You picked these products
Shopping Cart
Confirm & Payment
Access to Product
Your cart is currently empty.

Return to shop

مجوز کسب و کار اینترنتی برای سایت فروشگاهی
Post id: 6005
Views: 534

برای دریافت مجوز کسب و کار اینترنتی برای سایت فروشگاهی چه باید کرد؟

مجوز کسب و کار اینترنتی گرفتی؟ تا انتهای مقاله Real robot همراه باشید تا اطلاعات لازم و مدارک و منابع دریافت پروانه کسب و مجوزهای مختلف را برای صاحبان فروشگاههای اینترنتی شرح دهیم.  فروشگاههای آنلاین، امروزه بیشترین چیزی است که در بین مردم کاربران و طرفداران زیادی را به خود جذب کرده.

گسترش روز افزون اینترنت باعث شده افراد بسیار زیادی از این بستر مهیا شده استفاده کنند و به راحتی از اینترنت کسب درآمد کنند.
به غیر از آن امروزه کلاهبرداران بسیار زیادی از اینترنت سوء استفاده کرده و کلاهبرداری می‌کنند. به همین دلیل برای اینکه جلوی این کلاهبرداری ها گرفته شود، باید اقداماتی صورت گیرد تا این کسب و کارها سازماندهی شوند. به همین جهت دریافت مجوز کسب و کار اینترنتی اولین اقدام به منظور ساماندهی کسب و کارهای اینترنتی در نظر گرفته می‌شود.

ضرورت دریافت مجوز کسب و کار اینترنتی 

از سالهای پیش تاکنون دسترسی به اینترنت سبب آسان شدن فرآیند خرید و دریافت خدمات شده است. راحتی افراد را تشویق به استفاده بیشتر از اینترنت جهت خرید و فروشآنلاین می‌کند. به همین دلیل در این مطلب در رابطه با دریافت مجوز کسب و کار اینترنتی را برایتان شرح داده ایم.

جهت دریافت مجوز صنفی رایانه‌ ای وبسایت خود همین حالا اقدام کنید…!

مدارک مجوز کسب و کار ضرورت ها

پروانه کسب و کار اینترنتی چیست؟

یکی از مهمترین مجوزهای مورد نیاز جهت راه اندازی فروشگاه اینترنتی پروانه کسب و کار اینترنتی می‌باشد. پروانه و مجوز صنفی به مجوزی گفته می‌شود که باید از صنف و یا اتحادیه مورد نظر مراجعه کرده و تقاضای دریافت مجوز از آن‌ها کنید. اگر شما در حوزه‌ای مشغول به فعالیت هستید که صنف خاص و مشخصی برایش وجود ندارد، باید مجوز خود را از اتحادیه کسب و کارهای مجازی دریافت نمایید.
از این رو کسی که به عنوان تولید کننده محصول و یا مواد غذایی در نظر گرفته می‌شود نیازی به دریافت مجوز ندارد. بنابراین تنها باید مجوزی را از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی برای تولید محصول خود اخذ نماید.

انواع مجوز کسب و کار اینترنتی

اغلب مردم به جهت دسترسی آسان اینترنت، فعالیت‌های تجاری بسیار زیادی ترجیح می‌دهند محصولات و خدمات خود را از طریق فضای مجازی و طراحی اپلیکیشن در تبریز موبایل معرفی و به مخاطبان ارائه دهند. ناگفته نماند که کسب و کارهای مختلف نیاز به مجوزهای جداگانه و مجزا دارند. از این رو شما برای دریافت مجوز برای کسب و کارهای اینترنتی باید ابتدا در نظر بگیرید که برای چه کسب و کاری، چه مجوزهایی لازم است؟ باید پس از تعیین حوزه فعالیت خود برای دریافت مجوز اقدام کنید.

به طور کلی مجوزهایی که در حوزه کسب و کار آنلاین در نظر گرفته می‌شوند شامل دو دسته اساسی می‌باشند:

  • مجوزهای عمومی یا همان نماد اعتماد
  • مجوز اختصاصی صنف مربوطه

مجوزهای عمومی 

به طور کلی مجوزهای عمومی برای تمامی کسب و کارهای آنلاین عمومیت دارند. بنابراین هنگامی که شما اقدام به انجام هر کسب و کار اینترنتی کردید باید برای دریافت این گونه مجوزها اقدام کنید. از این رو هنگامی که به دریافت مجوز اقدام می‌کنید یک نماد با توجه به نوع کاربری سایت شما به شما تعلق می‌گیرد. نماد اعتماد الکترونیکی و پروانه‌های کسب و کار، از جمله این مجوزها می‌باشند.

نماد اعتماد الکترونیکی توسط سازمان توسعه و تجارت الکترونیک ارائه می‌شود. طبق قوانین در نظر گرفته شده در این مرکز، این نماد اعتماد تنها برای سایت‌هایی در نظر گرفته می‌شود که در آنها فرآیند فروش کالا یا خدمات انجام می‌شود. به همین جهت تمامی فروشگاه‌های اینترنتی باید دارای نماد الکترونیکی باشند. از این رو در صورتی که دارای یک فروشگاه اینترنتی هستید باید به دریافت مجوز برای کسب و کار اینترنتی خود اقدام کنید و آن را پشت گوش نیندازند.

مجوزهای اختصاصی

این مجوزها شامل همان گروه صنفی مورد نظر می‌باشند. برای دریافت این مجوزها باید در نظر داشته باشید که در چه حوزه‌های فعالیت می‌کنید. به عنوان مثال برای فروش محصولات سمعی، بصری و محصولات فرهنگی مانند کتاب، باید به وزارت ارشاد مراجعه کرده و اقدام به دریافت مجوز از این سازمان کنید.
در حالی که برای محصولات مربوط به سلامت و درمان به مجوز وزارت بهداشت و درمان نیاز دارید. از این رو مشخص است که هر صنفی نیاز به پروانه اختصاصی همان صنف و اتحادیه دارد. ناگفته نماند که سایت‌های شرکتی نیاز به دریافت و اخذ پروانه کسب و کار و یا نماد اعتماد الکترونیکی ندارند.

مجوز ساماندهی برای فروشگاه‌های اینترنتی

یکی دیگر از مجوزهای لازم برای فروشگاه اینترنتی مجوز ساماندهی می‌باشد. ساماندهی به مرکز توسعه فناوری اطلاعات و همچنین رسانه‌های دیجیتال وابسته می‌باشد. در واقع این مرکز به عنوان یکی از توابع وزارت فرهنگ و ارشاد شناخته می‌شود.
وظیفه این سایت و سامانه جمع آوری اطلاعات مدیران تمام سایت‌ها و سامانه‌های اینترنتی می‌باشد. به این منظور اطلاعات تمامی مدیران و صاحبان فروشگاه‌های اینترنتی و سایت‌های مختلف، در این سایت‌ها ثبت می‌شود. بنابراین سایت ساماندهی از جمله سایت‌هایی می‌باشد که کمک بزرگی برای جلوگیری از هرگونه سوء ظن و کلاهبرداری می‌کند.

نظام صنفی رایانه‌ای از انواع مجوز کسب و کار اینترنتی

از دیگر مجوزهای لازم که برای راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی و فروشگاه‌های اینترنتی لازم است مجوز نظام صنفی رایانه‌ای می‌باشد.
به طور کلی تمامی شرکت‌ها پیش از آن که فعالیتهای طراحی، توسعه، راه اندازی، تولید، مشاوره، پشتیبانی و آموزش سیستم‌های نرم افزاری، شبکه‌های اطلاع رسانی و نمونه‌های شبیه به آن اقدام کنند؛ باید به نظام صنفی استان خود مراجعه کرده و مجوزهای لازم و مرتبط با فعالیت خود را دریافت نمایند.

مدارک مورد نیاز برای دریافت مجوز کسب و کار اینترنتی

ارائه کپی موارد زیر:

  • مدرک تحصیلی مدیرعامل برای دریافت مجوز برای کسب و کار اینترنتی
  • لوگو و گواهی ثبت
  • روزنامه رسمی آگهی تأسیس شرکت
  • تصویر روزنامه رسمی آگهی کلیه تغییرات
  • اساسنامه
  • شناسنامه و کارت ملی مدیرعامل
  • مدارک مورد نیاز برای دریافت پروانه کسب
  • تصویر آخرین رتبه‌بندی شورای عالی انفورماتیک
  • کارت ملی همه اعضای هیئت مدیره
  • لیست بیمه
  • آخرین اظهارنامه مالیاتی

به خاطر داشته باشید که کسب و کارهایی که دارای نماد اعتماد می‌باشند باید قوانین و مقررات مندرج در نماد را رعایت کنند. به این منظور این کسب و کارها باید مدارکی برای دریافت پروانه کسب داشته باشند.

دریافت و ارائه تأییدیه ویژگی‌های تخصصی کسب و کار مجازی توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی

  • کپی کارت ملی برای اشخاص حقیقی و شناسه ملی برای اشخاص حقوقی و ارائه گذرنامه و پروانه کار برای اتباع خارجی برای دریافت مجوز برای کسب و کارهای اینترنتی
  • نشانی دفتر کار یا اقامتگاه قانونی متقاضی
  • گواهی صلاحیت شخصی از نیروی انتظامی
  • کپی کارت پایان خدمت نظام وظیفه یا گواهی اشتغال به تحصیل معافیت دائم و معافیت پزشکی برای آقایان کمتر از پنجاه سال سن
  • پروانه تخصصی و فنی یا دیپلم فنی یا مدارک تحصیلی دانشگاهی مرتبط با کسب و کار یا
    معرفی یک نفر واجد شرایط مذکور برای صنوف ارائه گواهی از اداره امور مالیاتی ذیربط مبنی بر پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیات قطعی شده
  • گواهی شرکت در دوره‌های آموزشی احکام تجارت و کسب و کار
  • مصوبه هیأت مدیره جهت صدور پروانه کسب به نام مدیر عامل یا یکی از صاحبان امضاء طبق اساسنامه و آخرین آگهی روزنامه رسمی ثبت شرکت برای اشخاص حقوقی

مراحل لازم برای دریافت مجوز برای کسب و کارهای اینترنتی

  • در مرحله اول برای دریافت مجوز برای سایت فروشگاه اینترنتی، شما موظف به راه اندازی فروشگاه خود به صورت مجازی می‌باشید. برای طراحی سایت فروشگاهی در تبریز خود باید بر اساس چک لیستهای مرکز توسعه تجارت الکترونیکی قدم بردارید تا تمامی قوانین آن را رعایت کنید.
  • پس از راه اندازی کسب و کار خود به صورت مجازی باید به ثبت تقاضا توسط متقاضی در سامانه اینماد بپردازید.
  • گام سوم پس از بررسی‌های لازمه توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، تقاضای کسب و کار شما به سامانه اصناف ارجاع داده می‌شود.
  • مرحله چهارم شما باید مدارک درج شده در ماده ۴ این آیین نامه را برای این سازمانها فراهم کنید. (مدارک مورد نیاز در قسمت‌های قبل مقاله به صورت کامل و واضح عنوان شده است.)
    در نظر داشته باشید که مدت زمان لازم و مشخص برای دریافت مدارک به این سازمان‌ها سه ماه بعد از قبول تقاضا می‌باشد.
  • پس از این مرحله و تکمیل شدن مدارک، پرونده شما به وسیلهٔ اتحادیه کامل می‌شود. در پس از تطبیق مدارک بارگذاری شده با اصل آن طی مدت ۱۵ روز و همچنین ارسال مشخصات پروانه کسب به سامانه اینماد، پروانه کسب و کار برای متقاضی صادر می‌شود.

به خاطر داشته باشید که مراجعی که مجوز کسب و کار را صادر می‌کنند وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌باشد.

جمع بندی

در نظر داشته باشید که این کسب و کارهای مورد نظر شما هستند که در گروی داشتن مجوز می‌باشند. بسیاری از سایت و مشاغل اینترنتی مجوزها را دریافت نمی‌کنند. به طور کلی هر محصولی که شما قصد فعالیت بر روی آن را دارید و تمایل دارید آن را در فضای مجازی به اشتراک بگذارید باید مجوز لازم را از مراکز مربوطه دریافت نماید.
در غیر این صورت ممکن است کسب و کار شما کلاهبرداری محسوب شود و پیامدهای نامناسبی را برایتان به همراه داشته باشد. همچنین شما را در کسب و کارتان با شکست مواجه کند.

توصیه رئال ربات به شما این است که برای اینکه بتوانید به کسب درآمد از اینترنت پرداخته و در این زمینه با مشکلی رو به رو نشوید، هر چه سریعتر به دریافت مجوزهای مربوطه اقدام کنید.

Author

ساناز ذوقی
Sanaz ordinary editor of the blog the real robot and the tutor training course, the production of textual content-to-face SEO-Friendly to a creative approach, with the help of artificial intelligence | expert SEO and held a seminar on the production of content with artificial intelligence, Fibonacci | 6+ year فریلنسری projects, SEO content, web