحله باید هر آدرسی که در دامنه قبل داشته اید را به آدرس متناظر خود در دامنه جدید ریدایرکت کنید. به عنوان مثال websima.ir/blog باید دقیقا به آدرس websima.com/blog ریدایرکت گردد. به طور معمول زمانی که تغییر اساسی در ساختار آدرس دهی و یا کدنویسی سایت ایجاد نشده است ریدایرکت صفحات بسیار راحت و با یک خط کد انجام میشود.

اگر سرور یا هاست شما لینوکس است میتوانید با قرار دادن کد زیر در فایل htaccess در هاست دامنه اصلی کلیه آدرس های دامنه قبلی را به دامنه جدید ریدایرکت نمایید.

آموزش تغییر دامنه سایت

در کد بالا به جای olddomain.com آدرس سایت فعلی خود و به جای newdomain.com آدرس دامنه جدید را قرار داده و این کد را در فایل htaccess دامنه قدیمی قرار دهید. دقت کنید که اگر دامنه جدید با آدرس https یا همراه با www باز میشود در خط آخر این موارد را لحاظ کنید و دقیقا آدرسی که سایت جدید با آن باز میشود را وارد نمایید.

با این کد هر صفحه از سایت قدیمی عینا به آدرس مشابه در سایت جدید ریدایرکت شده و فقط نام دامنه تغییر میکند. این دستورات هم برای تغییر دامنه اصلی و هم برای تغییر TLD دامنه قابل استفاده است.

پس از انجام این مرحله آدرس های مختلفی از سایت را تست کرده و از ریدایرکت صحیح آنها مطمئن شوید.

قدم پنجم – اعلام تغییر دامنه به گوگل

ابتدا به پنل گوگل سرچ کنسول، مربوط به دامنه قدیمی وارد شده و از منوی سمت چپ گزینه Settings را انتخاب کنید. برای ارسال درخواست تغییر دامنه بر روی گزینه Change of Address کلیک کنید.

آموزش تغییر دامنه سایت

در قدم بعدی ابتدا دامنه جدید خود را از لیست انتخاب کرده و گزینه Validate & Update را انتخاب کنید. در این مرحله گوگل دسترسی شما به مالکیت سایت جدید و البته ریدایرکت 301 را بررسی کرده و در صورتیکه مشکلی در فرآیند انتقال وجود داشته باشد به شما اطلاع خواهد داد.

آموزش تغییر دامنه سایت

پس از ارسال درخواست تغییر آدرس معمولا 2 تا 6 هفته زمان نیاز است تا کلیه آدرس های دامنه قبلی از ایندکس خارج شده و دامنه جدید جایگزین آن شود.

اگر مراحل انتقال به درستی انجام شده باشد معمولا شما در این مدت کاهش بازدیدکننده 10 تا 30 درصدی را در پنل سرچ کنسول دامنه قدیمی مشاهده خواهید کرد ولی پس از نهایی شدن فرآیند انتقال و جایگزین شدن این آدرس ها جایگاه شما به صورت کامل به حالت طبیعی بازخواهد گشت. البته دقت کنید که از این پس اطلاعات آماری مربوط به میزان جستجو و کلیک تنها در پنل دامنه جدید در دسترس شما خواهد بود.

گوگل سرچ کنسول را میتوان یک جعبه ابزار قدرتمند برای بررسی وضعیت سئو و حفظ سلامت سایت دانست و تغییر آدرس سایت تنها یکی از ابزارهای آن است. برای یادگیری همه بخش های آن پیشنهاد میکنیم در کارگاه تخصصی آموزش google search console شرکت کنید.

Frequently Asked Questions

آیا تغییر دامنه سایت تاثیر منفی بر سئو خواهد داشت؟

تغییر دامنه سایت در واقع به معنی راه اندازی یک سایت جدید است و فرآیند آنالیز و تعیین رتبه ممکن است مدت ها زمان نیاز داشته باشد. ولی اگر فرآیند انتقال به درستی انجام شده باشد و از طریق سرچ کنسول به گوگل اعلام شود موجب از دست رفتن رتبه یا جایگاه ما نخواهد شد.

پس از انتقال نیازی به تمدید دامنه قبلی هست؟

یکی از فاکتورهای مهم در رتبه بندی نتایج جستجو لینک سازی های خارجی است. با استفاده از ریدایرکت 301 و اعلام انتقال به گوگل این اعتبار و ارزش به دامنه جدید منتقل میگردد. ولی اگر به هر دلیل مالکیت دامنه قبلی را از دست بدهید یا کدهای مربوط به ریدایرکت 301 حذف شوند عملا لینک های خارجی سایت نیز بی اثر خواهند شد.

در نتیجه پیشنهاد میشود تا هرزمان که میتوانید دامنه قدیمی را تحت مالکیت خود نگه داشته و از ریدایرکت ها مطمئن شوید.

میتوان پس از مدتی دامنه جدید را به دامنه دیگری انتقال دهیم؟

تغییرات مداوم دامنه و ریدایرکت های تو در تو موجب میشود که اعتبار و ارزش لینک های شما از دست برود. پیشنهاد میکنیم در صورتیکه دامنه جدیدی را برای فعالیت خود انتخاب کرده اید، درخواست قبلی را غیرفعال کرده و هر دو دامنه اول و دوم را طبق مراحل توضیح داده شده به آدرس سوم منتقل کنید.

تغییر آدرس به https را به گوگل اعلام کنید؟

ابزاری که در پنل سرچ کنسول قرار داده شده است برای اعلام تغییر دامنه اصلی سایت است. اگر آدرس صفحات شما به https تغییر کرده است کافیست نسخه http را به https ریدایرکت 301 کرده و از این پس آمار و اطلاعات را از پنل نسخه https دنبال کنید.

Author

ساناز ذوقی
Sanaz ordinary editor of the blog the real robot and the tutor training course, the production of textual content-to-face SEO-Friendly to a creative approach, with the help of artificial intelligence | expert SEO and held a seminar on the production of content with artificial intelligence, Fibonacci | 6+ year فریلنسری projects, SEO content, web