You picked these products
Shopping Cart
Confirm and pay
Product access
Your cart is currently empty.

Return to shop

میکرو بیزینس چیست ؟
Post id: 7165
Views: 922

میکرو بیزینس چیست ؟ میکرو بیزینس به انگلیسی micro business و به زبان فارسی کسب و کار ریز یا کسب و کار خرد، زیرمجموعه ای از کسب و کارهای کوچک small businesses است. کسب و کار ریز یا خرد به طور خاص با تعداد کارمندان، درآمد سالانه و هزینه های راه اندازی کمتر نسبت سایر مشاغل استارتاپی تعریف می شود. اگر به زبان ساده بخواهیم میکرو بیزینس را تعریف کنیم می توان با چندین مثال در اطرافیان خود، صاحبان میکرو بیزینس را به وفور پیدا کرد.

همچنین بخوانید: سایت B2B مدل کسب‌و‌کار بزرگان تجارت الکترونیک!

چند نمونه مالک میکرو بیزینس

  • یک خانم مسن سرپرست خانواده در محل زندگی خود که غذای خانگی و سبزیجات آماده به فروش می رساند، یک نوع بیزینس خرد محسوب می شود.
  • یک  کارمند رسمی یک شرکت یا ارگان دولتی که به دلیل تعدیل نیرو یا اخراج و یا دلایل شخصی دیگر از سازمان مربوطه استعفا داده و از مسیر شغلی سابق جدا شده است.
    او با خودرو شخصی مسافرکشی می کند که در تاکسی آنلاین مشغول کسب درآمد است . این نمونه هم یک بیزینس خرد محسوب می شود.
  • فرد بازنشسته پیر که با نگهبانی  امورات منزل خود را می گذراند.
  • مدرسی که به جهت کمک هزینه و شغل دوم خود تدریس خصوصی در اوقات غیر از مدرسه و دانشگاه را انتخاب کرده است.
  • فرزند یک خانواده ضعیف از نظر اقتصادی در شهری کوچک، برای تامین هزینه تحصیل و امورات روزمره خود در فروشگاه زنجیره ای یا رستوران مشغول کار  است. این ها همه می توانند در دسته میکرو بیزینس ها قرار بگیرند.

مقاله پیشنهادی مرتبط: دریافت مجوز کسب و کار اینترنتی 

نکته مهم اینجاست که میکرو بیزینس یا کسب و کارهای خیلی کوچک برای گذر از چالش هایشان راه حل های متفاوتی دارند که با سایر بیزینس ها مثل هلدینگ ها و کمپانی های بزرگ کاملا متفاوت است. بررسی دقیق راهکارهای مفید جهت برطرف کردن چالش و معضلات کسب و کار ریز یا میکرو بیزینس به همراه تکنیک های جذب سود بالا، کسب درآمد بالا، افزایش فروش و افزایش مشتری از اهداف نگارش این مقاله از مجله خبری Real robot is.

میکرو بیزینس چیست ؟

کسب و کارهای خرد یا میکرو بیزینس ها کسب و کارهایی با کمتر از ۲۵ کارمند می باشد. یک فرد صاحب بیزینس ریز برای راه اندازی و توسعه کسب و کار خود احتیاج چندانی به پیدا کردن فرصت مالی توسط وام و تسهیلات مادی کلان ندارد. این موضوع سبب شده تا برنامه رشد کسب و کار در دنیای پر رقابت کنونی بتواند موفقیت مدیران کسب و کار ریز را به روزهای بهتر بیزینس شخصی خود امیدوار سازد.

میکرو بیزینس و توسعه کسب و کار ریز

خالق تقسیم بندی میکروبیزینس کیست؟

خب در مباحث مدیریت کسب و کارها میکرو بیزینس یا کسب و کار خرد اولین بار توسط محمد یونس بنگلادشی کارآفرین معروف مطرح شد. کسب و کار میکرو عموماً به دست افراد حقیقی و پیمانکارهای آزاد کار یا فریلنسر ها و دورکار های پروژه ای اداره می شود. مهمترین مزیت این نوع از مشاغل عدم نیاز به تشکیل تیم و یا جذب سرمایه گذار و شرکای متعدد و نیازهای عملیاتی می باشد.

در  ادامه این مقاله می خوانید:

  • برای راه اندازی کسب و کار خرد به چه چیزی نیاز دارید؟
  • کسب و کار خرد چیست
  • مزایا و معایب داشتن یک کسب و کار
  • نکات کلیدی که باید هنگام راه اندازی، توسعه و نگهداری

بیزینس خرد

در این بخش از مقاله مدیریتی کسب و کارها در رئال ربات تبریز به چند نمونه کسب و کار ریز اشاره کردیم: شیوه استفاده از فعالیت کمتر روزمره با هوشمندی بیشتر و بهره وری بالا در زمان کمتر به بهترین شکل ممکن تنها با مطالعه انواع کتاب ها و ویدئوهای آموزشی مهارت شغلی مثل کتاب کار عمیق امکانپذیر است. جهت تهیه این کتاب در گوگل جستجو کرده و یا از فروشگاه‌های کتاب و نشریات تهیه نمائید. کتاب کار عمیق (deep work) اثر کال نیوپورت قواعدی برای کسب موفقیت متمرکز در بُحبوحه‌ دنیای پر هرج و مرج را ارائه می دهد.

مزایا و معایب میکرو بیزینس چیست ؟

اداره سرشماری ایالات متحده و اداره مشاغل کوچک (SBA) مشاغل خرد یا میکرو بیزینس را به عنوان شرکت هایی با کمتر از 10 کارمند تعریف می کنند. با این حال، از نظر فنی هیچ تعریف جهانی وجود ندارد و هر منطقه ای از جهان تمایل دارد استانداردهای خود را برای اندازه و دامنه یک کسب و کار ریز یا میکرو تعیین کند!
مثلا تعداد پرسنل زیر 25 نفر و یا کمتر…

سختی های کسب و کارهای کوچک

یک واحد تجاری یا کسب و کار ریز غالبا با چالش های متفاوت و مخصوص به خودش روبروست. فردی که صاحب حقیقی یک میکروبیزینس باشد، باید به عنوان مالک این تجارت هر چند کوچک به تنهایی و بدون کمک دیگران مثل شرکا، همکاران، دستیاران، همراهان، سرمایه گذاران، تیم و سیستم سازی منسجم، فقط با ذهنیت خود در نقش ها و بخش های مختلف فعالیت کند و کسب و کار یا برند خود را توسعه دهد!

بهتر است بخوانید: فروشگاه اینترنتی B2C خرده‌فروشی سودآور!

در انواع بازاریابی، فروش خلاقانه تر است!

همین موضوع بسیاری از مواقع سبب می شود تا بعد از جذب یک مشتری بالقوه یا فعال خلاقیت مالک در بازاریابی و سرمایه گردانی توان بیشتری در پروژه و فعالیت های بعدی به کار گیرد. در اصل خود به تنهایی مسئولیت برد و باخت مسیر هدفش را تعییین می کند. با عملکرد و واکنش و تصمیمات شخصی خودش . کسب و کار خرد یا میکرو بیزینس اغلب در مورد صنعت خرده فروشی ، ساخت و ساز و تولیدات، مراقبت های بهداشت فردی و مراکز فروشگاهی و خدماتی درون شهری پدیدار می شود.

مطابق داده های منابع موثق جهان، کارفرمایان مشاغل ریز 74 درصد از کل کارفرمایان را در سال 2017 تشکیل داده است.

حمایت از کسب و کارهای خرد در اقتصادهای محلی برای ایجاد فرصت های شغلی و ایجاد حس اجتماعی در محله های کوچک شهری بسیار مهم است.
انتخاب یک کافه کوچک شخصی در محل کار نسبت به یک کافی شاپ با برندهای بزرگ می تواند در تنوع اقتصادی و اشتغال زایی و اقتصاد کشور تفاوت ایجاد کند.

مقاله تکنیک های راه اندازی کسب و کار آنلاین را نیز بخوانید.

چگونه یک کسب و کار کوچک کار می کند؟

یک کسب و کار کوچک یکی از کوچکترین واحدهای تجاری است که به عنوان دارای درآمد سالانه و کارکنان بسیار کمتر از متوسط ​​​​تجارت کوچک طبقه بندی می شود.

 بیزینس میکرو بیزینس کسب و کار خیلی کوچک

برای حفظ وضعیت به عنوان یک کسب و کار ریز طبق SBA، یک شرکت باید:

2 الی 9 کارمند، از جمله مالک، استخدام کنید.

هزینه‌های راه‌اندازی و نیازهای سرمایه‌ای کوچک داشته باشید که با عملیات‌های مقیاس کمتر جهت ادامه فعالیت کسب‌وکار هماهنگ باشد.

همانطور که گفته شد، کسب و کارهای خرد اغلب با یک تیم کوچک و منابع کم کار می کنند. عملیاتی نگه داشتن یک کسب و کار می تواند به معنای نیاز به گسترش باشد و توسعه سرمایه اضافی برای اطمینان از موفقیت می طلبد. قرار دادن کسب‌وکارهای خرد در رده‌های مشابه با کسب‌وکارهای کوچک، چالش‌ها و رقابت ناعادلانه‌ای را برای صاحبان مایکروبیزینس که به دنبال فرصت‌های تأمین مالی هستند، ایجاد می‌کند.

از کمک های دولت برای کسب و کارهای میکرو استفاده کنید.

یک کسب و کار کوچک یا شرکت خرد معمولاً به حداقل سرمایه اولیه نیاز دارد و ممکن است به عنوان یک سرگرمی جانبی یا سرگرمی شروع شود که درآمد اضافی برای مالک ایجاد می کند. کسب‌وکارهای خرد را می‌توان در همه حرفه‌ها، از معماران گرفته تا طراحان وب، یافت. ممکن است دارای ویترین مغازه، دفتر کار اداری یا فعالیت خانگی باشد.

جزئیات کسب و کار ریز

تفاوت بین یک کسب و کار کوچک و سایر مشاغل به اندازه و سرمایه گذاری برمی گردد. طبق گفته SBA، یک کسب و کار خرد معمولاً حدود 3000 دلار برای شروع نیاز دارد، با تعداد کارمندان در ابتدا به یک مالک یا شرکای تجاری محدود. سایر مشاغل معمولاً به سرمایه اولیه و شرکای بیشتری نیاز دارند.

نمونه هایی از مشاغل ریز عبارتند از:

  • شرکت نظافت منزل با 8 کارمند و 2 وسیله نقلیه کاری!
  • بیزینس کوچ که به تنهایی کار می کند.
  • یک مرکز تعمیراتی کامپیوتر محله با حداکثر 3 کارمند
  • یک غذاخوری با ویترین فروشگاه و شش نفر پرسنل

کسب و کارهای خرد اغلب به عنوان یک مالکیت انحصاری مالیاتی ساختار یافته اند.
این بدان معناست که اگر صاحب یک کسب و کار خرد هستید، با نرخ مالیات شخصی خود مشمول مالیات می شوید و مالیات بر درآمد را در اظهارنامه شخصی خود ثبت می کنید.

اگر شما یک فرد حقیقی هستید، ممکن است حتی مجبور نباشید کسب و کار خود را ثبت کنید. اگرچه باید الزامات را در منطقه خود تأیید کنید. علاوه بر این، یک کسب و کار کوچک دارای کارمند و نیروی کار باید مانند هر کسب و کار دیگری مالیات حقوق و دستمزد بپردازد.

6 ایده برای راه اندازی میکرو بیزینس

بسیاری از کسب و کارهای خرد بدون برنامه تجاری یا استراتژی بازاریابی شروع به کار می کنند.
فقط یک ایده برای ارائه خدمات و کسب درآمد!
خبر خوب این است که تقریباً هر مهارت یا استعدادی که از طریق تجربه تجاری یا علاقه شخصی ایجاد شود، می تواند به یک فرصت کارآفرینی تبدیل شود.

در اینجا فقط چند ایده تجاری وجود دارد:

  1. یک مدیر مجرب می تواند مرکز مشاوره بیزینس افتتاح کند و به دیگران در زمینه کاری مشاوره تخصصی ارائه دهد.
  2. اگر مهارت های کامپیوتری قوی دارید ممکن است یک تجارت تعمیر کامپیوتر راه اندازی کنید.
  3. شخصی با استعداد در دکوراسیون و بازسازی می تواند یک کسب و کار بازطراحی خانه راه اندازی کند.
  4. فردی کارآفرین با دستگاه چمن زنی می تواند یک کسب و کار مراقبت از چمن و محوطه سازی ایجاد کند.
  5. یک متخصص طراحی با علاقه به نرم افزار ها می تواند تجارت طراحی وب خود را افتتاح کند.
  6. شخصی با سابقه تعمیر و نگهداری می تواند یک تجارت تعمیرات منزل و تاسیساتی و… راه اندازی کند.

به‌علاوه، فرصت‌های میکرو بیزینس زیادی برای کسب درآمد وجود دارد که نیاز به هزینه‌های اندک یا بدون هزینه‌های راه‌اندازی دارد، مانند:
نگهداری از کودک، تدریس خصوصی یا پرستاری از بیمار و سالمندان.

خبر خوب این است که تقریباً هر مهارت یا استعدادی که از طریق تجربه تجاری یا علاقه شخصی ایجاد شود، می تواند به یک فرصت کارآفرینی تبدیل شود.

مزایا و معایب راه اندازی کسب و کار ریز

مانند هر کسب و کاری، میکرو بیزینس ها هم مزایا و معایبی دارند. مزایای راه اندازی کسب و کار ریز عبارتند از:

آزادی عمل و تصمیم
صاحبان مشاغل خرد اغلب می توانند ساعات کاری خود را تعیین کنند و هر پروژه ای را که فکر می کنند بیشترین پاداش شخصی و مالی را به همراه دارد دنبال کنند.

روشی کم هزینه برای سنجش علاقه به یک پروژه یا خدمات.
صاحبان مشاغل می توانند قبل از سرمایه گذاری قابل توجه تر، بازار را برای ارزیابی تقاضا آزمایش کنند.

سازگاری آسان تر کسب‌وکارهای کوچک
به صاحبان آنها این امکان را می‌دهد تا بتوانند به سرعت آنچه را که ارائه می‌دهند سازگار کرده و تنظیم کنند.
آنها می توانند به روش هایی تغییر کنند که برای شرکت های بزرگتر دشوار است.

هزینه های اضافی کمتر نسبت به مشاغل بزرگتر.
کسب و کارهای خرد کارکنان کمتری دارند و اغلب به عنوان مشاغل خانگی شروع به کار می کنند که به معنای کاهش سربار و هزینه است!

معایب راه اندازی کسب و کار میکرو

افزایش ریسک مالی هر کسب و کاری خطر شکست قابل توجهی دارد. صاحبان مشاغل خرد معمولاً یک شرکت انحصاری تشکیل می دهند که دارایی های شخصی شما را در معرض خطر قرار می دهد.
پس انداز یا دارایی شخصی شما می تواند برای ارضای یک بدهی یا دعوی قضایی با این نوع ساختار تجاری استفاده شود.

مشکل در تامین وام های تجاری یا سرمایه گذاران.
تأمین وام از مؤسسات مالی یا جذب سرمایه گذاران خارجی برای صاحبان مشاغل خرد می تواند دشوار باشد.

منابع انسانی محدود!
کسب و کارهای خرد کارمندان کمی برای تحمل حجم کاری بالا یا اضافه کاری در شرایط خاص دارند. در حالی که مشاغل بزرگتر افراد زیادی دارند که در کارهایی مانند مدیریت بازاریابی، مجری، مسئول تبلیغات، حسابداری، مدیریت مالی و… متخصص و مجرب هستند.

مشکل جذب استعدادهای برتر.
یافتن افراد مناسب برای کار می تواند به اندازه ارائه خدمات یا محصول مناسب مهم باشد.

مشکلات خوداشتغالی و کارآفرینی خرد

تیم ورک بی اهمیت!
کسب و کارهای خرد ممکن است برای جذب کارکنان یا تیم سازی مشکل داشته باشند، زیرا ممکن است نتوانند حقوق، مزایا یا ثبات رقابت خود را ارائه دهند. صرفه جویی در مقیاس محدود یک کسب‌وکار خرد همچنین فاقد مقیاس اقتصادی است که کسب‌وکارهای بزرگ‌تر دارند، مانند: تضمین تخفیف برای خریدهای زیاد، سفرهای رایگان، دریافت وام یا ضمانت سرمایه‌گذاران، کوپن های اجناس و تامین مایحتاج زندگی و… بنیانگذاران و صاحبان کسب و کارهای ریز ممکن است مجبور باشند از منابع مالی شخصی خود استفاده کنند. مثلا از سندخانه خود یا اطرافیان خود به عنوان وثیقه برای تضمین وام دریافتی کسب و کار استفاده کند.

توصیه می شود: نکات کلیدی برای جذب مشتری که برای مشاغل کوچک معجزه میکنه!

چطور از میکرو بیزینس خود محافظت کنیم؟

هر کسب و کار کوچکی با خطراتی همراه است. چه به تنهایی کار کنید، چه دیگران را استخدام کنید، چه دفتر کار داشته باشید یا خارج از خانه خود کار کنید. در حالی که انواع ریسک متفاوت است، شما باید بزرگترین خطرات خود را شناسایی کرده و یک استراتژی برای به حداقل رساندن آنها ایجاد کنید. بیمه مشاغل کوچک راهی عالی برای محافظت از کسب و کار خرد شما است و اطمینان حاصل می کند که یک رویداد غیرقابل پیش بینی به کسب و کار و درآمد شما آسیب وارد نمی کند.

میکروبیزینس چیست و راهاندازی کسب و کار محلی و ریز

انواع بیمه میکرو بیزینس چیست ؟

با بیمه مشاغل کوچک از میکرو بیزینس خود محافظت کنید! در اینجا بد نیست گزینه های رایج برای بیمه صاحبان مشاغل میکرو را بررسی کنیم.

1.بیمه مسئولیت عمومی

بیمه نامه های مسئولیت عمومی خطرات تجاری متداول ناشی از ادعاهای شخص ثالث مانند صدمات به مشتری، آسیب اموال، و صدمات تبلیغاتی را پوشش می دهد. مثلا شاید رقیب از شما به خاطر یک آگهی تبلیغاتی یا پس اینستاگرامی و غیره شکایت کند. به عنوان یک صاحب کسب و کار خرد، ممکن است فکر کنید که در معرض شکایت هستید، اما ایده خوبی است که از خود محافظت کنید. داشتن  یک خط‌ مشی مسئولیت عمومی می‌تواند همه چیز را از هزینه‌های وکیل گرفته تا دادگاه و تسویه‌حساب‌های مورد حکم دادگاه را پوشش دهد. بیمه ها در مورد  اجاره یک فضای اداری یا تجاری نیز مورد نیاز بوده و ممکن است در قراردادهای مشتری هم مفاد بیمه ای باشد!

2.بیمه مشاغل

خط مشی صاحبان کسب و کار در بیمه مشاغل:
یک مالک کسب و کار میکرو می تواند با استفاده از بیمه نامه صاحب میکرو بیزینس که بیمه مسئولیت عمومی را با بیمه اموال تجاری ترکیب می کند، در هزینه های بیمه شغلی صرفه جویی کند.
بیمه هایی هستند که  از مشاغل کوچک در برابر هزینه های مالی ناشی از تصادفات مشتری و آسیب به اموال، تجهیزات و موجودی کالا در اثر حوادثی مانند آتش سوزی و سرقت محافظت می کند.

3.بیمه مسئولیت حرفه ای

بیمه مسئولیت حرفه ای  از کسب و کار کوچک شما در برابر شکایت مشتریانی که از کار شما ناراضی هستند محافظت می کند.
برخی از مشتریان ممکن است قبل از معامله با شما از شما بخواهند که این را داشته باشید و ممکن است گواهی بیمه را به عنوان مدرک بخواهند.

این خط مشی ها برای کسانی که از مشاوره حرفه ای توسط مهارتهای خاص خود امرار معاش می کنند، طراحی شده است. مانند:

  • حسابدارها
  • معماران
  • مشاورین املاک

هرگونه اشتباه یا سهل انگاری، مانند محاسبه اشتباه، زمان هدر رفته، پیش بینی های نادرست، یا ادعای سهل انگاری می تواند منجر به دعاوی قضایی گران قیمت شود.
اگر این اتفاق بیفتد، سیاست مسئولیت حرفه ای شما تا سقف بیمه نامه شما، هزینه های قانونی شما را پوشش می دهد.

4.تایید خط مشی صاحب بیزینس ریز

صاحبان میکرو بیزینس ها ممکن است فکر کنند اگر کسب و کار خود را خارج از خانه انجام دهند، از نظر مالی محافظت می شوند.

اما طبق گفته موسسه اطلاعات بیمه، یک بیمه نامه معمولی مالک خانه تنها 2500 دلار تجهیزات تجاری را پوشش می دهد! پس همین حالا به فکر تحقیقات اولیه و انتخاب بیمه متناسب با شغل خود باشید.

در این مطلب به تعریف بیزینس میکرو یا بسیار ریز میکروسکوپی اشاره شد. تفاوت میکرو بیزینس با کسب و کارهای کوچک یا small business بیان شد و از انواع چالش ها و بحران های مالی و مشکلات نیروی انسانی و مدیریتی تا ایده های استارتاپی راه اندازی کسب و کار خرد خانگی یا خوداشتغالی در نوع میکرو بیزینس بحث کردیم. شما از معضلات شرکت یا فروشگاه اینترنتی خود به ما بگویید. تجربه راه اندازی یک بیزینس بسیار کوچک می تواند بسیار شیرین باشد. با مشاورین کسب و کار رئال ربات تبریز در ارتباط باشید تا از انواع ترفندهای ناگفته رشد و توسعه کسب و کار خود آگاه شوید.

 راه اندازی، رشد و توسعه micro business و سایر مدل های کسب و کار به روش هوشمند با رئال ربات تبریز!
تلفن مشاوره رایگان:  09148745374

Author

ساناز ذوقی
ساناز ذوقی سردبیر وبلاگ رئال ربات و کارشناس سئو و برگزار کننده سمینار تولید محتوا با هوش مصنوعی فیبوناچی | 7+ سال فریلنسری پروژه‌های سئو