تگ کنونیکال به انگلیسی Canonical Tag یکی از تکنیک های معروف برای تحلیل موتور جستجو (غالباً گوگل) و سئو سایت محسوب می شود. تگ کنونیکال (Canonical Tag) اصطلاحی تخصصی و کمی پیچیده است که با زبان ساده در این مقاله از Real robot به آن اشاره شده است.
دوستانی که سایت اختصاصی دارند و یا برنامه نویس حرفه ای هستند و کدنویسی میکنند تنظیمات کنونیکال صفحات دارای محتوای مشابه (از نظر گوگل کپی!) را به شیوه ای نسبتاً متفاوت از وردپرس کارها انجام می دهند.
URL کنونیکال در اصل یک تگ HTML در بخش <head> یک صفحه وب است. بهترین راه برای نشان دادن محتوای اصلی به موتور جستجو. موتور جستجو صفحه اصلی را کراول کرده و ایندکس می کند و صفحات تکراری را بر اساس URL ارجح یا برتر در نظر نمی گیرد.
با استفاده از تگ کنونیکال می توانید از مجازات و اسپم و پنالتی های گوگل برای محتوای تکراری سایت پیشگیری کنید.
همچنین بخوانید: امکانات افزونه رنک مث سئو (RANK MATH)
تگ کنونیکال چیست ؟
تگ کنونیکال (Canonical tag) روشی برای اعلام به موتورهای جستجو مثل گوگل می باشد. این تگ نشان می دهد که یک آدرس url کپی یک صفحه دیگر است. استفاده از تگ کنونیکال می تواند جایگزین روش ریدایرکت 301 to سئو صفحات مختلف سایت باشند.
به عبارت دیگر، تگ canonical به ربات های جستجوگر اطلاعاتی در مورد اینکه کدام صفحه را در فهرست جستجو قرار دهند و در نتایج جستجو برای درخواست های کاربر نشان دهند، می دهد. اگر دو صفحه با محتوای یکسان دارید، وجود یک تگ متعارف نشان میدهد که کدام صفحه مهم و اصلی است و کدام صفحه یک کپی است.
آیا به یک سئوکار حرفهای برای سایت خود نیاز دارید؟ HERE click.
موارد زیادی وجود دارد که شما URL های مختلفی را به صفحه های یکسان (یا تقریبا یکسان) منتقل می کنید. با این حال، موتورهای جستجوگر تمایل به جریمه کردن هر چیزی که به نظر می رسد محتوای کپی دارند. این بدان معناست که باید به آن ها اطلاع دهید که کدام نسخه از آن صفحات اصلی است.
مقاله پیشنهادی : آموزش تست سرعت سایت با GTmetrix
نکات استفاده از تگ کنونیکال
- ارجاع تگ های Canonicalبه سمت خودشان
- قرار دادن تگ کنونیکال در صفحه اصلی
- بررسی تگ Canonical به صورت دستی
- پرهیز از سیگنال های تو در تو
- احتیاط در صفحات تقریبا مشابه
- در بین چند دامنه
اگر کدنویس یا وردپرس یا سئوکار حرفه ای هستید سایر مقالات تخصصی و آموزشی رئال ربات را دنبال کنید.
چگونه از تگ کنونیکال استفاده کنیم؟
ابزار رایگان تست URL متعارف ما، تگ های HTML متعارف یک صفحه وب را در وب سایت شما یا وب سایت دیگری بررسی می کند. URL متعارف با خزندههای موتورهای جستجو ارتباط برقرار میکند و به شما امکان میدهد به موتور جستجو بگویید کدام پیوند ” ارجح ” یا ” اصلی ” است.
این ابزار می تواند به شما کمک کند از محتوای تکراری در بهینه سازی موتورهای جستجو جلوگیری کنید و نسخه های متعارف صفحات را در وب سایت خود ردیابی کنید. در زیر نحوه استفاده از ابزار را توضیح می دهیم. برای دستورالعملهای نحوه استفاده از ابزار رایگان، تصاویر صفحه را ببینید.
مرحله 1: URL خود را وارد کنید
با تایپ آدرس صفحه در خط خالی ابزار در کروم شروع به بررسی کنید . میتوانید آن را از کلیپ بورد بچسبانید یا با دست تایپ کنید. سپس تست را با فشار دادن دکمه فلش آبی شروع کنید.
مرحله 2: تفسیر نتایج بررسی URL متعارف
پس از اتمام اسکن، اطلاعاتی در مورد وضعیت کد در صفحه دریافت خواهید کرد. این کد به شما امکان می دهد بدانید صفحه در فهرست موتور جستجو قرار دارد یا ربات های جستجو آن را به نتایج اضافه نکرده اند. اگر نشانی اینترنتی صفحه اسکن شده و نشانی اینترنتی متعارف سازی مطابقت داشته باشند، صفحه فعلی منبع نمایه سازی است و نباید از نمایه سازی مستثنی شود.
در این مقاله بخوانید: کاهش نرخ پرش یا Bounce Rate
مواردی که استفاده از تگ Canonical نیاز دارند؟
- URL های متعارف به موتورهای جستجو کمک می کنند تا اطلاعات مربوط به URL های فردی (مانند پیوند به آنها) را در یک URL معتبر ادغام کنند.
حتی اگر محتوای خود را برای انتشار در دامنه دیگری توزیع میکنید، URLهای متعارف کمک میکنند تا رتبهبندی صفحه را به URL دلخواه شما لنگر بیاندازد. - می توانید از تگ کنونیکال برای برجسته کردن صفحات صفحه بندی، صفحات موبایل یا صفحات محلی استفاده کنید.
اینها ممکن است صفحات آرشیو یا صفحات خدماتی باشند که برای سایت شما مهم هستند، اما به آنها وزن لینک ندهید یا نمی خواهید کاربران از آنها بازدید کنند. - اگر نمیتوانید نسخههای تکراری صفحات را حذف کنید و نمیخواهید در فهرست جستجو قرار گیرند، Canonical را در سایت پیادهسازی کنید.
توصیه می کنیم این مشکل و تعداد این صفحات را کاهش دهید یا پسوند Canonical را به درستی تنظیم کنید.
پیادهسازی به جلوگیری از خطا کمک میکند، تگ URL کنونیکال به تغییر مسیر اشاره میکند< /a> یا Canonical یک URL نسبی است.
رفع مشکلات URL سایت با تگ کنونیکال
شاید شما تصور کنید که چرا کسی بخواهد یک صفحه تکراری ایجاد کند و با خط زدن این فرضیه اهمیتی به استفاده از تگ Canonical ندهید. مشکل از اینجا ناشی می شود که ما انسان ها صفحات را به عنوان یک مفهوم در ذهن خود ذخیره می کنیم، اما موتورهای جستجو هر URL را معادل یک صفحه جدید می دانند.
به عنوان مثال، ربات های جستجو احتمالا از طریق آدرس های نمونه زیر به سایت شما دسترسی پیدا می کنند:
http://www.example.com
https://www.example.com
http://example.com
http://example.com/index.php
http://example.com/index.php?refer=twitter
عالی و بینظیر بود ممنونم
ممنون بابت مقاله 🌹🌹