You picked these products

Cart

بازسازی برند (Rebranding)
Post id: 8137
Views: 463

بازسازی برند به انگلیسی Rebranding ریبرندینگ یا نوسازی برند یکی از مباحث تخصصی تجارت جهانی محسوب می شود. در این مطلب از شرکت برندسازی در تبریز یعنی رئال ربات به مراحل و راهبردهای اساسی بازسازی یک برند پرداخته ایم تا صاحبان مشاغل سازمانها و مدیران شرکت ها از این راهنما جهت بازسازی برند خود استفاده کنند.

در کل دنیا فرایند بازسازی برند رواج دارد. از شیائومی، مک دونالد And باربِری گرفته تا اسنپ And باسلام خودمون در ایران!

برندسازی به صورت مجدد و معرفی آن به مخاطبین و مشتریان کسب و کارها، فرصت نمایش ارزش واقعی و هویت اصلی خود را می دهد. کمپانی های معروف و بزرگ نیز گاهاً برای جلوگیری از رشد هویت و شخصیت واقعی به دور از اولویت های سازمان به بازسازی یا نوسازی برند نیاز دارند.

تغییرات لوگو مک دونالد و بازسازی برند (Rebranding)

if اولویت بندی سازمانی شرکت شما تغییر یافته و یا Products و سرویس های جدیدی برای افزایش رضایت مشتری از برندتان ترتیب داده اید بهتر است به منظور تقویت حضور و تصویر شرکت خود در چشم مشتریان سابق به شکل حساب شده تجارت و برندتان را احیا و نوسازی نمائید.

مقاله مرتبط: رمزگشایی از برندسازی در تبریز و طراحی لوگو

آنچه در این مقاله می‌خوانید

دلایل نیاز به بازسازی برند (Rebranding)

  • برای تمایز نام تجاری و برندتان از سایر رقبا
  • جداسازی نام تجاری خود از برندهای مشابه که ممکن است اشتباه گرفته شود.
  • درگیر سازی دوباره مشتریان فعلی 
  • به‌دست آوردن مشتریان جدید با متد و بینشی جدید

در بسیاری از موارد کمپانی‌ها برای بهبود اوضاع فعلی و کسب موفقیت بیشتر به‌صورت خودجوش نوسازی برند انجام می دهند.

مثلاً تغییرات اسلوگان و لوگوی “شرکت Walmart” تاثیرات بسیار زیادی روی تازه سازی هویت بیزینس خود گذاشت.
بهینه سازی برند و آپدیت شدن آن شیوه ای فوق العاده برای ارسال سیگنالی مبنی بر عشق و علاقه شما به برند و مراقبت از بیزینس خود به مشتریانتان است.

بازسازی برند با تغییرات اسلوگان و لوگوی شرکت Walmart

توصیه شده: مشاوره برندینگ در تبریز به شکل رقابتی

نوسازی برند وضعیت های فراوانی دارد اما در صورتی که صحیح و درست انجام نشود باعث کاهش اعتبار برند کسب و کار ها خواهد شد و از این رو کلید های راهبردی و راهگشا جهت معتبر و ارزش ویژه با دارایی ها و تعهدات نماد و نام و برند ارزش محصولات یا سرویس مرکز به مشتریان مجموعه اهمیت دارد.

کلیدهای نوسازی برند

  • تغییر و تحولی بزرگ! (تمرکز بر نکات اصلی نه جزئیات )
  • با یک دست دو هندوانه برندارید! (متمرکز بر فقط یک هدف)
  • از کار بلدها کمک بگیرید.
  • جلب‌توجه دوباره یادتان نرود!
  • اطلاع‌رسانی را فراموش نکنید.

مقاله پیشنهادی: 6 نوع برندینگ بیزینس و نحوه استفاده از آنها

ارزیابی برند یا نام دیداری به ویژه برای کمپانی های تجارتی وسیع که هزینه بسیار زیادی را صرف تحقیق و تفحص برند خود کرده‌اند بسیار حائز اهمیت است.
اما با این حال کمپانی های تجاری کوچکتر نیز قادر هستند با کمک این شاخص ارزش واقعی برند هویت خود مشکلات بالقوه تجارت خود را بررسی کرده و برای رشد کسب و کار خود و حذف موانع سر راه پیشرفت بیزینس اقدام نمایند.

عشق و علاقه به کار و فعالیت از کلیدهای موفقیت در هر بیزینس برای صاحبان کسب و کار محسوب می شود شما باید برند خود را باور داشته باشید و به آن ایمان بیاورید. شما نمی‌خواهید که قضاوت نادرست افراطی نسبت به برنده خود قضاوت داده است زیر منفی بگذارد.

عناصر ارزیابی برند

دارایی های مشهود و نامشهود، ارزش ویژه برند، کیفیت و سایر موارد که از عناصر ارزیابی برند محسوب می شوند.

دارایی های نامشهود

تمامی مال و اموال و دارایی های دارای مارک که وجود فیزیکی ندارند اما ارزشمند تلقی می شوند مثل نام تجاری لوگو های یک برند دارایی محسوب می‌شوند که دارایی های نامشهود نامیده شده است.

ارزش ویژه برند

مشتریان وفاداری که کیفیت و پارامترهای مساوی برند با ارزش ویژه بیشتر فروش بیشتر دارد رفتار صاحبان برند در طی زمان دستخوش تغییراتی می گردد
در واقع ارزش ویژه به درصد وفاداری مشتریان به کسب و کارها اطلاق می گردد.
ارزش برند یت درآمد آینده از نام تجاری کسب و کار یا برند و مقدار درآمد و مبلغی است که انتظار می‌رود در سال‌های آینده دریافت نماید.

brand awareness (شناخت برند)

همانطور که از اسم آن پیداست مقدار شناختی که سایرین نسبت به برند ها دارند آگاهی از برند یا شناخته برند یا برند آگاهی نام دارد.

روش های بازسازی برند

۱. هدفتان را از بازسازی برند مشخص کنید

قبل از رفتن به سراغ برندسازی مجدد ابتدا اطمینان حاصل کنید که هدفتان را از نوسازی برند می‌دانید و شما قرار است دقیقاً چه تغییراتی بر روی برندتان اعمال کنید، ممکن است بخواهید تا مشتریان جدیدی را به کالا و خدماتتان اضافه کنید یا یک تصویر متفاوت نسبت به محصولات و رقبایتان ایجاد کنید و خودتان را از رقبایتان متمایز کنید، بنابراین از آنچه می‌خواهید انجام دهید به‌وضوح مطلع و مطمئن باشید.

۲. یک دید جدید برای برند داشته باشید

زمانی که شما اهدافتان را مشخص نمودید و درواقع خصوصیات و شخصیت برند جدیدتان را انتخاب کردید می‌توانید با یک نگرش جدید نسبت به برندتان آن را به تصویر بکشید و با اهداف و خصوصیاتتان آن را همگام و همساز نمایید.

۳. در مورد کاری که انجام می‌دهید تحقیق کنید

می‌توانید قبل از شروع کارتان آن را به نظرسنجی بگذارید و دید مشتریانتان را بر روی برندتان دریافت کنید، از طریق ایمیل و یا برقراری تماس و هر راهی که می‌توانید، مشتریانتان را بررسی کنید و از آنها بخواهید تا ایده‌های جدیدشان را به شما ارائه بدهند، شما حتی می‌توانید یک انگیزه‌ی کوچک برای آنها به وجود بیاورید تا به سؤالات شما پاسخ بدهند.

از دیگر نکات کلیدی مهم اینجاست که راجع به رقبایتان بیشتر بدانید و در مورد آنچه درباره محصول انجام می‌دهند تحقیق کنید، اگر رقبایتان به‌روز باشند و در صنعتی که دارید بر اساس آخرین روندهای بازار رفتار کنند و شما این‌گونه نباشید محکوم‌ به شکست هستید.

۴. کلیه سهام‌داران و کسانی که ذینفع هستند را در جریان بگذارید

همه بازیکنان کلیدی در یک چرخه حیاتی بازاریابی باید در یک صفحه و راه مشابه قرار بگیرند، جزئیات مهمی از قبیل اهداف، بودجه، زمان‌بندی‌ها و تحقیقات باید به‌طور مستند و واضح به آن‌ها اطلاع داده شود به‌این‌ترتیب هرکسی که در کنار آن قرار می‌گیرد به خدمات و برند جدید کمک می‌کند، درواقع شما نمی‌خواهید اهدافتان را به این خاطر که آن‌ها چیزی را متوجه نشده‌اند در آخرین لحظه از دست بدهید.

۵. روایت خودتان را بسنجید

هر برند موفقی در پشت سرخود داستان و روالی (هر کاری که شما انجام می‌دهید از رنگ و بافت بسته‌بندی تا اعضایی که شما استخدام می‌کنید جزئی از این داستان و استوری برند شما محسوب می‌شود) دارد، که باعث شده تا مشتریان آن‌ها را به این خدمات و محصولات بشناسند. برند سازی مجدد شما باید راهی برای ورود به این روال داشته باشد و البته قطعاً این به معنای بمباران کردن مشتریانتان با آگهی‌های تبلیغاتی و مقاله های فروش نیست، به‌جای این سعی کنید راهی برای ارتباط با مشتری‌تان پیدا کنید.

۶. از هر زاویه‌ای برنامه‌ریزی کنید

در مورد حضور برند و نام تجاری‌تان فکر کنید و هر چیزی را که قرار است در این مورد تغییر کند بررسی کنید، لوگو، امضای ایمیل، آیتم‌های تبلیغاتی، Web design، طراحی نماد، خدمات سئو و … نکته اینجاست که بازسازی برند نیازمند هزینه است ، بنابراین در مورد نحوه انجام آن و پیش‌بینی بودجه آن برنامه‌ریزی کنید.

۷. برندتان را گسترش دهید

حال زمان آن رسیده که دنیا، برند شما را با شکل و شمایل جدید ببیند، از کارکنان داخلی خود شروع کنید، آن‌ها را آموزش دهید و از آن‌ها به‌عنوان مدافعی برای برندتان استفاده کنید، سپس به سراغ بازار خارج از کارخانه و شرکت بروید، همه ملزومات باید تغییر کند، از دسکتاپ و سیستم‌ها عامل تا نشانه‌ها و ابزارهای فروش و سایت و غیره، این همان نقطه‌ای است که مخاطبانتان محصول را بازبینی می‌کنند و باید همه‌چیز بر اساس برند جدیدتان تغییر کرده باشد.

۸. زمان آن رسیده که در برند جدیدتان باقی بمانید

پس از بازسازی برند کلید اصلی تعهد است، هرگز پشتیبانی و تبلیغ برندتان را متوقف نکنید بر روی واکنش مصرف‌کنندگان نظارت داشته باشید و در کارتان تغییرات عمده‌ای ایجاد نکنید، تغییر هرگز کار ساده‌ای نیست، برای کاری که می‌کنید زمان و انرژی بگذارید، شاید در یک دوره کوتاه بی‌علاقه و دلسرد شوید ولی کارتان را رها نکنید.

۶ راهکار ساده برای بازسازی جایگاه برند

۱.با شناخت مناسب بازار هدف و ایجاد ارتباط با آن‌ها

گاهی اوقات شناختی که از بازار هدف وجود دارد باید بازسازی شود تا از این طریق بتوان ارتباطی مؤثر را در این زمینه به وجود آورد و با شناخت نیازهای مشتریان و علت تولید محصول به‌صورت واقعی به خوبی بازسازی جایگاه برند موردنظر را ایجاد کرد.

۲. با نظرسنجی از مشتریان و مصرف‌کنندگان محصولات درگذشته

اگر بتوان از مشتریانی که قبلاً از محصولات استفاده کرده‌اند نظرسنجی انجام داد، می‌توان ازایرادات موجود در خدمات خود مطلع شد و در جهت رفع آنها راهکارهایی را اندیشید.

۳.بالا بردن کیفیت خدمات و محصولات کمپانی

در مرحله بعد باید به خوبی بتوان ایرادات پیداشده را برطرف کرد. زیرا محصولات باید طبق نیازها و سلیقه مشتریان و بازار هدف ایجاد شود و با اطلاعات که از بازار هدف به‌دست می‌آید به‌راحتی می‌توان بهینه‌سازی انجام داد. هنگامی‌که قرار است برند بازسازی شود، باید ابتدا کیفیت محصولات و خدمات را بالا برد، همچنین ایراداتی که قبلاً موجود بوده را برطرف کرد.

۴. با ایجاد تبلیغات مؤثر و دادن اطمینان به مشتریان

می‌توان دوباره تبلیغات از روش‌های گوناگون را از سرگرفت و به مشتریان اطمینان داد که ایراداتی قبلی پذیرفته‌شده و در جهت رفع آنها اقدامات لازم صورت گرفته است. این تبلیغات باید متفاوت از تبلیغات قدیمی باشد. همچنین با صراحت در آن‌ها به‌گونه‌ای ایرادات قبلی که مشتریان از آن ناراضی بودند را عنوان کرده و جایگزین‌ها را شرح دهند.

۵. با در نظر گرفتن محصولات آزمایشی مشتریان

اگر مشتریان بتوانند محصولات را تست کنند و کیفیت آن را ببینند بهتر می‌توانند به خرید مشتاق شوند. بعضی از افراد با داشتن تجربه‌ای ناموفق و ناخوشایند تا مدت‌ها حاضر به خرید مجدد و استفاده از یک محصول یا خدمات نخواهند بود، ازاین‌رو اگر بتوان از محصولات به‌گونه‌ای رایگان و تستی برای بار دیگر استفاده کنند، راحت‌تر می‌توان آنها را به خرید راضی کرد و درنهایت با پیدا کردن مشتریان، بازسازی جایگاه برند صورت گیرد.

هنگامی‌ که در تبلیغات عنوان می‌شود که می‌توانید به‌صورت آزمایشی از محصولات استفاده کنید، عملاً این ضمانت به مشتریان داده می‌شود که محصولاتی باکیفیت دارید و اطمینان دارید اگر افراد از آن استفاده کنند راضی خواهند بود.

۶. با ایجاد بسته‌بندی شیک

کیفیت‌های دیداری یک محصول بسیار مهم است. گاهی زیبا شدن بسته‌بندی می‌تواند تمام اندیشه‌های منفی در مورد آن محصول را از بین ببرد.
با یک تصویر زیبا می‌توان به‌راحتی ذهن را گول زد.

برای این کار می‌توانید از مشاورانی کمک بگیرید که این کار را به خوبی انجام می‌دهند و می‌توانند با استفاده از ترفندهای روانشناسی ذهن مشتریان و بازار هدف و در کل جامعه را نسبت به برند موردنظر مساعد کنند.

به همین علت می‌توانید با تعویض بسته‌بندی و یا لوگوی یک محصول و خدمات به بازسازی جایگاه برند کمک شایانی بکنید. با انجام دادن این راهکارها می‌توانید به‌راحتی و بهترین نحو به خوبی بازسازی برند خود را به انجام برسانید. و دوباره موفقیت را به کسب‌وکار خود وارد کنید.

قطعاً وقتی یک برند بعد از پایین آمدن جایگاه می‌تواند دوباره خود را بالا بکشد به جامعه این مطلب را القا می‌کند که قدرت و توانایی بسیار بالایی دارد که توانسته پس از یک شکست دوباره سر پا شود و خود را موفق جلوه دهد.

از این‌ رو حل مسئله بازسازی جایگاه برند بیشتر نیازمند مشاوره‌ مناسب و استاندارد توسط یک فرد ماهر است تا تلاش در جهت بالا بردن و تغییر دادن کیفیت محصولات.

اما با بهینه‌سازی جایگاه برند و اقداماتی حرفه‌ای به خوبی این کار را می‌توان انجام داد و شکاف ایجاد شده بین خود و مشتریان و رقبا را به خوبی برطرف کرد.

چک لیست نوسازی برند یا ریبرندینگ

چک لیست اقدامات قبل از بازسازی برند (Rebranding)

بسیاری از مدیران سازمانها بر این باورند که برندسازی با تغییر طراحی لوگو و باز طراحی آن برندسازی مجدد انجام می گیرد .

اما به طور اساسی برندسازی مجدد یا بازسازی برند از بازیگری و طراحی مجدد استراتژی برند شروع شده و چارچوب های استراتژی برند باید از اول تعریف گردد

چارچوب استراتژی به طراح کمک میکند تا نسبت به بازیگری بر روی هویت بصری فعالیتی انجام دهد و هویت بصری یک سازمان نشان دهنده ارزش های برند یا جوهره و هویت آن می باشد یک ارزیابی برند بیزینس های کوچک تر عموماً سورس و منابع مشترک در بازار برند را ندارند به همین جهت به ارزیابی واقعی و کاملا درستی دست پیدا می کنند

مک کی پیشنهاد دارد در این مورد پرسش های متداول آسانی را در خصوص برند خود سوال کنید.

For example,

آیا برند باعث افزایش سود مشترک شده است؟
داده های مستحکم بر پایه سوابق مالی داریم؟

یکی از مدل های کارآمد ارزیابی برند مدل یانگ & روبیکا است.
اندازه قد و قامت برند، نیروی بالقوه سرزندگی و ظرفیت یک برند را در ارتباط با مخاطب و معیار سنجش توانایی برند در تمایز با رقبا و همچنین مقدار معروفیت یا شهرت برند در بین مشتریان آن کیفیت برند ضامن اعتبار و شهرت آن بسته به شناختی مشتری از آنها دارد.

یک برند خوب تمامی خصوصیات را به موازات هم در بر داشته و هم پتانسیل بسیار زیادی برای پیشرفت و معروفیت در بین طرفداران خود برخوردار می باشد.

مقاله مرتبط: تاثیر پرسونال برندینگ در توسعه کسب و کارها

ارزیابی مالی

  • ارزیابی مالی پروژه ها به شما و قانونی برند را گزارش می دهد.
  • ارزیابی مالی شما می تواند وضع بازار اندازه گرفته و بعد از سنجش راهکارهایی را برای به دست آوردن سود مازاد برنامه ریزی کند. آن را با مقدار مقایسه با پروژه های سودآور قرار داده و پیش بینی می کند.
  • آیا این روش چالشهای پیش رویتان را جوابگوست و به اندازه سودآور است یا خیر؟

شیوه ارزیابی بر اساس شاخص های زیر دسته بندی می شود:

سگمنتیشن یا بخش بندی

تقاضا و ترجیحات مشابه بخش های کوچک کل بازار دسته بندی می گردد. این قسمت ها ویژگی های اشتراکی با خود دارند. مثلاً سلیقه این افراد تماماً در یک راستا قرار دارد به صورت همفکری دست یافته و نوسانات بازار پاسخ مشابهی می دهند. این بخش ها کاملاً از هم جدا بوده و تماماً جزو جامعه بزرگ بازار اصلی محسوب می شود.

آنالیز یا تحلیل مالی برند

کجا ایستاده اید؟
تحلیل تقاضای علاقه مندان آنالیز و تحلیل خواسته مشتریان جهت جلب رضایت هر چه بیشتر آن ها از واجبات مسیر بازسازی برند است.

تحلیل قدرت برند

محاسبه ارزش خالص فعلی

در اصل اندازه‌گیری نرخ بازگشت سرمایه یا نرخ بازدهی مورد نظر پروژه نسبت به سرمایه گذاری های مقدماتی برند می باشد

با بررسی و تجزیه و تحلیل و آنالیز دقیق دیتای آماری ناشی از ارزیابی برندتان به سوی جهانی شدن و شناخته شدن هدایت نمایید.

چه مواقعی باید بازسازی برند انجام دهیم؟

بعضی‌ها فکر می‌کنند بازسازی برند زمانی انجام می‌شود که برندی دچار افت فروش می‌شود؛ اما این تنها دلیل نوسازی برند نیست. یک شرایط دیگر مربوط به زمانی است که تصمیم دارید با شرکت دیگری ادغام شوید.

البته در این حالت ممکن است در نظر داشته باشید برندتان را باهم ادغام کنید، درهرحال مراقب باشید که به مشتریان و شناختی که آن‌ها نسبت به برندتان پیداکرده‌اند، لطمه‌ای وارد نشود. زمانی که می‌خواهید با شرکت دیگری ادغام شوید و بازسازی برند داشته باشید، مراقب شهرتتان باشید. طوری عمل کنید که نوسازی برند ارزش ریسک از دست دادن مشتریان شما را داشته باشد.

بازسازی برند 5 دلیل نوسازی

  1. برندتان استحکام ندارد.
  2. زمینه کاری یا حوزه فعالیت خود را کلاً عوض کرده‌اید.
  3. نظرتان در مورد برندتان تغییر یافته است.
  4. برندتان باید قوی‌تر شود.
  5. دیگر از برندتان خوشتان نمی‌آید!

آیا برای بازسازی برند خود به مشاوره تخصصی با کارشناس برندینگ حرفه ای نیاز دارید؟ همین حالا با ما تماس بگیرید.

Author

ساناز ذوقی
Sanaz ordinary editor of the blog the real robot and the tutor training course, the production of textual content-to-face SEO-Friendly to a creative approach, with the help of artificial intelligence | expert SEO and held a seminar on the production of content with artificial intelligence, Fibonacci | 6+ year فریلنسری projects, SEO content, web
  1. دلایل نیاز به بازسازی برند (Rebranding)
    🙏🏻 💖😍👍 بسیار مهم و نکات عالی ممنونم عالی باشید.